rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2012. július 11.

A Közgép ügyeiről
Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció alelnöke

Bolgár György: - Napok óta halljuk a sajtóban, hogy Önök szerint a Közgép milyen felháborító módon – akár törvényeket is sértve – jut hatalmas állami megrendelésekhez, és hogy milyen rendszer alakult itt ki. Azonban közben mintha ellopták volna a „show-t” Önök elől az LMP-s képviselők, akik szintén próbálkoztak már mindennel. Sajtótájékoztatóval, parlamenti kérdésekkel, interpellációkkal, egyéb nyilatkozatokkal a Közgép ügyében, de végül arra jutottak, hogy oda kell menni a Közgép telephelyére, és leláncolni magukat, mert erre aztán odafigyel a világ. Lehet, hogy igazuk van. Ön mit gondol, melyik a legcélravezetőbb módja annak, hogy a közvélemény felfigyeljen arra, hogy talán nem minden történik a leghelyesebben, igazságosabban, törvényesebben?

Molnár Csaba: - Szerintem a világ legnormálisabb dolga és nagyon helyes, hogy a demokratikus ellenzéki pártok különböző módszerekkel megpróbálják felhívni a figyelmet arra a skandalumra, ami a Közgép környékén az elmúlt időszakban folyik. Az LMP most egy erőteljes figyelemfelkeltő módszert választott. Én ezt teljesen elfogadhatónak tartom, és azt hiszem, hogy ez a parlamentáris demokrácia keretei közé még könnyen belefér. Mi inkább egy másik módszert választottuk az elmúlt három napban. Ahogy Ön is mondta, egy háromnapos sajtótájékoztató-sorozatot szerveztünk, ahol bemutattuk annak a nagyon hosszú, majdnem egy hónapig tartó kutatómunkának az eredményét, amelyet a Közgéppel kapcsolatban végeztünk. Azt hiszem, mind a két módszer alkalmas arra, hogy az ország polgárai lássák, hogy itt valami nagyon nincsen rendben. Szóval mind a két módszert normálisnak és legitimnek tartom. Az LMP egy ilyen meghökkentő módszerrel próbálja erre felhívni a figyelmet, mi pedig egy háromnapos sajtótájékoztató-sorozaton mutattuk be az egyhónapos kutatásnak a végeredményét. Ezzel alapvetően két olyan dolgot próbáltunk bebizonyítani, amelyekről eddig csak sejtések voltak a magyar sajtóban.

- Tehát még a sajtóban sem jelentek meg tények? Ezeket Önök derítették ki?

- Feltételezések megjelentek, amelyeket nagyon sokan már tényként kezeltek a sajtóban, de mi úgy gondoltuk, hogy felelős ellenzéki pártként az inkább vádaskodás lenne, ha bizonyítékok nélkül állítanánk dolgokat.

- Mik a konkrétumok?

- Két dolog, ami az elmúlt néhány hónapban nagyon sok helyen megjelent a sajtóban. Az első az, hogy a Közgép sorra nyeri meg a különböző állami és európai uniós közbeszerzési pályázatokat. Ezeknek az összege akár háromszáz milliárd forint környékén is lehet. Ez volt az egyik sejtés, de senki sem tudott bizonyítékot szerezni és pontos adatokat mondani, hogy mik ezek a konkrét pályázatok, és mennyi a konkrét összeg. A másik dolog, ami szintén nagyon sokszor megjelent a sajtóban az elmúlt időszakban – ami sokak által tényként elfogadott, de a mai napig nem bizonyított  volt –, hogy áttételesen Simicska Lajos többségi tulajdonában van a Közgép. Nagyon érdekes, hogy ezt az utóbbi tényt mindenki elfogadta a sajtóban, de senkinek nem volt rá bizonyítéka. Senki nem tudott erről egyértelmű papírokat, bizonyítékokat bemutatni. A mai sajtótájékoztatónkon bemutattuk azt az ábrát – és a szükséges dokumentumokat is mellékeltük –, amely egyértelműen bizonyítja, hogy több cégen keresztül, áttételesen, de Simicska Lajosnak és feleségének a tulajdonában van a Közgép több mint hatvan százaléka. Ez tehát az a két dolog, amit egy nagyon hosszú kutatómunkával ki tudtunk nyomozni, és a napokban elmondtunk a sajtónak

- Mit reméltek ettől a háromnapos rendezvénytől? Mit szeretnének elérni? Hiszen ilyen-olyan formában már megjelent, hogy Simicska Lajoshoz köthető a cég, és hogy összességében háromszáz milliárdra tehető az ő állami megrendeléseik összege. Gondolták, hogy ezzel a sorozattal vagy a bizonyítékok bemutatásával előbbre fognak jutni? Hiszen azt fogja mondani a kormány – ezt is mondja Selmeczi Gabriella –, hogy „na és?”. Látnak valamilyen törvénytelenséget? Hol van az leírva, hogy háromszáz milliárdért nem lehet közbeszerzési pályázatokat nyerni? Hol van az leírva, hogy Simicska Lajos és felesége nem nyerhet pályázatot?

- Szerintem két dolog miatt fontosak az eredményeink. Az egyik az, hogy mostantól kezdve senki nem mondhatja azt Magyarországon – amit az elmúlt időszakban egyébként a kormány mondott –, hogy ezek csak legendák, újságírói agyszülemények. Szóval most már nemcsak sejtjük ezeket a dolgokat, hanem tudjuk is őket. Azért a kettő között óriási különbség van. Mostantól kezdve nincs arra lehetősége a kormánynak, hogy egy legyintéssel azt mondja, hogy ezek tőlünk független, egyszerű magáncégek, és ez a világ legtermészetesebb dolga. Mondta tegnap a kormányszóvivő is, hogy ilyen kormánytól független, nagy magyar cégek meg tudnak erősödni. De hogyan lenne már független az a cég, amelynek az egyik volt vezetője jelenleg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségben vezető? Hogyan lenne már teljesen független?

- Ráadásul a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség osztja szét az európai uniós pénzeket.

- Így van. A mai sajtótájékoztatón azt is bebizonyítottuk – amiről egyébként még korábban senki nem beszélt –, hogy ez a nagyon fontos állami, gazdaságpolitikai pozíciót betöltő ember korábban megjelent tulajdonosként ennek a cégbirodalomnak az egyik kis cégében. Vagyis látható, hogy ez a közgépes birodalom vagy Simicska-birodalom nemcsak egy nagy gazdasági hatalmat alakított ki, hanem ezzel párhuzamosan folyamatosan befurakodott az államba is. Még egy példa, hogy a Közgép egyik legfontosabb vezetőjének, Nyerges Zsoltnak a testvére az uniós pénzek elosztásával foglalkozó minisztériumban a miniszter asszony főtanácsadója. Ebből is látható, hogy most már nemcsak beszélünk arról, hogy itt ilyen típusú összefonódások vannak, hanem végre egyértelmű bizonyítékot is sikerült szerezni. Azt hiszem, hogy ez mérföldkő a Közgép-ügyben.

- Lehet, csak az a kérdés, hogy hány mérföldes maga az út? Mert ugye arra is kellenének bizonyítékok – amik egyelőre talán csak ki nem mondott feltételezések, sejtetések –, hogy ez a hatalmas birodalom úgy szerez érdemtelenül egyre több megrendelést, hogy másokat kitúr a pályázati győzelemből. Azonban erre vonatkozóan egyelőre viszonylag kevés adatot, cikket, leleplezést látok. Persze jelent már meg olyan információ, hogy kisebb értékű pályázatoknál érdekes módon a legolcsóbb ajánlattevőt kizárták a Közgéppel szemben, mondván, hogy az illető nem is akart nyerni, vagy hogy ez túlságosan alacsony árú ajánlat és inkább nyerjen a legmagasabb ajánlattevő, de talán még tovább kéne lépnie akár az ellenzéki pártoknak, akár a sajtónak is.

- Éppen ezen dolgozunk. Szerintünk az kevés, hogy pusztán meghökkentő akciókkal hívjuk fel a figyelmet, legyen az bármilyen látványos. Hiszen attól még nem lesz bizonyíték a kezünkben az ügyekre. Mi két dolgot, amit eddig csak sejtettünk, már be is bizonyítottunk. A harmadik dolog, amit bizonyítunk, az lesz, amit Ön mond, hogy a Közgép valószínűleg kitúrja a versenytársakat a pályázatokon, és hogy a Közgépnek sokkal egyszerűbb hozzájutni egy beszerzéshez, mint bárki másnak. Ezeket még mindig nem bizonyította senki, ezért nem tudjuk azt mondani, hogy ez bizonyosan igaz. Ezért mi ugyanazzal a módszerrel fogjuk folytatni, amit eddig alkalmaztunk. Mi nem akciókat fogunk szervezni, hanem tovább folytatjuk az egyébként sziszifuszi, bonyolult és sok embert mozgósító és foglalkoztató kutatást. Azt reméljük, hogy néhány egészen konkrét ügyben be tudjuk majd bizonyítani azt, hogy nincsen rendben a közgépes pályázatok közül jó néhány. Egy közgépes ügyben egyébként mi már az Európai Unió csalásellenes hivatalához fordultunk, és a tegnapi és mai sajtótájékoztatón bemutatott, újonnan felderített adatokat is elküldtem az unió csalásellenes hivatalának. Azért tettünk így, mert úgy látjuk, hogy itthon nincs kihez fordulni. Polt Péterhez forduljunk, a legfőbb ügyészhez, miközben tudjuk, hogy milyen kötődései vannak a kormányhoz? A rendőrségnél tegyünk feljelentést, miközben tudjuk, hogy minden ellenzéki politikus által tett feljelentést automatikusan elutasítanak, ha az a kormányt vagy annak a hátterét érinti? Menjünk a Számvevőszékhez, ahol szintén csak fideszes politikus van?

- Szerintem menjenek mindenhova. Lehet, hogy felesleges, de legalább lenne nyoma, hogy Önök megtették, amit lehetett.

- Ezért fordultunk az unió csalásellenes hivatalához, hiszen az ügyek jelentős része európai uniós pénzt érint. Vagyis ebben az ügyben eljárhat az unió csalásellenes hivatala, és bizonyosak vagyunk benne, hogy ott nincsen magyar kormányzati ráhatás arra, hogy a nyomozást valamilyen módon elsimítsák. Jól mutatja ezt, hogy az unió csalásellenes hivatala már helyszíni ellenőrzést végzett a Közgép egyik budapesti irodájában. Sőt, olyan információt is hallottunk már – amit eddig nem erősített meg, és nem is tagadott a kormány –, hogy az unió egyik főbiztosa már a magyar kormányhoz fordult, a mi bejelentéseink alapján, hogy megpróbálják kivizsgálni az Európai Bizottságban is, hogy valóban nincsenek-e rendben a dolgok a Közgép környékén. Tetszett mondani, hogy forduljunk mégis a hazai szervekhez. Azt hiszem, én vagyok az a képviselő, aki rekord mennyiségű hasonló üggyel kapcsolatos bejelentést tett  Polt Péter legfőbb ügyésznél, és eddig kivétel nélkül mindegyiket elutasították. Folyamatosan ilyen beadványokat küldök a legfőbb ügyésznek, és két-három hét múlva általában kapok egy levelet, amelyben udvariasan tájékoztatnak, hogy alaposan megvizsgálták az ügyet, de bűncselekménynek semmilyen gyanúját nem látták. Szóval azt hiszem, előbb-utóbb belefárad az ember abba, hogy a magyar hatóságoknál próbálkozzon.

- Az összegyűjtött műveket, válaszleveleket előbb-utóbb ki lehet adni.

- Ez így igaz.



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!


Izsák Jenő karikatúrái