rss      tw      fb
Keres

Süddeutsche: Új magyar tényfeltáró portál, erősebb ellenőrzés a közmédiában

 



A Süddeutsche Zeitung című német lapban jelent meg Cathrin Kahlweit írása: Kutatások a mélyben. Magyarországon a véleménynyilvánítási szabadság egyre inkább támadások célpontja. Most egy új tényfeltáró internetes portál fel akarja tárni az Orbán-kormány alatti korrupciót. Az idő sürget.

 
Sáling Gergőnek új munkahelye van. Pontosabban szólva új munkahelyet teremtett magának. Az origo.hu magyar hírportál volt főszerkesztőjét tavaly nyáron bocsátották el, miután az Origón egy sor kritikus cikk jelent meg egy magyar miniszterről, Orbán Viktor miniszterelnök bizalmasáról.  

Az Origó tulajdonosa, a Deutsche Telekom akkoriban tagadta, hogy bármiféle politikai háttere lenne az elbocsátásnak, noha az meglehetősen erősen egy büntető akció szagát hordta magán. Akkor az internetes újság 42 munkatársa mondott fel tiltakozásul, alig egytucat maradt, és dolgozott tovább.

Sáling két kollégájával most leleplező portált hívott életre, amely tényfeltáró kutatásokat akar folytatni és kutatási eredményeivel informálni. A tervek szerint az újonnan alakuló portál címe Direkt36 lesz, és Sáling azt mondta, kezdetben évente mintegy 25 szöveget akarnak kitenni a netre. „Mélyre akarunk hatolni, meg akarjuk vizsgálni és fel akarjuk mutatni a korrupciót és az átláthatatlanságot Magyarországon, mindent részletesen dokumentálni akarunk, és grafikusok segítségével érthetően be akarjuk mutatni optikailag is.” 

Hogy erre van-e elegendő érdeklődés Magyarországon, azt Sáling csapata nem tudja, de derűlátó. Egyfelől nagyon sikeres az atlatszo.hu, amely szintén tényfeltáró újságírással foglalkozik, másfelől jelenleg heves vita dúl a korrupcióról.  

Az Egyesült Államok azzal vádolja a magyar kormányt, hogy figyelmen kívül hagy egy nagyarányú áfacsalást, amelyben szerinte a kormány tisztségviselőknek is része van; Washington egy sor beutazási tilalmat vetett ki magyar tisztségviselőkre. Az ügy azóta oda vezetett, hogy a magyar adóhatóság főnökasszonya feljelentette André Goodfriend amerikai diplomatát. 

Emellett a magyar sajtó teli van olyan jelentésekkel, amelyek arról szólnak, hogy feltűnően megsokasodott a pénz a kormányzó Fidesz vezetésének környezetében. Az atlatszo.hu egyik kutatása kiderítette, hogy éppen az adóhatóság említett főnökasszonya alig egy héttel a kinevezése után el tudta adni budapesti házát egy Fidesz-oligarcha cégének.

A terv szerint közösségi finanszírozás (crowdfounding) biztosítja a projektet

Majd kiderül, hogy szüksége van-e Magyarországnak két tényfeltáró portálra. Sáling Gergő azt mondja, a Direkt36 indításához örvendetes módon találtak néhány szponzort; emellett hamarosan az első tömegfinanszírozási akcióval kísérletet tesznek a projekt hosszú távú bebiztosítására.  

Mint mondja, ugyanakkor együtt akarnak működni a Krautreporter (Káposztariporter) című német hírportállal [amely hasonló módon finanszírozza magát – a ford.], és európai témákkal is akarnak foglalkozni. És a Direkt36 éppen ezt teszi mindjárt az elején: a csoport azt kutatja, hová folynak el Magyarországon az európai támogatási pénzek.  

Az origo.hu körüli botrány és a magyarországi sajtószabadságról és politikai beavatkozásról szóló vita az utóbbi időben feledésbe merült. A Magyar Telekom a hírek szerint ősszel elbocsátott egy menedzsert, aki házon belül felelős volt a kormánnyal szemben kritikus újságírók elbocsátásért – meséli Sáling, a volt főszerkesztő.

Egy belső vizsgálat lezárult, de soha nem hozták nyilvánosságra. Neki ehhez már semmi köze – mondja. Ehelyett a Direkt36 készítői, az ország sok más újságírójához hasonlóan  most mélységes aggodalommal tekintenek egy újabb fejleményre, amely az állami rádióban és televízióban megy végbe


A nem tetsző újságírókat elbocsátják

Az állami rádió és televízió Orbán hatalomátvétele óta a párt gondnoksága alatt áll; egyetlen állami hírügynökség szolgáltatja az információt az összes közszolgálati adónak, a nem kedvelt újságírókat elbocsátották. Most bekövetkezett egy második koncentrációs hullám.  

A parlament nemrég törvényt fogadott el, amely az eddig az MTVA médiaholdingban összefogott adókat (M1, M2, M3, Duna TV, Kossuth Rádió és a tervezett új adók), továbbá az MTI hivatalos hírügynökséget a Duna Media Service Non-Profit Kft-ban fogták össze.   

Ez a kihelyezés a Pester Lloyd szerint „elsősorban az egyszerűbb személyi ellenőrzést és tartalmi irányítást szolgálja”, és megnehezíti a hozzáférést az arról szóló információhoz, hogy miként osztják el a bőséges közpénzeket a produkciós cégeknek és más külső szerződéses partnereknek.  

Közben a véleménynyilvánítási szabadságot is egyre több támadás éri. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője most azt követelte, hogy az Orbán-kormány  ellen hetek óra tartó tömegtüntetések szervezői tárják fel a finanszírozásukat. A vád: a szervezőket külföldről irányítják, és sértik Magyarország érdekeit.

 

 

Értesítés küldése a cikkről saját levelezőprogrammal