Guardian: "Szétlopják a fémtolvajok a brit vasutat"
- Részletek
- Külföldi hírek - 2010/3. negyedév
- 2010. szeptember 28. kedd, 12:40
MTI 2010. szeptember 28., kedd 12:37
Utasok százezreinek életét keserítik meg Nagy-Britanniában a mind aktívabb fémtolvajok, akik a busás haszon reményében tonnaszám lopják a vasúti biztosító berendezések rézkábeleit - írta keddi riportjában a The Guardian.
A vezető brit baloldali napilap beszámolója szerint a kínai és az indiai gazdaság meredeken emelkedő fémkeresletét a brit vasúti infrastruktúra is megszenvedi, ugyanis az egekbe szökő árak hatására rekordszintet ért el a fémtolvajlás a brit vasutak mentén.
A hálózati infrastruktúra működtetéséért felelős cég, a Network Rail adatai szerint a lopási hullám évente 11 ezer vonatot és egymillió utast érint, főleg vonatkésések, forgalmi fennakadások formájában. A cég becslései szerint jelenleg évente csaknem 500 ezer percnyi késést okoznak a kábellopások a brit vasúthálózaton. Vannak olyan országrészek, amelyekben naponta 40 rézkábel-tolvajlási esetet jelentenek be.
A vállalat vasútbiztonsági jelzőrendszereiből 2006 óta összesen 35 millió font (12 milliárd forint) értékű rézkábelt loptak ki, de a Network Rail azzal számol, hogy ha a folyamatot nem sikerül megfékezni, 2014-re eléri az évi 20 millió fontot (csaknem 7 milliárd forintot) a tolvajok rézkábel-zsákmányának értéke - írta a The Guardian.
A kábeltolvajok aktivitása követi a világgazdasági konjunktúra alakulását. A lopások száma 2008 végén - amikor a pénzügyi válság elmélyülésével a réz világpiaci ára visszaesett - érezhetően csökkent, ám az árszint már visszatérőben van a 2006-2007-es szintekre, és ez lopási rekordokban is megmutatkozik - írta a tekintélyes brit lap.
A tolvajok a haszon reményében jelentős kockázatokat is vállalnak: a múlt héten Északkelet-Angliában súlyos égési sérülésekkel vittek kórházba egy fiatal férfit, aki egy 66 ezer volt feszültség alatt álló kábelt próbált kivágni egy transzformátor-állomásból.
A Network Rail külön munkacsoportot hozott létre a lopások megfékezésére, de a cég a lapnak elismerte, hogy fizikailag lehetetlen a napi 24 órás járőrözés a 32 ezer kilométeres brit vasúthálózat teljes hosszában.