Franciaországi légikatasztrófa - Nincs biztos módja a pilótaöngyilkosság megakadályozásának
- Részletek
- 2015. március 27. péntek, 15:11
MTI 2015. március 27., péntek 15:11
Lelki betegségre utaló információkat tártak fel a lezuhant Germanwings-járat másodpilótája, Andreas Lubitz düsseldorfi lakásában tartott házkutatáson. A Bild című német hírlap arról számolt be, hogy Lubitz 2009-ben „súlyos depresszióban” szenvedett, pszichiátriai kezelést kapott, és azóta is „különleges és rendszeres kezelésben” részesült. Ennek hatására felmerült a pilóták mentális állapotának és stressz-szintjének szigorúbb ellenőrzése a jövőben.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) azt javasolta, hogy aki depresszióban szenved, ne vezethessen repülőgépet. Ugyanakkor a szervezet repülőorvosi útmutatójában az szerepel, hogy a pilóták pszichológiai tesztjei „ritkán érnek bármit is” és „nem megbízhatóak” a zavart elmeállapot megállapításában.
A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) azt javasolta, hogy aki depresszióban szenved, ne vezethessen repülőgépet. Ugyanakkor a szervezet repülőorvosi útmutatójában az szerepel, hogy a pilóták pszichológiai tesztjei „ritkán érnek bármit is” és „nem megbízhatóak” a zavart elmeállapot megállapításában.
Több ázsiai légitársaság szigorú orvosi vizsgálatoknak veti alá pilótajelöltjeit, amelyek része a pszichológiai felmérés. Továbbá a pilótáknak évente meg kell ismételniük az orvosi vizsgálatokat, amelyek során mindig ellenőrzik elmeállapotukat. A légitársaságok megjegyezték, hogy amennyiben szükséges, a repülőgépek vezetői tanácsadást is kérhetnek.
A probléma az, hogy nem mindenki akar beszélni a lelkét nyomó dolgokról, méghozzá két okból: nem akarják, hogy feletteseik bevonják repülési engedélyüket, hiszen így elveszítenék munkájukat; nem akarnak olyan környezetben dolgozni, ahol a kollégák jelentéseket tesznek egymásról, ha valamelyiküket lelki problémák gyötrik. A légitársaságok ugyanis arra biztatják alkalmazottaikat, hogy jelentsék, ha valami gyanúsat tapasztalnak kollégáiknál.
David Powell, a repülőorvosi tudomány szakértője szerint az elmúlt húsz évben tíz olyan baleset volt, amely egészségügyi problémákhoz köthető. Szerinte nem lehet biztosan megállapítani, mikor fogja valaki a gépet szándékosan katasztrófához vezetni.
Több légitársaság változtatott szabályzatán, és kötelezővé tette, hogy mindig a személyzet két tagja tartózkodjon a pilótafülkében. Ez az Egyesült Államokban a szeptember 11-ei terrortámadás óta bevett gyakorlat. „Sohasem szabad egyedül hagyni valakit - talán ez az öngyilkosság megakadályozására alkalmazható legjobb módszer” - vélekedett Tony Catanese klinikai pszichológus.
A Germanwings Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő gépének fedélzetén 150 ember tartózkodott, amikor a repülőgépet kedd délelőtt a pilóta feltételezések szerint szándékosan a hegyoldalnak vezette a francia Alpokban.