Bajor lap: Magyar nyomásra a volt CSU-vezér felhívta a Die Weltet az Orbán-interjú közlése érdekében




Az Oberbayerisches Volskblatt című bajor regionális lap online kiadásában közölte Christian Deutschländer írását: Bosszúság a láthatatlan interjú körül. Seehofer és Orbán beszél egy újsággal, és amikor az utóbbi nem akarja kinyomtatni a beszélgetést, Stoiber beavatkozik.


Az ökörsültet knédlivel már éppen megették, de Horst Seehofer és állami vendége, Orbán Viktor még egy órácskát ülve maradt a Carl herceg palotában.


A bajor és a magyar miniszterelnök még egy vízre és egy interjúra várt, egy inspiráló beszélgetésre Európa jövőjéről. A kettős interjút megcsinálták [lásd magyarul: Amikor két politikus úgy ért egyet, hogy nem ért egyet], de sohasem nyomtatták ki – ehelyett egy hete csak bosszúságot és diplomáciai utójátékot von maga után.


A tulajdonképpeni interjú a Welt am Sonntag című lapnak a hírek szerint nem volt elég kritikus. A két egyedül kormányzó politikus Európa értékeiről, az euróról és Ukrajnáról cserélt nézetet – alapbeszélgetés. Helyenként egyenesen szórakoztató olvasmány: Seehofer hangsúlyozza benne, hogy a kormányzáshoz „egy milligrammnyi populizmusra sincs szüksége”. A kérdező azonban kevéssé tér ki az Orbánt érő vádakra, az internetadó körüli bosszúságra, a sajtó féken tartására. A főszerkesztőség ezért a hírek szerint a fényképeket és a cikket az utolsó pillanatban kigolyózta a lapból.



Az egyik érintett fotó – Die Welt/ Jörg Fokuhl

Vezető politikusok számára nem szép dolog egy ki nem nyomtatott interjú – egy feleslegesen eltöltött óra. A politikus ez ellen nem tehet semmit. Ezzel a történetnek tulajdonképpen vége is lenne. Ezután azonban szokatlan beavatkozásokra került sor.


A magyar kormány képviselői „felháborodottan” „cenzúrával” vádolták a Springerhez tartozó lapot, és „diplomáciai következményeket” helyeztek kilátásba – hangzott el a CSU-ban. Általában a média vádolja Orbánt cenzúrával – ezúttal fordítva történt. A magyar tiltakozás eljutott Edmund Stoiberhez is. A CSU tiszteletbeli elnöke nagyon kényes eszközhöz nyúlt: felhívta Mathias Döpfnert, a Springer igazgató tanácsának elnökét, és tájékoztatta Orbán dühéről.


Az ilyesfajta telefonhívások mindig nagyon pikánsak: túlságosan is kézenfekvő a vád, hogy egy párt nyomást gyakorol a médiára. Ezt tudnia kellene éppen annak a CSU-nak is, amely 2012-ben a ZDF közszolgálati műsorszóróhoz odatelefonált, és ezzel országszerte nem túl szép reagálásokat váltott ki. Stoiber nemcsak megerősítette, hogy volt ilyen telefonbeszélgetés, hanem egyenesen beszámolt róla a CSU eheti elnökségi ülésén. A szóvivője most azt mondja, Stoibert aggasztotta a politikai dimenzió. Döpfner már sokszor szóvá tette neki a magyarországi politikai helyzetet. Ezért aztán Stoiber most „felhívta Döpfner figyelmét” a kiadóját érő bírálatra. Ám a döntés joga természetesen a kiadónál és a szerkesztőségnél marad. Döpfner a szóvivő szerint „köszönetet mondott az értékelésért”.


Ez a leírás nem valami fenyegető telefonhívást idéz fel. A CSU ennek ellenére tudatában van annak, milyen kényes a dolog, különös tekintettel arra, hogy azokban a napokban újságírók előtt Seehofer is elfojtott haraggal kilátásba helyezte, hogy beszél a Die Welt berlini főszerkesztőségével. Seehofer egyik szóvivője hangsúlyozta, hogy a miniszterelnök „nem kérte és nem bízta meg Stoibert, hogy interveniáljon a kérdésben”. Egyébként az interjú aztán megjelent az online változatban.