„Bohóctréfák”„Bohóctréfák”




Fideszközeli bohócok naponta rendeznek nekünk ingyen cirkuszt, gúnyt űzve a választásból és belőlünk, állampolgárokból. Az ország különböző pontjain bohócruhába öltözött álcivil klónok igyekeznek inzultálni az ellenzék kampányoló politikusait, majd a HírTV-ben úgy értelmezik a történteket, hogy ha például egy testőr nem engedi, hogy egy bohócruhába öltözött provokátor megölelje Bajnai Gordont, akkor a sajtószabadságot és a szólásszabadságot sértik meg. (Csak elképzelem, hogy mi történne, ha egy ilyen bohóc Orbán Viktort akarná mindenáron ölelgetni. Túlélné-e a szituációt, esetleg bilincsben vezetnék el abban a pillanatban?)


Úgy látszik, a lebohócozott szakszervezeti vezetők frappáns válasza Orbánnak, hogy bohócként tüntettek ellene a ciklus elején, mély nyomokat hagyott a fideszes lelkületben. Nehezen tűrték, hogy nevetségessé váltak. Megjegyezték a motívumot, és most elég humortalanul próbálják visszafordítani. A nyögvenyelős ötletről lesír, hogy központi direktíva, és az is nyilvánvaló, hogy a negatív kampányt melléküzemágra bízták.


Valószínűleg szándékon túli következmény azonban, hogy egyre többen tekintik az ötletet illusztrációnak a kampányszabályokkal való fideszes bohóckodáshoz. Ha a Fidesz helyett a CÖF plakátjairól vigyorog bohóc, akkor ugyebár semmi köze a produktumnak a Fideszhez? Ahogyan nyilván civil kezdeményezés a bohóc-provokációk elszaporodása is? Mindez eltörpül azonban a mellett a bohóctréfa mellett, hogy a fideszes kormány nem lát semmi kivetnivalót abban, hogy csak úgy átengedje a Fidesznek a „Magyarország jobban teljesít” szlogent, valamint a hozzákapcsolódó dizájnelemeket választási kampánycélokra. Az Index számolt be róla, hogy a tavaly márciustól novemberig tévékben, rádiókban, nyomtatott és elektronikus sajtóban, valamint köztereken a választópolgárokra ömlesztett hirdetmények a kormány megrendelésére készültek. Navracsics Tibor egy parlamenti kérdésre válaszolva azt is elárulta, hogy a „Magyarország jobban teljesít”-kampány teljes költségvetése – beleértve a médiafelületek vásárlását és a kreatívok legyártását – bruttó 792 278 080 forintot tett ki. Gyürk András kampányfőnök állítólag most a teljes anyagot „elkérte” a pártnak, és minő meglepetés, megkapta felhasználásra. Ő ingyenes átadásról beszélt, később kiderült, hogy fizettek érte – kétszázezer forintot.


Lássuk meg a duplacsavart a mutatványban, mert igazi bűvésztrükkel van dolgunk! Nemcsak arról van szó, hogy a Fidesz kormánya ingyen vagy kétszázezerért átengedett a Fidesznek egy csaknem 800 milliós értékű, közpénzen előállított kommunikációs terméket (vajon ez hova számít be, ha azt összesítik, hogy ki mennyit költ kampányra?), hanem lényegében visszamenőlegesen kampányidőt is ajándékozott a pártnak, hiszen a kormány lényegében előkampányolt a Fidesznek. Ez a nem negatív kampányolási vonulatra lett kitalálva. Így a Fidesz ugye csak pozitív üzeneteket fogalmaz meg, így csak az ellenzéki pártok lesznek ellenségesek, de velük szemben sem a Fidesz, hanem a nép (értsd: a CÖF) fogalmaz meg agresszív üzeneteket. Most már csupán az a kérdés, hogy az ilyen húzásokon mindenki olyan jól szórakozik-e, mint a Fidesz meg a fideszközeli bohócok, és lesz-e valaha következménye ennek a bohóckodásnak. A bohócos plakátok erőltetettek, a Magyarország jobban teljesít meg hazug és már lejáratott. Minél több lesz belőlük, annál jobban látszik rajtuk. Hogy ki nevet a végén, az majd elválik.