rss      tw      fb
Keres

A PSZÁF háttérbe szorítaná a biztosításközvetítésben az MLM rendszert

MTI 2013. május 23., csütörtök 12:24

Háttérbe szorítaná a multi-level marketing (MLM) alkalmazását a biztosításközvetítésben a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF).

A felügyelet javaslatára bekerült a biztosítási törvénymódosítási tervezetébe az a szabály, amely a biztosítási termékek terjesztése során megtiltja olyan módszer alkalmazását, amely biztosítási termék megvásárlását, díjazással járó terjesztésbe való bevonáshoz köti - mondta Szebelédi Ferenc főosztályvezető a PSZÁF sajtótájékoztatóján, csütörtökön Budapesten.

A módosítás szűkítené a multi-level marketing (MLM) alkalmazását a biztosítási - elsősorban életbiztosítási - szerződések értékesítésénél. A PSZÁF különösen kifogásolja azt, hogy ennél az értékesítési formánál háttérbe szorul az ügyfél igényének felmérése a jutalékkal járó eladással szemben. Ugyanakkor nem kifogásolja a felügyelet azt, ha a jutalékot megosztják egymással az értékesítési láncban résztvevők.

A jelenlegi jutalékfizetési gyakorlattal sem ért egyet a felügyelet. Váczi Imre ügyvezető igazgató-helyettes kifejtette: jelenleg a biztosítók jutalékként a megkötött biztosítás éves díjának egy-másfélszeresét fizetik ki a közvetítőnek. Ráadásul a kifizetés nem a befolyt díjból történik, hanem már akkor fizet a biztosító, amikor "előírja" az első díjat, azaz kiküldi a csekket az ügyfélnek. Ez a megoldás nem jó a biztosítónak, mivel ha elmarad a díj befizetése, akkor törölnie kell a szerződést, a közvetítőtől pedig utólag kell visszakövetelnie a jutalékot.

A PSZÁF javasolta már, hogy a biztosító ne fizesse ki egy összegben a jutalékot, inkább csepegtesse vagy porlassza azt. Az első azt jelenti, hogy az évente befolyó díj után járna meghatározott arányú jutalék. A porlasztás alkalmazásával szerződéskötéskor egy kisebb összeget fizetne ki a biztosító, majd a szerződés fenntartásáért évente járna a jutalék.