rss      tw      fb
Keres

MKSZ: járhatatlan utat választ a két nagy kereskedelmi csatorna

MTI 2010. szeptember 29., szerda 15:18

Járhatatlan utat választ a két nagy kereskedelmi csatorna azzal, ha pénzt kér a kábelszolgáltatóktól műsoruk továbbításáért - mondta Kéry Ferenc, a Magyar Kábelkommunikációs Szövetség (MKSZ) elnöke szerdán az MTI-nek.

A szakember úgy látja: az RTL Klub és a TV2 lépése átformálná a teljes hazai terjesztési- és reklámpiacot, de még az eleve fizetős csatornák életét is, hiszen egy eddig elképzelhetetlen üzleti modellt villantana fel.

Kéry Ferenc azt mondta: a kereskedelmi csatornák már évek óta próbálkoznak a témával a szolgáltatókat egyesítő szövetségnél, ám mindeddig visszaverték őket. Fő érvük az volt, hogy a földi műsortovábbítással szemben kábelen a nehezebben elérhető helyekre is eljuthat a műsor. Kéry Ferenc azonban hangsúlyozta: a kábelszolgáltatók most sem fogják elfogadni az ajánlatot, hiszen a pénzt az előfizetési díjba kellene beépíteniük, és az biztos fogyasztócsökkenést váltana ki.

Az elnök elmondta: az előfizetői csomagok piacán a legkisebb csomag országos átlagára ma 1200 forint, és ez hirtelen akár a duplájára is nőhet, ha mindkét csatorna a tervezett lépés valóra váltása mellett dönt. Szerinte írásbeli ajánlatot még nem kapott egyetlen szolgáltató sem, "egyelőre szóbeli megbeszélések folynak" - mondta, hozzátéve, hogy a díj bevezetésével kapcsolatos, szintén szóban emlegetett dátum 2011. január 1.

Az RTL Klub a hvg.hu információi szerint 490 forintért szeretné adni műsorát a terjesztőknek. Az RTL Klub döntését Róbert Ákos, a csatorna vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak a drasztikus reklámbevétel-csökkenéssel indokolta. "A jelenlegi üzleti modell nem tartható fenn, ezért a kábelszolgáltatóknak a legértékesebb tartalomért fizetni kell." A vezérigazgató-helyettes a gazdasági lapnak úgy fogalmazott, többletszolgáltatásként a jövőben több hangsáv és 16:9-es képarány várja a nézőket. Ez ellen Kéry Ferenc úgy érvelt, az új képarány már nem számít igazi újdonságnak, mert már van olyan csatorna, amely ingyen adja a 16:9-et.

A Világgazdaságnak a TV2 illetékese arról számolt be, hogy a kérdés náluk is évek óta napirenden van. A TV2 terjesztési és üzletfejlesztési osztályvezetője, Fekete Attila úgy nyilatkozott, hogy mivel a sugárzott tartalomnak piaci értéke van, ezt a kábelszolgáltatókkal egyeztetve realizálni is szeretnék. Hozzátette, az üzleti modell több szolgáltatóval már működik, de további terjesztőkkel is törekednek hasonló megegyezésre.

Kéry Ferenc azt mondta: ebben a helyzetben a kábeles műsorterjesztők jogosan érvelhetnek majd azzal, hogy inkább ők kérhetnek pénzt azért, hogy eljuttatják az adást a fogyasztóhoz. A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség 176 műsorterjesztő társaságot tömörít, ezek összesen 1 millió 740 ezer háztartást érnek el.

Az MTI arról érdeklődött a UPC Magyarország Kft.-nél, megkeresték-e a céget a kereskedelmi csatornák a szóban forgó ajánlattal, azonban Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója úgy válaszolt: a kérdésről a cég közvetlenül nem folytat tárgyalásokat.