Jobboldali médiaegyensúlyt!
- Részletek
- Mihancsik Zsófia
- 2010. március 18. csütörtök, 04:20
Na szóval.
Azt mondja Czira Szabolcs, Nagykőrös polgármestere, a Fidesz országgyűlési képviselője és jelenleg is Pest megyei jelöltje: "a sajtó elkötelezett egy irányban, nem hitelesen tájékoztatja a magyar polgárokat", ezért vissza kell állítani a média egyensúlyát (azt is mondta, hogy elutasítja „azt az országot, ahol lopni dicsőség, hazudni kötelesség", de innen-onnan szedett-vedett ostobaságokkal ne foglalkozzunk).
Czira Szabolcs valószínűleg átaludta az elmúlt nyolc (plusz tizenkét) évet.
Nem vette észre, hogy pártja és gazdasági holdudvara megcsinálta a HírTv-t. Azt sem, hogy a Széles Gábor nevű egykori nagyiparos megalapította az Echo tévét, ahol Czira pártelnökének kebelbarátja az egyik állandó műsorvezető. Ugyanez a kebelbarát főmunkatárs az ugyancsak a nagyiparos által megvásárolt egykori liberális napilapnál (mindkét szerzemény rasszizmusáról, antiszemitizmusáról és mélységes korlátoltságáról, meg persze jobboldali-szélsőjobboldali elkötelezettségéről ismert). Megmaradt, és azóta is nap mint nap gyártja álhíreit a Czira pártelnöke által melegen és többször a választók figyelmébe ajánlott egykori nagy múltú napilap. Van aztán egy szélsőségesnek és egy mérsékeltnek mondott hetilapjuk is, már úgy értem, nem tulajdonban, hanem „közeli” státusban (mielőtt a Fővárosi Bíróság előtt találnám magam). Épp most lett egy politikai-irodalmi hetilapjuk, azt beszélik, kétmilliárdot sikerült összedobni rá, szintén „közelieknek”. Van egy rádiójuk. Én ugyan még sohasem hallottam, de akik ismerik, több mint „közelinek” mondják. Van aztán egy olyan hírrádió, amelyik főként a honlapja alapján sorolható a baráti médiumok közé. Van egy ingyenes, milliós példányszámú heti „közéleti” újságjuk, amelyet minden normális országban permanenskampány-újságnak neveznének, a vállalhatatlan fajtából, s amellyel Czira egyik hírhedt polgármester-kollégája és párttársa kötött nemrégiben ötvenmilliós szerződést (18 milliárdos városi adósságállomány mellett, így szólnak az azóta sem cáfolt hírek). Aztán van (egy?) hozzájuk közel álló, nagy példányszámú bulvárlap is, ahol előszeretettel szólaltatják meg mindenféle, a népeket érintő témákban és közvetlen hangvételben Czira pártelnökét, színtiszta emberközeli módon. De van velük szimpatizáló és az ő szájuk íze szerint beszélő gazdasági napilap is.
Ha jól számolok, eddig két országos televíziónál, két rádiónál, négy országos hetilapnál, két országos napilapnál tartunk, plusz a bulvár meg a gazdasági.
Czira Szabolcs tudja a legjobban, hogy a múltkori helyhatósági választáson a pártja által letarolt kis és nagy településeken a helyi média sem éppen a politikai kiegyensúlyozottságáról és a tárgyilagosságáról híres.
És akkor ne beszéljünk a köztelevízióról, amely – az MSZP nyolcéves sikerkormányzásának nagyobb dicsőségére – jó ideje már nem is titkoltan beállt abba az irányba, ahol 1998-2002 közt tartott és hamarosan, nyilván, ismét tartani fog.
Mi maradt? Van egy kisebb közéleti kereskedelmi televízió, amelynek a tulajdonosáról azt írja a Népszabadság, hogy erős barátkozásba fogott a Fidesszel. Van egy közéleti kereskedelmi rádió, addig biztosan, amíg az övé a frekvencia, de hát frekvenciaügyben láttunk már néhány képtelen döntést. Van két baloldali országos napilap, van egy baloldali politikai hetilap meg két liberális kulturális-közéleti, és van egy liberális gazdasági-politikai hetilap, erősen jobbra húzó onlájn változattal.
Nem besorolható a két, közéleti-politikai szempontból érdektelen, ha nem érdektelen, akkor gyáva, ha nem gyáva, akkor felkészületlen, de mindenképpen legfeljebb politikai bulvárban utazó nagy kereskedelmi televízió.
És van egy rakás, csak az interneten működő újság, szintén politikai és nem politikai bulvár-profillal, közös nevezőjük a cikizés, a leszólás, a lejáratás, a botránykeltés és a mélységes cinizmus (egy kivétellel, és ez az origo.hu – de ki tudja, mikor szakad rájuk egy tulajdonosváltás?).
***
Igyekeztem valamelyest megkönnyíteni Czira Szabolcs dolgát, noha nem látom át a teljes médiapiacot. De az arányokban nem tévedhetek nagyot. Legalább ezt az egy pontot, ha részletesen kifejtené pártja programjából az országgyűlési képviselő (és -jelölt). Konkrétan. Melyik „nem közeli” médiumot milyen eszközökkel és módszerekkel óhajtják átbillenteni? Hogy egyensúly legyen, meg hiteles tájékoztatás.
Szeretném nagyon hangsúlyosan felhívni Czira úr és pártja figyelmét, hogy nekem mint érintettnek, mint médiafogyasztó és választójoggal rendelkező magyar állampolgárnak ezt iszonyúan jogom van tudni.
Szóval?