rss      tw      fb
Keres

Nagyköveti válaszok Magyarországot bíráló cikkekre




Szapáry György olvasói levele a The New York Timesban: A magyarországi helyzet

Szapáry György washingtoni magyar nagykövet a The New York Times szerkesztőségéhez intézett levélben reagált Paul Krugmannak a lapban december 12-én megjelent írására –lásd kiemelt híreinket: Paul Krugman: A közvetlen veszélyt a Fidesz jelenti) –, amelyben a Nobel-díjas közgazdász a magyarországi politikai viszonyokat bírálta. A nagykövet december 14-i keltezésű levelét az újság helyi idő szerint vasárnap tette fel internetes oldalára.


A magyarországi helyzet

A szerkesztőnek

Mint közgazdász és a Nemzetközi Valutaalap egykori tisztségviselője mindig nagy érdeklődéssel olvasom Krugman munkáit; éppen ezért meglepetéssel olvastam Magyarországról alkotott sommás ítéletét.

Krugman „a választókerületek önkényes átalakítására” hivatkozik, miközben a javasolt választási törvény valójában kimondottan abból indul ki, hogy az egyéni választókerületeknek logikusan összetartozó területeket kell lefedniük, éppen azért, hogy elkerüljék azt, amit a kormány Krugman feltételezése szerint csinál.

Ami a bírói függetlenséget illeti: éppen úgy, mint az Egyesült Államokban, ahol a bírákat gyakorta választott tisztségviselők nevezik ki és erősítik meg, engedjék meg nekünk, hogy megadjuk a magyar bíráknak járó tiszteletet, és ne feltételezzük, hogy ők csupán a politikusok bábjai.

Ami a magyar médiát illeti: bárki, aki olvassa a magyar sajtót, éppen annyi nyílt bírálatot találhat a kormányról, mint eddig bármikor.

A szocialista párt feltételezett kriminalizálása pedig, amire Krugman hivatkozik, csak egy jelképes politikai nyilatkozat, amely tényként ismeri el az előző, kommunista rezsim borzalmait, amit Európa legtöbb volt kommunista országában már évekkel ezelőtt megtettek.

Értékeljük a barátainktól kapott bírálatokat, de a túlzott leegyszerűsítéseken alapuló általánosítások többet ártanak, mint használnak Magyarországnak – és az önök olvasóinak is.

Szapáry György
Magyarország nagykövete

***

Szalay-Bobrovniczky Vince olvasói levele a Der Standarban: Magyarország más

Paul Lendvai Két harcos a sajtószabadságért Magyarországon címmel, a Riporterek Határok Nélkül szervezet 2011-es Press Freedom Awards kitüntetettjeiről írt laudációjára válaszolt a bécsi magyar nagykövet december 15-én.

A magyar kormány ellenfelei már egy éve horrorvíziókat terjesztenek a sajtószabadság haláláról, de még mindig nem tudnak megnevezni egyetlen konkrét esetet sem, amelyben az új médiatörvényt a sajtószabadság megsértésére használták volna fel.

A három közszolgálati tévéadó piaci részesedése a szociálliberális kormányok végére 1 százalékra zsugorodott, a médiatörvény elfogadása óta újra emelkedik.

Az eddig önállóan és pénz nélkül ténykedő MTV-t és Duna TV-t, valamint a Magyar Rádiót – akárcsak a BBC-nél, vagy az osztrák ORF-nél – egy szervezetben egyesítették, ennek következtében a munkatársak számát 3000-ről 2100-ra lehetett csökkenteni, és emellett több pénz marad az adások produkciójára

Aki beszél magyarul, hamar megtapasztalhatja, hogy a nagyrészt külföldi tulajdonban lévő nyomtatott és az elektronikus sajtóban, valamint az internetes portálokon egyaránt a tudósítások és kommentárok többsége ellenzéki. A szociálliberális kormányok idején ez nem így volt.

Magyarország a Freedom House „Press Freedom 2011” című legfrissebb jelentésében a „szabad” kategóriában van, ellentétben három uniós tagállammal és négy tagjelölttel, amelyek csak „részben szabadok”.

E tények alapján eléggé figyelemre méltó, hogy még mindig elsősorban a magyar sajtószabadság miatt aggódnak.

Szalay-Bobrovniczky Vince
Magyarország nagykövete Ausztriában



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!