rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. március 18.

Interjú Palik László, a Hungaroring Sport Zrt. elnökével


Bolgár György
: - Kezdem nem érteni ezt a sávolyi Balatonring-ügyet. A mai Népszabadságban is azt olvastam, igaz kérdőjellel, hogy Hungaroring-Balatonring csata folyik Sávolyon? De már tegnap az ATV műsorában Suchman Tamás ugyanerre célzott, hogy a Hungaroring eltérő érdekei állhatnak a háttérben, és valamiféle konkurenciát láttok ebben a MotoGP versenyben. Úgyhogy gondoltam, megkérdezek egy illetékest. Igaz ez?

Palik László: - Nagyon szépen köszönöm, mert először érkezik meg hozzánk, illetve hozzám ez a kérdés.

- Mint újságíró, biztos nem szívesen válaszolsz a kérdésekre, ezért meg se próbálják, nem?

- Ezt nem tudom. Én nagyon szívesen válaszoltam volna. Tovább megyek, Suchman Tamás úrnak is nagyon szívesen válaszoltam volna, ha egy ilyen kérdést feltesz nekem, ugyanis nem is ismerjük egymást. Én inkább elmondanám, hogy mi az én személyes véleményem a Balatonringről, ugyanis, bevallom nagyon őszintén, nem tudok olyanról, hogy a Hungaroringnek bármilyen ellenérdeke lett volna, vagy lenne. Egyrészt nagyon sajnálom, hogy jelen állapotok szerint szeptemberben nem lesz verseny, mert én nagyon örültem volna neki. Tovább megyek. Azt gondolom, hogy a Hungaroringnek is nagyon jó lett volna. Az én szigorúan szakmai véleményem szerint ez az ország három hasonló versenypályát is elbírna, egyet nyugaton, ez lenne a Balatonring, egyet középen, ez a Hungaroring, egyet pedig az ország keleti részén. Azt gondolom, hogy ez képes lenne a turizmust, a gazdaságot élénkíteni.

- És nem teljesen ugyanaz a vevő-, érdeklődő-, nézői kör jönne el.

- Pont ide akarok kilyukadni. Hadd mondjak egy példát. Aki valaha járt Forma1-es versenyen és MotoGP-n is, és hála a jó istennek nekem az életemben szerencsém volt nagyon sok versenyen részt venni mind a két sorozatból, az tudja, hogy köszönőviszonyban sincs a kettő egymással. Amíg a Hungaroringen a legdrágább jegy 400 euró, ami nagyságrendileg 100 ezer forint, addig egy gyorsasági motoros VB futamon a legdrágább jegy 100 eurós nagyságrendű. Ha megnézünk egy parkolót a két versenyen, látjuk, hogy egy gyorsasági motoros világbajnoki futamon szinte csak motorkerékpárok vannak a parkolóban, hiszen az a közönség affinitása, ez iránt érdeklődnek.

- Nyilvánvalóan ez egy másfajta életforma, másfajta érdeklődés, másfajta gondolkodás, másfajta izgalom, és ezért oda mennek, ami őket érdekli.

- Még valamit hadd mondjak el. A Hungaroringen ma lehetetlen lenne fizikailag megrendezni egy MotoGP futamot. Ha alkalmassá tennénk a Hungaroringet egy MotoGP verseny megrendezésére, akkor viszont alkalmatlan lenne Forma1-re, mert olyan eltérő szabályozási rendszerek és olyan eltérő biztonsági feltételrendszerek vannak, amik ezt szinte lehetetlenné teszik. Hadd mondjak egy példát. Míg a Forma1-ben ma már tendencia, hogy leaszfaltozott bukóterek kellenek, hogy még a bukótérben is korrigálni tudjon a versenyző, addig a MotoGP-nél fellazított kavicságynak kell lenni, hogy tompítsa az ütést.

- Hogy ne üsse agyon magát, ha kiesik.

- Pontosan. De mehetek tovább. Nézzük a rázóköveket. A rázókövek, amiket a Forma1 miatt meg kellett magasítanunk, hogy a versenyzők ne menjenek át rajta, egy MotoGP futamon életveszélyesek a versenyzőkre, hisz a térdük nem egyszer az aszfaltot éri. Ha elakad egy ilyen rázókőben, akkor menthetetlenül elesik. És még sorolhatnám tovább ezeket az elemeket.

- Nincsenek olyan rendezvények a Hungaroringen - és most a Forma1-et ne számítsuk bele - amelyeket viszont meg lehetne tartani egy motorversenypályán is, és ezért, miután egy versenyből még nem él meg egy ilyen pálya, mégiscsak konkurenciái lehetnének egymásnak?

- Az Ecclestone-modell okán a Hungaroring Forma1-es licenccel rendelkező pálya. Az év közbeni hasznosítás a teljes rendszer tekintve egy 5 százalékosos tétel.

- Gyakorlatilag az a három nap hozza a bevétel 95 százalékát?

- Igen, gondoljunk bele. Én nagyon örülök, ha promóciót kap a Hungaroring, akár így, akár úgy, de azért ez egy kilenc főt foglalkoztató vállalat. Tehát a feltételezést sem értem, hogy milyen …

- …Szóval elnök úrnak kilenc ember fölött van valamiféle rendelkezési, utasítási joga?

- Igen. Ebből a szempontból nem egy óriási hatalmi központ. Talán a külföldi befektetők is el tudják mondani, hogy attól a pillanattól kezdve, hogy elkezdődött a tervezése ennek a versenypályának, a Hungaroringen dolgozó szakemberek, akik a Forma1-et készítik elő, és adott esetben motorversenyeken is részt vesznek a szakmai képességeik okán, mindenben megpróbáltak és megpróbálnak segíteni. Nekik a legnagyobb veszteség, hogy jelen állapot szerint nem tudják kamatoztatni szeptemberben az ismereteiket. De mondok még egy nagyon vadat. A Hungaroring Sport Zrt. vegyes tulajdonú társaság. Az egyik kisebbségi meghatározó tulajdonos az Osterman Formula1 Kft., amely a jegyeket is értékesíti a Forma1-re. Nekik is megállapodásközeli állapotuk van a MotoGP szervezőivel a jegyértékesítésre, és azért nem tudnak ismereteim szerint a tárgyalásokban tovább menni, mert nincs verseny, nincs, amit értékesítsenek. Tehát még a Forma1 rendezésében, bonyolításában résztvevő embereknek is veszteséges, mind anyagi, mind munkalehetőségbeli veszteség. És sportszereteti veszteség is, hogy nem lesz verseny. Tehát azzal ellentétben, ami elhangzott, a Hungaroringnél lévő emberek lennének a legjobban elkeseredve, ha ebből nem lenne verseny. Lassan két és fél évtizednyi tapasztalatunk, hogy ebben a sportban a lehetetlen is lehetségessé válik egy idő után. Hozzáteszem, ezt a fórumot felhasználva, ha bármiben tudunk a továbbiakban, ahogy tettük eddig is, segíteni, nagyon szívesen segítünk. És hangsúlyozottan nem értem, hogy mi alapján terjedt el, hogy a Hungaroring valamilyen módon a MotoGP ellen van.

- Talán azon az alapon, hogy akkor a két ring kioltaná egymást. Holott, te is utaltál már rá az elején, hogy akár három ilyen, hasonló jellegű és súlyú versenyt is el lehetne képzelni az országban. Az egyik erősíti a másikat. Ha Magyarországról tudják, hogy van itt egy Forma1-es verseny, van itt egy MotoGP verseny, és volna egy harmadik, ezekhez hasonló, majdnem olyan szintű, súlyú, érdeklődést kiváltó verseny, akkor az országnak ez a fajta márkaneve megerősödik, és közismertebbé válik a lehetséges nézők körében.

- Egyetértek. A mániám az, hogy Forma1-re például azért van szüksége már negyed százada ennek az országnak, mert a turizmusunk számára, ami szerintem húzó iparágunk tudna lenni, nagyon fontos eszköz. A Hungaroring Budapest orientációjú. Van egy másik mániám, egy picit hadd legyek személyesebb ebből a szempontból, és az értetlenségemet továbbra is hadd tartsam fenn, hogy a Balaton a másik ilyen központja az országnak, ami a turizmus ékköve lehetne. Azt gondolom, hogy Európa legnagyobb édesvízi felülete erre méltán kandidálhat.

- Mégiscsak valamilyen különlegesség, még ha nem is tenger. De talán épp ez benne a különleges, hogy egy kellemes, nagy tó, édesvízi felület, ahol csónakázni, vitorlázni, fürödni, vagy akár borozni is lehet.

- És ahol a kisfiaimat tudom nevelni, mert korán meg fognak tanulni úszni, és imádják a balatoni létet. Meggyőződésem, hogy ma már csak Balatonnal, csak heggyel, csak vízzel nem lehet dolgokat eladni, ehhez attrakciók kellenek, ahogy mostanában mondani szokás. Annál jobb attrakciót, minthogy a Balaton tőszomszédságában egy ilyen nemzetközi sporteseményt megrendezzenek, én nem tudok elképzelni. Lehet, hogy az első évben vagy az első években csak a motorversenyre jönnének a látogatók, mert az érdekli őket, de nem tudják kikerülni Sávoly mellett a Balatont, és itt ragadnak, aztán megszeretik, és visszatérnek. Én azt gondolom, hogy mindannyiunknak, akik Balaton-mániásak vagyunk, mindent meg kell tennünk azért, hogy ez történjen.

- Akkor most szavadon foglak. Azt mondod mindent meg kell tennünk, és már előbb is mondtad, hogy ha tudunk segíteni, akkor segítünk. Mi az, amiben tudnátok?

- Azt gondolom, hogy eddig minden olyan kérés, kérdés, ami hozzánk, akár a befektetők részéről, akár az állami szervek részéről érkezett ebben a kérdéskörben, az megválaszolásra, kidolgozásra került, sőt a szakembereket is rendelkezésre bocsájtottuk. Ha ebben a munkában továbbra is részt vehetünk, mert hívnak minket, akkor nagyon szívesen segítünk, ahogy tettük ezt eddig is. Mindenfajta ellenszolgáltatás nélkül. Ezért mondom, hogy a felvetést sem értem. Ennek a folyamatnak az előkészítő munkái bő másfél éve, két éve zajlanak. Ez alatt az idő alatt mi mindig ott álltunk, amikor szükség volt ránk, és állni fogunk a jövőben is. Az, hogy belekeverték a Hungaroringet ebbe a folyamatba, minket még nem tántorít el, mert szeretjük a technikai sportokat. Azt gondolom, hogy azokkal az emberekkel, akikkel idáig együtt tudtunk működni tökéletesen jó hangulatban, a jövőben is együtt fogunk tudni működni.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái