A mezőgazdaság és a ráépülő feldolgozó ágazat lehet az Ormánság kitörési pontja
- Részletek
- Hazai vonatkozású hírek - 2011/1. negyedév
- 2011. március 31. csütörtök, 18:30
MTI 2011. március 31., csütörtök 18:21
Csak a mezőgazdaság, a ráépülő feldolgozó ágazat, valamint az ökoturizmus fejlesztése jelenthet kitörési pontot az Ormánságnak - mondta Jankovics László, a baranyai kormányhivatal munkaügyi központjának vezetője az Országgyűlés foglalkoztatási és munkaügyi bizottságának kihelyezett ülésén, csütörtökön Pécsett.
A Baranya megye munkaerőpiaci helyzetét taglaló előadásában Jankovics László ismertette: az ország egyik legszegényebb térsége a megye déli részén található Ormánság, ahol a munkanélküliségi ráta folyamatosan meghaladja az országos átlag háromszorosát. Az idén februárban meghaladta a 40 százalékot. "Nincs húzó ágazat a térségben, 100 főt meghaladó foglalkoztató csak egy található. Az ezer lakosra jutó működő vállalkozások száma 29” - részletezte a képviselők számára. Kitért rá: az ormánsági települések fele zsákfalu, a megyeszékhelyre autó nélkül dolgozni járni lehetetlen. Hozzátette: Pécsre a havi buszbérlet ára 35 ezer forint, a vonatbérlet ára 31.600 forint. ”A regisztrált munkanélküliek 60,1 százaléka nyolc általános iskolai vagy az alatti végzettséggel rendelkezik. A térség az értelmiségét már elveszítette, most pedig a fiatalok mennek el. Éhezés, leépülés, reménytelenség, depresszió jellemzi. A tőke számára releváns telepítési tényezők közül semmi nem áll rendelkezésre helyben” - magyarázta Jankovics László. A szakember szerint a térségnek csak a mezőgazdaság, az arra épülő feldolgozó ágazat, valamint az öko-turizmus fejlesztése jelenthet kitörési pontot. Példaként említette az Ős-Dráva programot, amely a fenntartható vidékfejlesztés első hazai mintaprogramja. Az elképzelések szerint a Dráva hasznosításával, úgynevezett vízkormányzási rendszer kialakításával nyílhat lehetőség a térség fejlesztésre. A kihelyezett ülésen Síkfői Tamás, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara (PBKIK) titkára Baranya gazdasági helyzetéről tartott előadásában emlékeztetett: Pécs az ország harmadik legfejlettebb városa volt a rendszerváltás előtt. Most a nagyvárosok között Szegeddel a 4-5. helyért van versenyben a gazdasági potenciált tekintve. Hozzátette: egy frissen napvilágot látott, az unió régióinak fejlettségét összevető táblázatban a Dél-Dunántúl az utolsó 20 között szerepel Észak-Alfölddel és Észak-Magyarországgal karöltve. A titkár véleménye szerint meg kellett volna építeni az M6-os autópálya egyelőre hiányzó, alig 20 kilométeres szakaszát a magyar-horvát határig. Nem megfelelően, vagy egyáltalán nincs kiépítve a sztrádákra rákapcsolódó infrastruktúra sem - tette hozzá. A vasúti helyzet sem jobb, jelenleg fél órával hosszabb a menetidő Pécs és Budapest között, mint a 1930-as években volt - mutatott rá a kamarai vezető. A térség infrastrukturális helyzetét rontja az is, hogy a baranyai megyeszékhely melletti pogányi repteret úgy építették meg, hogy 500 méterrel rövidebb a kifutópálya, mint amire a nemzetközi utasszállítógépeknek szükségük lenne, így itt nem lehet megindítani a nemzetközi forgalmat - összegezte Síkfői Tamás.