Médiatörvény - Kétszínűséget lát a nyugati kritikában egy osztrák vendégkommentár

MTI 2011. január 11., kedd 11:00

Az új magyar médiatörvény miatti németországi és ausztriai aggodalomba egy jó adag képmutatás is vegyül - írta egy osztrák napilap keddi számában megjelent vendégkommentár.

A véleménynyilvánítás szabadsága, az újságírás függetlensége, a rádió és televízió államtól való különállása természetesen védendő értékek - szögezte le Detlef Kleinert német televíziós újságíró a konzervatív Die Presse hasábjain. Éppen ezért - tette hozzá - kellene legalább elgondolkozni azon, amikor Orbán Viktor arról beszél, hogy a magyar törvénynek nyugati demokráciákban is megvan a maga megfelelője.

Nem kétséges, hogy a rasszista uszítást tiltani kell. De nem kellene ügyészségi fellépésre okot adnia annak, "ha az iszlámról vitatkoznak és számokat idéznek", ahogy az Ausztriában történik - vélekedett a szerző. Ha, mint Németországban, valaki felveti "az irányítatlan bevándorlás problémáját", nem kellene "boszorkányüldözést indítani ellene" - írta a Thilo Sarazzin könyve kiváltotta botrányra utalva.

"A politikai korrektség kulturálatlansága, amely ma polipként fogja át a médiát", nem mai találmány - írta Kleinert. Alexis de Tocqueville XIX. századi francia politikai gondolkodó Az amerikai demokrácia című 1840-es művében utal arra, hogy a modern demokráciában újfajta veszély lehetősége rejlik a szólásszabadságra nézve: társadalmak vagy társadalmi csoportok nyomása a konformitás irányában megbélyegezheti a nem kívánatos véleményeket.

Németországban például a közszolgálati televízió vezető posztjainak betöltésénél a politika diktál; a ZDF televízió és az ARD rádió tanácsa minden tagjának van valamilyen politikai kötődése - folytatódott a cikk. A szerző hozzátette: ugyanakkor, ellentétben Magyarországgal, ezek a testületek többféle párt tagjaiból állnak. Ausztriában, "ahol a miniszterelnök pártja dönti el, ki kerül a közmédiánál befolyásos pozícióba", szintén tanácsos volna "halkabbnak lenni" a magyar médiatörvénnyel kapcsolatban - írta az ORF főszerkesztőjének kinevezése körüli tavalyi botrányra utalva. Legalábbis - tette hozzá - amíg a törvény szövege - angolul - nem ismert, és az csak néhány napja áll rendelkezésre. "Korábban a bírálók azokra a kollégáikra hallgattak, akik glóriát osztogattak a korrupt szocialistáknak azok kormányzása idején - nem éppen a komoly tájékoztatás garanciája" - állt a cikkben.