rss      tw      fb
Keres

Az olasz államfő az usticai repülőgép-szerencsétlenség titkainak felfedését sürgette

MTI 2013. június 27., csütörtök 16:14

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb olasz katasztrófája körülményeinek tisztázását sürgette csütörtökön az olasz államfő az Ustica szigete felett 1980. június 27-én lezuhant utasszállító repülőgép balesetének évfordulóján.

A nyolcvanegy áldozat családjaihoz intézett üzenetében Giorgio Napolitano úgy fogalmazott, hogy az olasz repülőgép-szerencsétlenségről folytatott vizsgálatokra harminchárom év óta “aggasztó árnyék borul”. Egyúttal a felelősség tisztázására szólította fel az illetékes hatóságokat, hangsúlyozva, hogy a külföldre vezető szálakra is fényt kell deríteni.

Az Itavia olasz légitársaság DC-9 típusú repülőgépe a Szicíliától északra fekvő sziget felett robbant fel. Az 1980 óta egymást követő feltételezések szerint a katasztrófát vagy műszaki hiba, vagy a fedélzeten elhelyezett pokolgép, vagy rakéta okozta; utóbbit a NATO-nak a térségben haladó egyik vadászgépéről vagy hadihajójáról lőhették ki.

Az usticai szerencsétlenség felelőseinek azonosítása végett korábban polgári per indult. Ez idén januárban az olasz semmítőszék ítéletével ért véget, amely kimondta, hogy a repülőgépet “valószínűleg” rakéta találta el.

Napolitano felhívását követően Giulio Linguanti, az olasz légvédelem egykori törzsőrmestere nyilatkozott a HuffingtonPost.it hírportálnak. Arra emlékeztetett, hogy a polgári repülővel egy időben zuhant le a dél-olasz Calabria hegyvidékén egy MiG-23-as líbiai vadászgép. A líbiai gép balesetét hivatalosan három héttel később hozták nyilvánosságra, de Linguanti szerint a két repülőgép ugyanazon a napon zuhant le. Értesülését azzal támasztotta alá, hogy akkor az ő feladata volt a líbiai gép roncsainak “eltüntetése”. Tehát Ustica térségében az utasszállító közelében líbiai és NATO- gépek is mozogtak.

Linguanti kijelentései Giovanni Spadolini egykori olasz kormányfő 1982-es szavait visszhangozták, miszerint az usticai titoknak a líbiai vadászgép a "kulcsa".