rss      tw      fb
Keres

A Mecsekbusz jogszerűtlennek tartja Pécs eljárását a tömegközlekedés ügyében

MTI 2011. március 31., csütörtök 18:15

A Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) kisebbségi tulajdonosa, a Mecsekbusz Kft. jogszerűtlennek tartja azt az eljárást, ahogy a város csütörtökön átvette az irányítást a helyi tömegközlekedést biztosító cégben.

"Jogszerűtlen. Lett egy második vízműügy Pécsen" - értékelte a történteket Jahn Péter, a Mecsekbusz ügyvezetője az MTI-nek. Hozzátette: jogi lépéseket tesznek, ennek részletein már dolgoznak az ügyvédeik.

Az ügyvezető megjegyezte: a PK anyagi gondjai abból adódnak, hogy az önkormányzat másfél milliárd forinttal tartozik a cégnek és ezt még nem fizette meg.

Páva Zsolt, Pécs polgármestere csütörtökön sajtótájékoztatón közölte, hogy a város átvette az irányítást a PK-ban, biztosítva a helyi buszközlekedés fenntartását. A fideszes politikus beszámolt arról, hogy a PK aznapi közgyűlésén leváltották Keczer László vezérigazgatót, s a helyére Bata Lászlót, a PK eddigi forgalmi és kereskedelmi igazgatóját választották.

Páva Zsolt magyarázata szerint a lépésre a Pécs Holding Zrt. és a Mecsekbusz Kft. tulajdonában lévő PK-nál uralkodó rossz viszonyok, a cég adósságai miatt kialakult "kritikus helyzet" miatt volt szükség, amely a tömegközlekedés heteken belüli összeomlásához vezetett volna Pécsen.

Szakemberek folyamatosan jelezték nekünk, hogy "a buszok karbantartása nem kielégítő, a járművek koszosak, sok a járatkimaradás és a cégnél rossz hangulat uralkodik. Kiderült, az is, hogy a PK-nak nemcsak a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal szemben áll fenn 700 millió forintos tartozása, hanem 100 millió forint üzemanyagköltséggel a Pannon Volán Zrt.-nek is adós" - mondta.

A polgármester reményét fejezte ki, hogy a jövőben már megbízhatóan működik majd a vállalat, és sikerül elérni a helyi buszok átlagéletkorának jelentős csökkentését.

Szabó Iván, a város jogi képviselője a döntés hátteréről szólva elmondta, hogy a Pécs Holding a szindikátusi szerződésben foglalt részvény-visszavásárlási jogával élve 381 ezer forintot fizetett a PK 562, egyébként összesen 560 millió forint névértékű részvényéért. Azért csak ennyit, mert a város kalkulációi alapján - a Mecsekbusz által okozott károk és költségek okán - ennyit érnek.

Hozzátette: a pénzt átutalták a Mecsekbusznak, s ezzel a Pécs Holding kétharmados tulajdonra tett szert a PK-ban. A közgyűlésen ennek alapján kezdeményezték Keczer László visszahívását.

"Jelenleg az átadás-átvétel zajlik az épületben. Voltak biztonsági emberek is, de a folyamat békésebben, gördülékenyebben zajlik, mint a Pécsi Vízmű esetében" - mondta.

Szabó Iván szólt arról is, hogy a cégnél "mulasztásokra, szabálytalanságokra, bűncselekményekre, ezen belül adó- és áfacsalásra utaló jelek" vannak, a város pedig a Mecsekbusz tevékenységéből adódó fizetési kötelezettségeket a cégre terheli.

A jogi képviselő kérdésre válaszolva elmondta: a részvények megvásárlása a részvénykönyvben még nincs bejegyezve. Szólt arról is, hogy a Mecsekbusz tiltakozott az eljárás ellen, a város perek sorozatára számít az ügyben.

A Mecsekbusz Kft. 2008-ban lett a helyi járatú autóbusz-közlekedést fenntartó önkormányzati társaság, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. kisebbségi tulajdonosa, majd a vállalat irányítását biztosító menedzsmentjogok birtokosa is.

A PK Zrt. néhány hónap múlva a vagyonkezelő és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járműveket egyenként havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben 2 milliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet.

Páva Zsolt büntetőfeljelentést tett az ügyben, a nyomozást követően pedig az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen

kezelés bűntette miatt vádat emelt Keczer László vezérigazgató ellen. A per a vádlott betegsége miatt még nem kezdődhetett meg.

Szabó Iván a csütörtöki sajtótájékoztatón bejelentette, hogy Pécs a Baranya Megyei Bírósághoz fordult a buszeladásokról és a járművek bérléséről szóló megállapodások semmisségének kimondásáért és az eredeti állapot visszaállításáért.

Az ügyhöz tartozik, hogy a Mecsekbusz tavaly szeptemberben "az együttműködés ellehetetlenülésére, hiányára, a bizalmi légkör megbomlására" hivatkozva felmondta a városi vagyonkezelővel kötött szindikátusi szerződést. Páva Zsolt akkori értékelése szerint ez válasz volt egy korábbi sajtónyilatkozatára, melyben jelezte: a céggel kötött szerződés felbontását sem tartja kizártnak a város részéről, ha nem oszlatják el az önkormányzatnak az új buszok beszerzésével kapcsolatos kételyeit. A Mecsekbusz Kft. ugyanis azt vállalta, hogy új járművek vásárlásával a buszok átlagéletkorát a következő években tíz év alá csökkenti, az első buszok pedig már 2010-ben megjelennek Pécsen.