Kurier: A fuvarozók fel vannak háborodva az új magyar szabályozás miatt
- Részletek
- Szemle
- 2014. december 13. szombat, 07:07
- (hj)
A Kurier című bécsi lap „Nagy testvér” Magyarország útjain címmel közölt írást. Minden be- és kivitel elektronikus követése kelt hullámokat. Nagy bírságok fenyegetnek.
2015. január 1-jétől semmilyen áru nem szállítható Magyarországról ki, sem oda be, illetve az országon belül anélkül, hogy előzetesen be ne jelentenék az adóhivatalnak. A vállalatok kötelesek az indítás előtt minden cikket részletes pontossággal bejelenteni a hivatalnál elektronikus úton. Az EKAER új Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző rendszer célja, hogy lehetővé tegye a magyar pénzügyőrség számára, hogy utólag lekövessen minden olyan árut, amelyet a magyar állam területén szállítanak. Az új szabályozással az áfacsalásokat akarják visszaszorítani és a korrupciót felszámolni.
Az osztrák speditőröknél, de a kereskedők körében is magasra csapnak a hullámok. Egyrészt a jelentős bürokratikus többletráfordítás miatt, másrészt a rendelkezés be nem tartása esetén fenyegető drákói bírságok miatt: ha a bejelentési kötelezettségnek nem vagy nem teljes mértékben tesznek eleget, az adóhivatal az áru értékének 40 százalékáig (!) terjedő bírságot vethet ki, vagy ennek megfelelő értékben foglalhat le árut. „Mostanában sok osztrák cég érdeklődik arról, mi hogyan megy és mit tegyenek” – mondja Waltraud Körbler, az IB Grant Thornton adótanácsadó iroda vezető partnere. De még senki sem tudja pontosan, hogyan működik a rendszer. Információ is alig áll rendelkezésre. A fuvarozók attól tartanak, hogy rájuk marad a bejelentési kötelezettség, de nem látják lehetségesnek, hogy korrekt módon eleget tegyenek neki. Így például a gyűjtőszállítmányok esetében (amelyben különféle árucikkeket szállítanak), előre ki kell deríteni a különböző címzetteknek szóló, sok száz cikk adatait. A hivatal éppen annyira tudni akarja a teherautó rendszámát, mint az áru érkezésének megközelítő időpontját – az időjárástól és a forgalomtól függetlenül. „Nálunk napi 1500 rakomány van, és ha elírunk egy rendszámot, magas bírságokat fizetünk” – dühöng Vásárhelyi Árpád, a DB Schenker Ungarn vezetője. A jelenlegi formájában az EKAER nem megvalósítható – mondja.
Uniós jogot sért?
A jogászok úgy látják, hogy a szabályozás uniós jogot sért, mert bürokratikus akadályok támasztásával akadályozza az áruk szabad áramlását az Európai Unióban. Németország a kérdésben már Brüsszelhez fordult. A sok nyitott kérdés miatt még a végrehatási rendelet is várat magára. A szabályozás ennek ellenére életbe lép január 1-jvel, de bírságolni csak január 15-től kezdenek.