Dizájnforradalom a közmédiában
- Részletek
- Napi apró
- 2012. július 27. péntek, 02:48
- Huszár Ágnes
Kedden sajtótájékoztatón mutatták be a közmédia megújult dizájnját. Mint Vida Zoltán tervező elmondta, nem külsődleges átalakításról van szó, hanem a vállalati filozófia reformjáról, egy „valódi forradalom”-ról.
Az olimpiai játékok megkezdésének örömére kaptak új logót a közszolgálati rádiós és a televíziós csatornák, az MTI, valamint a Médiaszolgáltató-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA). A bemutatón elhangzott, hogy a tervezés során figyelembe vették az aranymetszés arányrendszerét, a Leonardo által ábrázolt vitruviusi arányokat, a képek rendszerezése során pedig a Fibonacci-számokat. (A Fibonacci-számok egy rekurzív sorozat elemei, ahol következő szám az azt megelőző két elem összege. A természetben – bizonyos virágok sziromszámában, a karfiol és az ananász termésében – figyelhetők meg ennek a sorozatnak a törvényszerűségei. Zenei kompozíciók elemzése is kimutatott hasonló összefüggéseket.)
Böröcz István, az MTVA vezérigazgatója szerint „amikor új szimbólumrendszereinket, képelrendezésünket, zenénket és közösségi rendszerünket megalkottuk, akkor úgy kerestük az újat, a holnap megoldásait, hogy közben soha nem feledkeztünk meg arról, miben gyökerezik a kultúránk”. Vida Zoltán tervezőgrafikus ezt úgy pontosította, hogy a jövő keresése az ősi motívumokkal oly módon szervesül, hogy „a tudatalatti adja a kapcsolódási pontot”.
Ehhez képest az új logók meglehetősen minimalistára sikerültek. Az M1-é egy kört függőlegesen átszelő egy piros vonal, az M2-é egy kör két függőleges zöld vonallal. A Bartók Rádió jele egy kör két – egymással párhuzamos – érintővel. A Duna Worldé – egy körbe komponált dupla kék színű hullámvonal – pedig megtévesztően hasonlít az uszodát jelző utcai piktogramra.
Böröcz István az új logókkal (MTI-fotó: Bruzák Noémi)
Lásd még a villanyszerelési ábrát a mariablogja honlapon
A bemutatott minimalista dizájn harsány ellentétben áll a bemutató szinte manierista pompájával: „A hagyományostól eltérő hangulatú, sejtelmes fények és hangok játékára megrendezett produkció során a meghívottak – így többek között Szalai Annamária és a Kossuth-díjas Ákos – egy-egy vázából öntöttek aranyhalat az 1-es stúdiumban felállított akváriumba.”
A performansz pompája (MTI-fotó: Bruzák Noémi)
A megnyugtató csak az, hogy a tudatalattira – sőt, a kollektív tudatalattira – ható minimalista logók csak minimális beruházást igényeltek. Vida Zoltán tervezőgrafikus, az alkotógárda vezetője szerint, ha külső céget bíztak volna meg a munkával, ez legalább 300 millióba került volna. Ők pedig, a 30 milliós anyagköltséget nem számítva „tulajdonképpen ingyen” dolgoztak. Megnyugtató.
(Huszár Ágnes)