2002. január 26. – ORSZÁGIMÁZS I.
- Részletek
- 2010. január 26. kedd, 04:07
- Mihancsik Zsófia
8 éve, ezen a napon…
…Kóródi Mária (SZDSZ) írásbeli kérdése Orbán Viktor kormányfőhöz: „Az Orbán-kormány miért költi az állampolgárok milliárdjait olyan cégre, amely sorozatosan megsérti a Magyar Köztársaság jogszabályait?”
Happy End-kérdés Orbánhoz
Népszabadság, 2002. január 26.
„Az Orbán-kormány miért költi az állampolgárok milliárdjait olyan cégre, amely sorozatosan megsérti a Magyar Köztársaság jogszabályait? - Kóródi Mária, az SZDSZ parlamenti képviselője ezzel az írásban benyújtott kérdéssel fordul a kormányfőhöz amiatt, hogy a nagy állami megbízatásokkal rendelkező Happy End Kft. a törvényes előírásokkal ellentétben több évben sem nyújtotta be a cégbíróságnak az éves eredményeiről szóló mérlegbeszámolót.
Lapunkban is beszámoltunk arról, hogy a Fidesz választási kampányában részt vevő, és az 1998-as kormányváltás óta a Miniszterelnöki Hivataltól többmilliárdos megrendeléssel bíró Happy End 1992-ben, 1993-ban, 1997-ben és 2000-ben is elmulasztotta benyújtani éves mérlegét a cégbíróságra. A kormányfő és a kormány tagjainak közszerepléseit megörökítő Ezüsthajó Kft. pedig 1999-től nem nyújtotta be mérlegadatait.
Kóródi szerint az Orbán-kormány hivatalba lépése óta az adóhatóság meglehetősen ’szelektív módon’ végzi munkáját. "Míg az APEH egyes ellenzéki politikusokat, azok családtagjait szinte éves rendszerességgel ellenőrzi, addig számos esetben nem keresgél ott, ahol vélhetően lenne mit keresnie." A szabad demokrata politikus arról érdeklődik Orbántól: mi az oka annak, hogy a kormány többmilliárd forint értékben ad megbízást, köt keretszerződést és egyedi megállapodásokat egy olyan céggel, amely sorozatosan megsérti a törvényeket. Kóródi szerint emiatt közbeszerzési eljárásokban sem vehetne részt. Az SZDSZ számára az is érthetetlen, hogy miként bízhatja a kormány az adófizetők pénzét a Happy End Kft.-re úgy, hogy mérleg hiányában semmit nem lehet tudni a gazdálkodásáról.
A miniszterelnökhöz benyújtott írásbeli kérdésre a Miniszterelnöki Hivatalnak 15 napon belül kell válaszolnia.”
Korábban:
2002. január 24.
Mérleghiányos Happy End, bíróság által felszólított Ezüsthajó
Népszabadság (részletek)
„A Happy End Kft. utoljára 1999-ben nyújtott be a cégbírósághoz mérleget, adós maradt az 1992-es, az 1993-as és a 1997-es beszámolóval. Az Ezüsthajó Kft. csak 1998-ban tett eleget a számviteli törvény szerinti kötelezettségének, bár a cégbíróság két alkalommal is felszólította a hiánypótlásra. A bíróságnak végső esetben arra is joga van, hogy a mérleg benyújtását elmulasztó vállalkozást megszűntnek nyilvánítsa.”
„A Happy End részt vett a Fidesz 1998-as választási kampányában, és a fiatal demokraták hatalomra kerülése óta részese a kormányzati kommunikációnak. A cég milliárdos megrendeléseket kapott többek közt az állami ünnepségek lebonyolítására, és a Happy End nyerte el az országkép alakítására kiírt 4,2 milliárd forintos közbeszerzési tendert is. Wermer András, a cég korábbi vezetője Orbán Viktor nem hivatalos médiatanácsadója, a Fidesz legszűkebb kampánycsapatának tagja. A Happy Endet jelenleg Csépányi Nóra és Thomas Ernst jegyzi.”
„…a Happy End általában szerény nyereséget produkált: előbb néhány milliós, míg 1999-ben 27 milliós mérleg szerinti eredményről adtak számot, s a cég csupán 1998-ban jelzett egymilliós veszteséget.”
„A miniszterelnök közszerepléseit 1999-től megörökítő Ezüsthajó Kft-t - ügyvezető Várnai Tamás - 1998-ban jegyezte be a cégbíróság, és ez a vállalkozás a céginformációs szolgálat szerint eddig mindössze egyetlen alkalommal tett eleget kötelezettségének. Ez a cég korábban Káel Csaba nevéhez kötődött, aki Wermerrel együtt vezette a Happy Endet. Káel a Bánk bán című filmes szuperprodukció rendezője is. Az Ezüsthajó beszámolójából kitűnik: az 1998-as esztendőben egyetlen fillér bevételre sem tettek szert, miközben különféle célokra - például anyagjellegű ráfordítások címén - körülbelül egymillió forintot költöttek. A vállalkozás vesztesége abban az esztendőben 1,1 millió volt. Azóta viszont az Ezüsthajó nem nyújtott be újabb mérleget, bár a cégbíróság erre két alkalommal - legutóbb alig néhány napja - is felszólította. Az Ezüsthajó megrendeléseiről nincsenek hivatalos adatok, de információink szerint évente 230-250 millió forintba kerül a kormányfő és a miniszterek programjait megörökítő videofilmek elkészítésének és tárolásának költsége.”
2002. január 25.
Milliárdos megrendelések
Népszabadság (részletek)
„A kormányfő közszerepléseit megörökítő Ezüsthajó a kancelláriától kapott több százmilliós megrendelés mellett a köztévé egyik legnagyobb beszállítója. Az MTV több mint egymilliárd forintot fizetett az Ezüsthajó produkcióiért.
A miniszterelnök és a kormány tagjainak hazai és külföldi közszerepléseit videofilmen megörökítő Ezüsthajó Kft. évente hozzávetőlegesen 230-250 milliós megrendelést kap a Miniszterelnöki Hivataltól - értesült lapunk. A cég 1999-től 2002 végéig szerződött a kancelláriával, ez pedig összességében mintegy egymilliárdos megrendelést jelent. Pontos adatok azonban mind ez ideig nem kerültek nyilvánosságra, mert a törvényes előírásokkal szemben az Ezüsthajó 1999 óta nem nyújtotta be mérlegadatait a cégbíróságnak, noha erre két alkalommal is felszólítást kapott.”
A Happy Endhez hasonlóan az Ezüsthajó és Káel a kormányváltás óta nagy állami megrendeléseket kapott. Az Ezüsthajó nyerte el például a Szerencsejáték Rt. által szervezett Kenó sorsolásának televíziós közvetítését, majd Káel készítette a skandináv lottó reklámfilmjeit. A kulturális tárca megbízásából Káel rendezte a Bánk bán operafilmet is.
Az elmúlt években az Ezüsthajó "bedolgozta magát" az MTV-be is. Először csak műsorelőzeteseket gyártott, de ezt a megbízatást Szabó László Zsolt egykori tévéelnök visszavonta, mert sokallta az elődje által vállalt összeg kifizetését. Ennek ellenére a cég az elmúlt években a köztévé egyik meghatározó beszállítójává vált. Az MTV a Millenniumi mesék, a Nem jogerős című jogi show, a Sikkes magazin és a Koffer utazási műsor készítéséért több mint egymilliárd forintot számlázott ki a cégnek. A Millenniumi mesék egy - 26 perces - epizódjáért 5,4 millió forintot számláz ki. Ez azért is különösen magas összeg, mert a történelmi személyiségek vagy nemzetközi magyarokról szóló filmekben rendszeresen használja az MTV archívumában található anyagokat is. Az Ezüsthajó akkor is számíthatott a köztévé pénzére, amikor a külsős munkatársak több hónapig hiába vártak a honoráriumukra.”
Még korábban:
2001. december 12.
Origo (részletek)
Erős ország, erős imázs - vitanap a parlamentben
„A kormány az Országimázs Központon keresztül hazudik a polgárainak, a polgárok pénzén - mondta Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke az imázsközpont tevékenysége miatt kezdeményezett parlamenti vitanapon. Minden erős ország erős imázzsal rendelkezik - idézett egy neves marketing szakembert Stumpf István kancelláriaminiszter. Az Országimázs Központ ’A tett első, a szó második’ címmel külön kiadványt jelentetett meg a vitanapra. A füzetet a Happy End készítette.”
A Fidesz-szlogen az SZDSZ gúnyplakátján
„Minden ország építi a maga imázsát, még az olyan nagy és erős államok is, mint az USA, gondoljunk csak Hollywood-ra - mondta Stumpf István, aki megköszönte az ellenzéknek, hogy vitanapot hívtak össze az Országimázs Központról. A millenniumnak keretet adott az Országimázs Központ - emelte ki a hivatal jelentőségét a miniszter, aki sajnálatosnak tartja, hogy sokakat csak a rendezvények költségei érdekelnek. Magyarország nagyon sok tudósára, feltalálójára, művészére lehet büszke, és az imázsközpont propagandája révén önbizalmat ad az embereknek - vélte Stumpf István.
Már korábban is tudtam, hogy vannak Nobel-díjas tudósaink, és valószínűleg az emberek többsége is így van ezzel - reagált felszólalásában a miniszter kijelentéseire Kuncze Gábor, aki szerint az Országimázs Központ által eddig elköltött 13,5 milliárd forintot sokkal fontosabb dolgokra lehetett volna szánni. Az Állami Számvevőszék megállapította, hogy az Országimázs Központ megsértette a közbeszerzési törvényt, valamint gazdálkodásába sem az állampolgárok, sem az országgyűlési képviselők nem nyerhettek betekintést - közölte az SZDSZ-es politikus, és hozzátette: ’a jó kezekben van az ország’ című, a Széchenyi tervet népszerűsítő kormánypropagandára 1 milliárd forintot költöttek. A kormány az Országimázs Központon keresztül hazudik a polgárainak, a polgárok pénzén - mondta Kuncze Gábor.
Sasvári Szilárd (Fidesz) szerint a baloldali ellenzék a millenniumot ünneplő közösségeket támadja, amikor bírálja a kormány országimázst építő politikáját. Kiemelte, hogy a Széchenyi tervnek köszönhetően két és fél év alatt 200 ezer új munkahely létesült.”
SZDSZ-plakát a 2002-es kampányból
Turi-Kovács Béla (FKGP), a környezetvédelmi tárca vezetője szerint óriási szükség van országimázsra, hogy Magyarország valós színben jelenjen meg a világ előtt. Emlékeztetett arra, hogy a millenniumi zászlóátadásokra még külföldről is hazatértek az adott faluhoz kötődő magyarok. Sikeresnek nevezte a korona Parlamentbe vitelét is.”
„Lezsák Sándor (MDF) szerint nem lehet sikeres külpolitikát folytatni országimázs nélkül. Úgy vélte, hogy a befelé forduló magyar közélet miatt nem tudta Magyarország képviselni érdekeit a trianoni döntésnél. Ezért - mint mondta - alapvető létérdek, védekező eszköz a jó országkép terjesztése.”
„Kósa Ferenc (MSZP) szerint az ország valamennyi állampolgárán múlik, milyen hazát teremt magának. Rossz példaként hozta fel azt az esetet, amikor az ´56-os forradalomban való részvételéért halálra ítélt Mécs Imre SZDSZ-es képviselőt egy megemlékezésen kifütyülték. ’Csakis rajtunk múlik, milyen hazát teremtünk magunknak. Olyat, amelyben a csörtető senkik gátlástalanul vesztükbe kergethetik az igaz embereket, vagy olyat, amelyben végre valahára fellélegezhetünk, mert béke honol az emberek között’.”
Újabb Országimázs-kampány a vitanapon
Origo (részletek)
„Miközben a Parlamentben az MSZP kezdeményezésére politikai vitanapot tartanak az Országimázs Központról, újabb reklámanyag jelent meg az OK-tól.
A tájékoztató füzetet ismét a Happy End Kft. készítette.
’A tett első, a szó második’ címmel a politikai vitanap alkalmából újabb tájékoztató füzetet adott ki az Országimázs Központ. Ebben az országkép kialakításának fontosságát próbálják bizonyítani.”
„A színes, képekben gazdag füzet, reklámszövetségek elnökeit, sőt szocialista politikusokat idéznek, mely szerint szükség van országos kampányokra, közismert országképre.
Illusztrációként több imázsreklám is szerepel a füzetben, többek között a ’Magyarország - jogodban áll szeretni’ (1) szlogenű ellenreklám és a Széchényi-terv több reklámja is. Az OK közvéleménykutatási eredményeket is közölt, mely szerint az ország lakosságának jelentős része nem sajnálja a pénzt a sokat vitatott Millenniumi Országjáróra, egyetértenek az Imázsközpont céljaival, és fontosnak tartják a hiteles országkép megjelenítését.”
(Összeállította: m. zs.)
(1) Happy End - Amnesty ellenreklám
Sárga rózsával és női lábbal, valamint magyar népzenével induló reklámfilmmel válaszol a Miniszterelnöki Hivatal Országimázs Központja (OK) az Amnesty International (AI) szlovéniai szervezeteinek hirdetéseire. A szpot kivitelezésével a Happy End Kft.-t bízta meg a hivatal, a 23 millió forintos kampány költségeit a központ a Happy End 4,2 milliárdos büdzséjéből finanszírozza, amit az ügynökség az országimázs tenderen nyert el - nyilatkozta a Tóth István Zoltán, az OK vezetője. Az összeg magába foglalja a kreatív, valamint a médiatervezés és -vásárlás költségeit is. A "Magyarország - jogodban áll szeretni" fősorral megjelenő hirdetés a szlovén televízió négy csatornáján, három napon keresztül fut április 17-től. Az ellenkampány arra a hirdetésre reagál, amelyben egy magyar rendőr véres lábát mutatva kampányolt a kínzás ellen. "Az emberi jogok a szereteten, az őszinteségen és a megbecsülésen alapulnak - hallható a filmben, amely utolsó üzenetként azt hangsúlyozza, hogy Magyarország támogatja az AI küzdelmét.