Átadták a cementművet Királyegyházán
- Részletek
- Hazai vonatkozású hírek - 2011/3. negyedév
- 2011. szeptember 15. csütörtök, 15:27
- Hírek
MTI 2011. szeptember 15., csütörtök 15:20
Átadták a Lafarge és a Strabag 270 millió euró, azaz mintegy 72 milliárd forintból épült cementművét a baranyai Királyegyházán csütörtökön.
Becsey Zsolt, a Nemzetgazdasági Minisztérium külgazdaságért felelős államtitkára az avatási rendezvényen reményét fejezte ki, hogy a gyár Magyarország külkereskedelmi mérlegének alakulására és a foglalkoztatásra egyaránt kedvező hatással lesz, és sok magyar tulajdonú vállalatot tudhat majd beszállítói, partnerei között.
Véleménye szerint utóbbi azért is fontos, mert Magyarország csak akkor lehet erős, ha erős hazai tulajdonú vállalatai vannak.
Az államtitkár megjegyezte: hazai társaságok 46 milliárd forint értékben vették ki részüket a cementmű építésében, ebből 26 milliárdot kizárólag magyar tulajdonú cégek jegyeznek.
Közölte, a csúcsberuházást a két cég egy olyan ágazatban valósította meg, amely jelenleg nagyon sok nehézséggel néz szembe Európában, de a résztvevők garanciát jelentenek a gyár évtizedeken át tartó hatékonyan működésére.
Hangsúlyozta, a kormány bízik abban, hogy a beruházók a fejlesztéshez nyújtott 800 millió forintos állami támogatásért teljesítik vállalásaikat, és szinten tartják a foglalkoztatást, az állam pedig azzal segíti a projektet, hogy működéséhez stabil gazdasági környezetet, stabil valutaárfolyamot biztosít.
Becsey Zsolt kívánatosnak nevezte, hogy az évi 2,5 millió tonna alatti magyarországi cementtermelés az építőipar felfutásával a közeljövőben a 3 millió tonna felé közelítsen, az importcement mennyisége pedig ne legyen több a mostani évi félmillió tonnánál.
Bruno Lafont, a Lafarge SA elnöke arról szólt, hogy a királyegyházi cementmű cége első magyarországi beruházása és mérföldkő a Lafarge, valamint a Strabag jövőre nézve is ígéretes együttműködésében.
Rámutatott, hogy 3500 ember munkája nyomán a cementmű nemcsak 30 éve az első, hanem a legmodernebb ilyen gyár lett Európában. Úgy vélte: a projekt befektetést jelent Magyarország jövőjébe, de léte a környékbeli közösségnek is előnyös, mert az alkalmazottakkal, a beszállítók foglalkoztatásával és az adókkal együtt évi 2,5 milliárd forintot "fecskendez a gazdaságba".
Bruno Lafont beszámolt arról, hogy a Királyegyházán készülő cement kiszállítását két héttel ezelőtt kezdték meg. Az új gyárban készülő cementet használják a Pécsi Tudományegyetem természettudományi kutatóközpontjának építéséhez, és közös projekt kidolgozásába kezdtek a győri Audi gyárral.
A cégvezető az átadási ünnepség keretében tartott nemzetközi sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva elmondta, hogy a cementmű az építőipar teljesítményének függvényében, terveik szerint 2-3 év múlva működik teljes kapacitással. Mivel a cementet 200-300 kilométerre is megéri elszállítani, exportban, például horvátországi értékesítésben is gondolkodnak.
Hans Peter Haselsteiner, a Strabag SE elnöke annak a véleményének adott hangot, hogy számukra olyan időszakban is megérte befektetni, amikor más elkerüli ezt. Szavai szerint a két nagyvállalat a társulással is jó döntést hozott, mert ez a gazdasági válságban nagyobb védelmet jelenthet a negatív piaci hatásokkal szemben.
A királyegyházi 30 éve az első újonnan épült cementmű Európában. Kivitelezéséhez 160 ezer köbméter betont használtak fel, a beruházás keretében 105 méter magas hűtőtornyot 60 méter magas klinkersilót és egyebek mellett 5 kilométer vasúti pályát is építettek. A cementműnek több mint 130 alkalmazottja van, működése a bedolgozókkal együtt összesen 300 embernek ad munkát.
Az üzem az elérhető legkorszerűbb technológiával, a környezetvédelmi előírások betartásával évente 750 ezer tonna klinker és 1 millió tonna cement előállítására képes. Technológiájának különlegessége, hogy igény szerint kis mennyiségben is képes speciális cementek előállítására.
A gyártás legfontosabb alapanyagául szolgáló mészkő vasúton érkezik a bükkösdi bányából, a készterméket pedig vasúton és közúton szállítják el. A cement legnagyobb részét magyarországi építkezésekhez, elsősorban a Strabag beruházásaihoz használnák fel, a többit a környező országokban értékesítik.
A Strabag vezetése 2003-ban határozott arról, hogy alapanyag beszerzésének könnyítése, gazdaságosabbá tétele érdekében egy új cementmű építésével részesedést szerez a cementiparban. A beruházás lehetséges helyszíneként több hazai és külföldi térség is felmerült, végül Baranya mellett döntöttek, mert a bükkösdi kőbányából kiváló minőségű dolomit nyerhető, környékén pedig fellelhető a cement készítéséhez nélkülözhetetlen agyag is.
Az eredeti helyszín ugyan nem Királyegyháza, hanem Bükkösd volt, az ottani terveiket azonban annak ellenére elvetették, hogy a település lakóinak többsége két elutasítást követően egy 2007 őszi népszavazáson támogatta a fejlesztést.
Ennek oka, hogy bár a helyi képviselőtestület többször napirendre tűzte a kérdést, a cég szempontjából érdemi döntést nem hozott. A társaság nem halogathatta tovább a beruházás megkezdését, ezért közben két újabb lehetséges helyszínen, Kővágószőlősön és Királyegyházán is megkezdte az előkészületeket, végül az utóbbi mellett határozott.
A Strabag korábban 27 milliárd, aztán 30-33 milliárd forintos beruházással számolt, a helyszín megváltoztatásával és az idő múlásával azonban a költségek 270 millió euróra, azaz mintegy 72 milliárd forintra emelkedtek.
Frederic Aubet a cementműben tartott korábbi sajtótájékoztatón szólt arról, hogy a világ cementgyártásában piacvezető Lafarge és az európai építőiparban piacvezető Strabag tavaly májusban közös céget alapított Ausztriát, Magyarországot, Szlovéniát, Szlovákiát és Csehországot érintő cementipari érdekeltségeik összevonására.