A Handelsblatt a média-kisajátítás putyini mintájáról




A Handelsblatt című német gazdasági lapban jelent meg Hans-Peter Siebenhaar írása, A média putyinizálása. Nemcsak Oroszországban válik idegen szóvá a sajtószabadság: a kormányfők és oligarchák Kelet-Európában is szorongatják az újságokat, a tévéket és az internetet. Magyarország, Románia és Bulgária figyelmeztető példa.


A siker: negyed évszázaddal a vasfüggöny leomlása után a volt Szovjetunió egykori csatlós államaiban működő parlamentek, szabad választások és liberális piacgazdaság van. Az EU későbbi keleti bővítése nyomán ehhez jött még hozzá a brüsszeli pénzáradat az infrastruktúra javítására. Áldozatul esett azonban a sajtószabadság. Az újságokban, tévékben és az interneten olvasható-hallható szabad szó feletti eufória mára mélységes frusztráltságnak adta át a helyét.


Az olyan uniós tagállamokban, mint Magyarország, Románia vagy Bulgária, de a Szerbiához hasonló jelölteknél is tetszés szerint fojtogatják a médiát, mindegy, hogy ezt a kormány teszi vagy oligarchák. Úgy tűnik, ebben a példakép Vlagyimir Putyin új Oroszországa. A média putyinizálása kelet-Európában már nemcsak fenyegető forgatókönyv, hanem keserű valóság.


Romániában például bukaresti házi őrizetben van Dan Adamescu német vállalkozó, Bodo Hombach, a WAZ volt főnöke és a volt kancelláriaminiszter egykori üzlettársa. A bukaresti ügyészség azzal vádolja a járni nem tudó, 66 éves üzletembert, hogy 2013 júliusa és decembere között része volt bukaresti csődbírák 20 ezer eurós megvesztegetésében.


Az állítólagos korrupció miatti eljárások mostanra a nem kedvelt politikusok és cégek megfélemlítésének és eltakarításának kedvelt eszközzé váltak Kelet-Európában. Adamescu esetében ez különösen kézenfekvő, mert a román származású vállalkozó a kormánnyal szemben kritikus Romania Libera című napilap tulajdonosa. A független lap, amelyet a Funke csoport (azelőtt WAZ) adott el Adamescunak, szálka Ponta miniszterelnök és szociáldemokrata pártja szemében. A nagyon szegény országnak heteken belül új államfője lesz. Ponta mindenáron győzni akar.


A kelet-európai országokban rég bevált gyakorlattá lett a nem kedvelt média megfélemlítése. Magyarországon a Deutsche Telekom ottani leányvállalata engedett a jobboldali populista Orbán Viktor kormánya által gyakorolt nyomásnak. Nyáron a bonni Magenta konszern adott fel Magyarországon egy online portált Magyarországon, amely szálka volt a budapesti kormány szemében.


Ugyanakkor más konszernek, amelyek nem kussolnak a nacionalista kormány előtt, nagy árat fizetnek. Például az RTL Klub magyar magántévéadó, a Bertelsmann médiakonszern leányvállalata az egyébként is nyomorúságos magyar reklámpiacon egy újonnan bevezetett reklámadó ellen küzd, amely a csatornának évi extra 15 millió euróba kerül. Nyílt titok, hogy Orbán és a Fidesz a legszívesebben megszabadulna a kormánnyal szemben kritikus tévéadótól, mivel a műsorfelelősök nem hagyják magukat megfélemlíteni


A média putyinizálása Európa keleti részén nem mindig olyan átlátszóan és nyilvánosan történik, mint Magyarország és Bulgária esetében. A sajtószabadság atomizálása többnyire a külföld számára szinte észrevétlenül megy végbe. Ezért a tiltakozás, különösen a befolyásos nyugati külföldé, többnyire elmarad. Szerbiában Aleksandar Vucic nemzeti populista miniszterelnöknek, aki Nyugaton szereti reformokra kész Európa-barátnak mutatni magát, a saját média hűségesen alárendeli magát.


Ha szükséges, szabad folyást engednek a nacionalizmusnak. A hősiességet és büszkeséget megfelelő alkalmakkor imamalomszerűen idézik fel – éppen egy olyan országban, amely az első világháborúban elvesztette lakossága negyedét. A szerbiai háborús uszító Slobodan Milosevic útitársának önkényét érezhette Dejan Jocic, a Pro 7 korábbi vezetője is TV Nova elnevezésű adójával.


Bulgáriában sem jobb a médiaszabadság helyzete. Amikor három bolgár újságíróval találkoztam, leírták nekem, milyen szűk mozgástér maradt a független tájékoztatás számára. Ott az egyik kulcsszerepet Deljan Peevszki oligarcha tölti be. A mindössze 34 éves vállalkozó kiváló kapcsolatokat ápol a politikával. A nagyhangú hatalom-ember faragatlan figuraként híresült el. Az EU legszegényebb országának legnagyobb médiakonszernje az anyja tulajdonában van. A hatalom főleg a sajtó útján működik, mondják az érintettek.


Európa nyugati részén alig valakit érdekel, hogy Keleten egye csökken a sajtószabadság. Senki nem szegül szembe teljes erővel a média Magyarország és a fekete-tenger közötti putyinizálásával. Noha az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) médiamegbízottja, Dunja Mijatovic tiszteletre méltó rendszerességgel figyelmeztet, a hatalmasok sajnos nem hallják meg a hangját. Pedig a média szabadsága a működő demokrácia és a prosperáló gazdaság alapja. Éppen ezért olyan veszélyes a putyinizálás Európa számára. A tétlenségért nagy árat kell majd fizetni.