rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2010. március 17.

Interjú Gyenesei István volt önkormányzati miniszterrel, parlamenti képviselővel, a Somogyért Egyesület elnökével


Bolgár György
: - Sávoly a téma. Mégpedig több okból. Most már napok óta tudjuk, hogy az Állami Fejlesztési Bank nem ad hitelt erre a beruházásra, úgyhogy ebből valószínűleg idén nem lesz semmi. Hogy a későbbiekben lesz-e, azt nem tudjuk. A mai Népszabadságban azt olvastam, hogy kezd egy kis háború kialakulni. A befektetők legalább is perrel fenyegetőznek. Önnek viszont van egy blogja, és ebben az áll, nem is egy bejegyzésben, hogy Önnek egyre gyanúsabbá vált a sávolyi befektetés, ez a motoGP versenypálya, holott annak idején miniszterként támogatta ennek megvalósítását. Mi változott közben, vagy mit tudott meg Ön közben?

Gyenesei István: - 2008 őszén derült ki, hogy lesz egy hatalmas attrakció, egy lehetőség a Balaton mellett, ami a turisták százezreit vonzhatja ide előszezonban vagy utószezonban. Ráadásul külföldi, spanyol tőkével épülhet meg, magyar területen. Én tulajdonképpen ezzel az elképzeléssel találkoztam mint önkormányzati miniszter, aki egyben a turizmusért és a sportért is felelős. Az alapkőletétel, ami 2008. november 6-án volt, valamennyiünk számára örömünnep volt. Attól kezdve azonban mintha 180 fokos fordulatot érzékeltem volna, és három hónap múlva, 2009. február elején azt voltam bátor nyilvánosság előtt mondani, hogy itt valószínűleg nem lesz futam 2009 szeptemberében. Ezért én kaptam hideget-meleget, a beruházók és a magyar politikusok állították, hogy biztosan lesz futam. Akkor egy picit visszafogtam magam, majd egy hónap múlva pont ők jelentették be, hogy tényleg nem lesz futam. Ettől kezdve egy vesszőfutás volt a történet. Kiderült, hogy a spanyol pénzen tervezett pálya és a körülötte lévő szállodák, turisztikai célt szolgáló termálfürdők felépítéséhez nincs a spanyoloknak tulajdonképpen egy fillérjük sem. És a spanyol bankok sem adnak nekik hitelt. Ez nekem nagyon gyanús volt, hogy vajon miért nem adnak spanyol befektetőknek hitelt spanyol bankok. Ekkor magyar bankhoz fordultak.

- Nem lehet, hogy az jött közbe, hogy kitört egy világgazdasági, illetve pénzügyi válság, és a bankok mindenütt a világon alaposan visszafogták magukat, gyakorlatilag nemigen kölcsönöztek semmire?

- Nézze, akár ez is lehet. De akkor miért várnánk azt, hogy a magyar bankok kölcsönözzenek. Ez az egyik. A másik pedig az, hogy nekem egyre gyanúsabb lett az, hogy tulajdonképpen arra sincs pénze a spanyol befektetőknek, hogy az ott helyben megrendelt munkákat a környékbeli vállalkozóknak kifizessék. Ez bizony már több mint gyanú volt a részemről.

- Mert nem fizették ki azt az állítólag ötmilliárd forint értékű munkát, amit elvégeztek?

- Nagyobb részét nem fizették ki, illetve most, az elmúlt két hétben történtek kifizetések. Eddig tulajdonképpen jelentősebb összeggel nem álltak elő.

- Ez azt jelenti, hogy lesznek még botrányok is? Elvégeztek bizonyos munkákat, de ha a pályából nem lesz semmi, akkor ez tulajdonképpen kidobott pénz volt. A lényeg az, hogy ők ezeket vállalták, ám ha nem fizetik ki, akkor botrányok és perek sorozata indulhat nem?

- Ez egy külön történet lesz. Egyébként van egy olyan érzésem, hogy akár ez is bekövetkezhet, vagy részben bekövetkezhet. Amire én következtettem, az az, hogy most már egyértelműen úgy tűnik, ez egy ingatlanbiznisz, egy ingatlan spekuláció volt: egy hatszáz hektáros területet megvásárolnak olcsó szántóföldi áron, majd átminősíttették a környékbeli települések önkormányzataival ipari vagy turisztikai területté. Ha befektettek volna pénzt a pályába, és azt működtetik, akkor nyilván ezzel értékesebb lett volna a környék. De nem ők fektetnek be, hanem valaki a magyar állam garanciájával, magyar állami bankügyi hitellel. Tehát adott esetben ettől nekik még értékesebb lesz a környező földterület. Nyilvánvaló, hogy nem tudnak kétszáz millió euróért, amit ígértek, szállodákat építeni, ha ennek az elindításához sem volt meg a megfelelő forrásuk.

- Ebből a hatszáz hektárból mennyit használtak volna a versenypályára, és a kapcsolódó létesítményekhez? Tehát mennyi maradt volna nekik erre az úgynevezett ingatlanbizniszre?

- A hatszáz hektárból durván harminc hektár az, amelyik a pályának ad helyet. Tehát gyakorlatilag ötszázötven, ötszázhetven hektárnyi terület állt volna rendelkezésükre, hogy értékesítsék vagy beépítsék. De miből?

- És azt mondja, hogy ezt a több mint ötszáz hektáros területet nagyon jó haszonnal forgathatták volna?

- Ezt senki nem sajnálta volna tőlük. Én sem sajnáltam volna, de szerintem senki, hogy ha Magyarországon egy ilyen pályát hasznosítható állapotban felépítenek. A problémát az okozta, hogy időközben változott az elképzelésük, vagy legalábbis egyértelművé vált. A lényeg az, hogy magyar állami garanciával, magyar állami tulajdonú bank pénzén kívánták felépíteni. És miből fizették volna vissza? A pálya a működtetésével kapcsolatban létrehoztak ugyan egy Balatonring nevezetű Zrt-t, amiben harminc százalékos magyar állami tulajdon volt a Turizmus Zrt. révén, és hetven százalék spanyol. És láss csodát, épp az elmúlt héten derült ki, hogy annak a cégnek, amelynek hetven százalékban a pálya működtetését kellett volna vállalnia, a spanyol bankoknál mindössze tizenkétezer euró, három millió forint hitelképessége volt.

- És ezt vajon a Magyar Fejlesztési Bank nem tudta?

- Szerintem a Magyar Fejlesztési Bank ezeket tudta, ezért is állt ellen. Ne feledjük el, hogy a Magyar Fejlesztési Bankkal már az elmúlt év elején elkezdtek tárgyalni a spanyolok. Tehát amikor először azt mondták, hogy nem készül el a pálya, vagyis egy évvel később fog elkészülni, akkor ők már bejelentkeztek a Magyar Fejlesztési Banknál, ahol kértek tőlük hasznosíthatósági tanulmányokat, amelyek elégtelenek voltak. Ezért nem adott a bank rá hitelt, és ezért kellett az állami garanciavállalás. Egy éve, március 13-án, Sávolyon mondtam azt, hogy a magyar állampolgárok pénzén magyar állami területen csak akkor szabad külföldieknek befektetéshez támogatást adni, ha garancia van arra, hogy az valahol, valamilyen formában visszajön.

- És nem volt erre semmi esély? Hiszen épp az a lényege egy ilyen fajta beruházásnak, hogy évente több százezer vendéget, sok külföldit idevonz, éppen a balatoni utószezon időszakában. Még az is lehet, hogy pluszban egy-két napot eltöltenek a Balatonnál. Vagyis a környéknek jó, arról nem is beszélve, hogy az év egyéb időszakaiban is lehet ilyen-olyan rendezvényeket tartani. Nem éri meg a magyar államnak, hogy ilyen módon lendítse fel a turizmust?

- Somogy megyei emberként, Somogy megyei politikusként, és a Balaton szerelmeseként én azok közé tartoztam, akik ettől nagyon sokat vártak. Az utolsó pillanatig hittem abban, hogy ez meg fog valósulni. De sokkal fontosabbnak tartottam azt, hogy kijózanodjunk, mint hogy belefussunk egy olyan csapdába, amiből utána nagyon nehezen vergődtünk volna ki. Mert nem a magyar állam akart tizenöt vagy húszmilliárd forintot a pálya építésébe fektetni, hanem a spanyolok. Nem a magyar állam akarta kockáztatni a versenyszervezést, amiről később kiderült, hogy nincsenek készen azok a hatástanulmányok, amiről Ön is beszél, egy gazdaságosan, rentábilisan működő, sok attrakciót idehozó pálya, mert egyetlen attrakció nem attrakció. Ezt azért valljuk be. Egy verseny nem verseny egy ilyen pályán. Ha lett volna hitelt érdemlő tanulmány, akkor a bank minden további nélkül adott volna hitelt. Higgyük el, hogy egy bank nem ellensége saját magának. Ha látott volna benne fantáziát, akkor adott volna hitelt. Ha nem lát fantáziát, akkor, főleg egy állami banknak, kétszer is meg kell gondolnia, hogy mit tesz, hiszen az állami bank a mi pénzünket kockáztatja.

- Somogyi politikusként azt mondja, hogy csak akkor lesz érdemes erre visszatérni, ha a kereskedelmi bankok hajlandók erre hitelt adni, mert akkor megvan a biztosíték arra, hogy ebből valóban egy működőképes vállalkozás lesz?

- Rendezettebb állapotot tartok szükségesnek e körül az ügy körül. Túl sok most a bizonytalanság, amibe nem szabad belehajtani saját magunkat. Le kell higgadni, időt kell hagyni magunknak. Nem veszik el semmi, ha még egy évet csúszik ez az egész. Létre kell hozni azt a feltételrendszert, amivel a legjobb körülmények között, a legjobb minőségben és a legbiztatóbban tudja létrehozni a pályát az a befektető, aki ebben lát fantáziát. Akkor álljon mellé a mindenkori magyar állam és kormány.


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!

Izsák Jenő karikatúrái