rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. január 7.

Benzintender
Interjú Molnár Csaba kancelláriaminiszterrel

Bolgár György: - A mai Magyar Nemzetben olvastam egy cikket a követlező címmel: Hallgatnak a benzintenderről. Itt van Ön, a kormány egyik tagja. Hallgat?
Molnár Csaba: - Nem, nagyon szívesen beszélünk a benzintenderről. A Magyar Nemzetben megszólaló egyes jobboldali politikusok nyilatkozataitól eltérően nemhogy semmi titkolnivaló nincs a benzintender kapcsán, hanem igazi büszkeség ez. Hiszen minden érdeket figyelembe véve – köztük egyébként a nemzetbiztonsági érdekeket is – olyan közbeszerzési eljárást bonyolított le a központi szolgáltatási főigazgatóság, amelynek eredményeképpen körülbelül ötszáz millió forinttal kevesebbe fog kerülni az állami szerveknek, például a rendőrségnek, a mentőknek, a minisztériumoknak vagy a csatlakozott önkormányzatoknak, a benzin beszerzése 2010-ben, mint 2009-ben. Ez szerintem igencsak megfelel az adófizetők érdekeinek.

- Egyáltalán hány intézmény vagy szervezet közbeszerzését bonyolítják le így, összevonva? Milyen szabályok vonatkoznak erre?
- Az úgynevezett központosított közbeszerzés rendszere 1997 óta, tehát lassan már tizenhárom éve így működik Magyarországon. Ez minden egyes évben szinte változás nélkül így történt. Egyébként az Orbán-kormány idején is így folyt az ilyen típusú beszerzés. A központi szolgáltatási főigazgatóság központosított módon köt egy keretszerződést valamilyen üzemanyagszállítóval, és bizonyos állami szerveknek ebben kötelezően részt kell venniük: például a rendőrségnek vagy a minisztériumoknak. És vannak a kormánytól független állami szervek, amelyek ha akarnak, csatlakozhatnak ehhez a nagyon kedvezményes beszerzéshez. Szokott csatlakozni például az ügyészség vagy a Köztársasági Elnöki Hivatal, sőt az önkormányzatok is megtehetik. Szoktak is egyébként, szép számmal, hiszen így jóval kedvezményesebben kapják az üzemanyagot, mint ha saját maguk szereznék be a piacról. Általában azt tudom mondani, hogy körülbelül hatszáz intézmény ezen a kedvezményes módon, vagyis a piaci árnál lényegesen olcsóbban szerzi be az üzemanyagot. Ez nagyon fontos, hiszen így az adófizetők pénzével lehet spórolni.

- De azt olvasom, hogy az elmúlt húsz évben ezt a tendert folyton a Mol nyerte. Most miért az osztrák konkurens? Olcsóbb volt?
- Ez volt a legfontosabb, a döntő szempont, hogy olcsóbb volt. A közbeszerzési eljárás úgy működik, hogy előre meg kell adni azokat a szempontokat, amelyek alapján a közbeszerzésről döntő bizottságnak a végleges döntést meg kell hoznia. Itt három szempont volt. Az első, a legeslegnagyobb súllyal, az ár volt, magyarán hogy ki tudja a legolcsóbb ajánlatot tenni, kinek az ajánlatával lehet leginkább spórolni a magyar adófizetők pénzén. A második bírálati szempont a benzinkutak száma volt, a harmadik pedig a benzinkutak elhelyezkedése. Az ár szempontjából az OMV ajánlata lényegesen kedvezőbb volt. A másik két bírálati szempontnál pedig körülbelül egyenlő végeredmény született. A Molnak egy icipicivel több kútja van, az OMV által vezetett konzorciumnak viszont kicsivel jobb a területi elhelyezkedése. Tehát azt lehet mondani, hogy az ár volt a döntő szempont.

- Ezeknek az állami és önkormányzati intézményeknek kötelező az üzemanyagbeszerzést megpályáztatni, tehát közbeszerzési pályázatot kiírni rá? Vagy mondhatná azt is a kormány, engem nem érdekel semmi, én akkor is a magyar érdekeltségű Molnak adom ezt a tevékenységet, ha mások ajánlata jobb, és kötelezem mindazokat, akik alám tartoznak, hogy tőlük vegye az üzemanyagot?
- Természetesen minden állami beszerzést pályáztatni kell. A közbeszerzés pontosan arról szól, hogy el kell kerülni a korrupciónak, a jogellenes beavatkozásnak még a látszatát is. Ezért kell minden állami és minden önkormányzati beszerzésnél bizonyos összeghatár fölött közbeszerzés. A benzin pedig több milliárdos dolog, tehát toronymagasan az összeghatár fölött van. A közbeszerzésen azt kell kihirdetni győztesnek, aki a közbeszerzési kiírás szerint a legjobb ajánlatot adta. Ha most a másik, rosszabb ajánlatot adó pályázó lett volna kihirdetve győztesnek, akkor szerintem a Magyar Nemzetnek az lenne a főcíme, hogy az a disznó kormány a drágább ajánlatot adó céget hirdette ki győztesként. Nyilvánvaló, hogy ilyesmit nem lehet csinálni. A pályázati kiírásnak megfelelően a legjobb ajánlatot kell elfogadni. Ezzel az ajánlattal, hangsúlyozom még egyszer, 2010-ben körülbelül ötszáz millió forinttal kevesebbe fog kerülni a benzin.

- Márpedig a fideszes Kontrát Károly képviselő kifejezetten úgy fogalmazott, hogy kíváncsi lenne ő arra, hogyan játszhatták át külföldi érdekeltség kezére a tizenhat-tizenhét milliárd forintos tendert. Hát ezek szerint úgy, hogy a külföldi érdekeltség, amely szintén az Európai Unió tagországában működő és persze nálunk is jelenlévő vállalat, ugyanúgy indulhat ezen a közbeszerzési pályázaton, mint a magyar érdekeltségű. És ha ő adja a jobb ajánlatot, akkor kötelező neki adni a megbízást.
- Természetesen így van. Azért a pontosítás kedvéért azt szeretném hozzátenni, hogy itt a tulajdonviszonyok nem döntőek, hiszen a közvéleménnyel hiedelmével ellentétben a Mol sem magyar tulajdonban lévő cég. Az is alapvetően külföldi tulajdonban lévő cég, mint ahogy az OMV is külföldi tulajdonban lévő cég. És az árkülönbség döntött köztük. De szeretnék ehhez hozzátenni még egy nagyon fontos dolgot. Túl azon, hogy az adófizetőnek alapvető érdeke, hogy minél olcsóbban tankoljanak a rendőrök és minél olcsóbban tankoljanak a mentők, van egy nagyon fontos nemzetbiztonsági érdekünk is. Ez pedig az, hogy nemzetbiztonságilag fontos információk ezekből a rendszerekből ne tudjanak kiszivárogni. De ennek megvan a veszélye az ilyen típusú közbeszerzéseknél. Pontosan ezért a két ünnep között, amikor már látszott, hogy a tendert az OMV nyeri meg, a kormány egy kormányrendelet-módosítással úgy döntött, hogy 29 olyan nagyon fontos rendészeti, rendvédelmi és nemzetbiztonsági szerv, amelynél ilyen típusú nemzetbiztonsági kockázat felmerülhet, csak és kizárólag nemzetbiztonsági védelem alatt álló szállítótól szerezhet be üzemanyagot. Márpedig Magyarországon ma egyetlenegy olyan üzemanyagkereskedő van, amelyik nemzetbiztonsági védelem alatt áll, ez pedig a Mol. Vagyis január elsejétől például a rendőrség továbbra is a Molnál tankol, és a mentők is a Molnál tankolnak. Vagyis úgy néz ki most a piac, hogy a nemzetbiztonsági szempontból izgalmas és érdekes szervezetek a Moltól szereznek be üzemanyagot, a többiek pedig az OMV-től.

- Ezt előre nem látták? Vagy miután húsz alkalommal a Mol nyert, ezért nem is volt kérdés, hogy nemzetbiztonsági szempontból mi lehet aggályos és mi nem? Ezért csak utólag változtattak a rendeleten?
- Az ellenzéki vádaknak és csúsztatásoknak – fogalmazzunk világosan: az esetek többségében hazugságoknak – ez az egyik sarkalatos pontjuk. Gondoljunk csak bele, ha a kormány előre döntött volna egy ilyen jogszabálymódosításról, azzal azt a látszatot keltette volna, hogy tudja, ki nyeri meg a közbeszerzési pályázatot. Megengedhetetlen. Még a látszatát is el kell kerülni annak, hogy a kormány megengedné, hogy egy közbeszerzési pályázaton bármiféle jogellenes befolyásolás történjen. Ezért nyilvánvalóan meg kellett várni a közbeszerzési eljárás végét, és annak tudatában lehetett dönteni a jogszabály módosításról. Ugye úgy szokták mondani, hogy a jogszabályokat kell az élethez igazítani, és nem az életet a jogszabályokhoz. Hiszen ez így egy életszagú történet. Ha ez már előre megtörtént volna, akkor szerintem a Fidesz holnapra azért hívatta volna össze a rendészeti bizottságot, mert a kormány nem megengedhető módon előre tudta, ki fogja nyerni a tendert. Nézze. Ez a nyuszikás történet: van rajta sapka, nincsen rajta sapka. Elkezdődött a választási kampány, legalábbis politikai szinten már elkezdődött. Van egy kis uborkaszezon itt január elején, és a Fidesz megpróbál botrányokat generálni. Sajnos ezt már megszoktuk. De itt nincs botrány. Itt minden törvényes, minden jogszerű és minden a magyar adófizetők érdekének megfelelő.

- Ráadásul még egy nyuszit találtak, egy MSZP-s képviselőt, akinek van két üzemanyagöltő állomása, amely az osztrák társasághoz tartozik. Mintha az ő érdeke mozgatta volna ennek a sok milliárdos tendernek az eldöntését! Mert most azt mondják, lám szocialista képviselő hasznot húz abból, hogy az OMV-nél tankolhatnak állami vagy önkormányzati cégek autói.
– Nézze, ez már olyan szintű ostobaság, hogy tényleg szinte felesleges is foglalkozni vele. Hát ki gondolhatja komolyan azt, hogy Üröm szocialista polgármestere befolyásolni tud a saját hálózatában működtetett két OMV kút miatt egy hatalmas államigazgatási tendert, ahol több mint háromszázhatvan kútról van szó? Ez teljesen elképesztő vád, és kifejezetten csak arról szól, hogy a Fidesz megpróbál ebből politikai ügyet csinálni. Érdemes lenne egyébként megnézni - nem tudom, mennyire nyilvános –, hogy az összes többi OMV-, Agip- vagy Avanti-kutat – ugye ők hárman vannak benne a konzorciumban – vajon ki működteti. Lehet, hogy kiderülne, hogy a működtetők közt a politika másik oldalához tartozó személyek is vannak. Szerintem ez már olyan rosszindulatú sejtetés, amelyet magyarázni se nagyon érdemes. Jól láthatóan a Fidesz nem talált fogást ezen az ügyön, ezért próbálkozik ilyen módszerekkel.

- Mindenesetre ezek szerint ötszáz millió forint közpénzt spórolnak ennek a tendernek az eredményeképpen. Ezt a kis politikai vitát viszont nem tudták megspórolni maguknak.
- Azt hiszem hogy egy normális politikai közbeszéddel rendelkező országban egy normális ellenzék ilyenkor vagy megveregeti elismerésül a kormány vállát, hogy nemzetbiztonsági érdekeket is figyelembe véve ekkora spórolást tudott elérni, vagy ha nem ennyire korrekt, akkor csendben marad. De az elképzelhetetlen egy normális politikai hangulatú országban, hogy a kormányt támadás érje egy ilyen jó eredményért. Hát úgy néz ki, nálunk ez is hungaricummá vált.


Ajánlja az írást másoknak is!