rss      tw      fb
Keres

FT-blog: Kátyúország




A Financial Times című lap beyondbrics című blogrovatában Kester Eddy cikkét közölte Ha azt hitted, a New York-i kátyúk szörnyűek, nem jártál Magyarországon címmel.

A cikk az A Day In The Life című (I read the news today, oh boy kezdetű) Beatles-szám szövegének parafrázisával kezdődik:

Olvastam ma az újságot, ajjaj,
200 kátyú a magyar utakon nagy baj,
Ezek nem olyan kicsik, mint Blackburnben,
Mind térképre kerültek, elég van belőlük,
hogy a plafonra másszon tőlük a Generali.

(Elnézést kérünk Lennontól & McCartneytől.)


 

Az utóbbi időben csupa jó hír van Magyarországon – az infláció rekordmélységbe csökkent, az építőipar, amely hónapokon át mélyponton araszolt, márciusban10 százalékos növekedést mutatott, és az első három hónap még gazdasági növekedést is hozott (az előző negyedhez képest, mert éves szinten még mindig mínusz 0,9 százalék, de ne engedjük, hogy ez csökkentse a kormány „jól érzem magamat tényezőjét”).

De ó fájdalom, a beyondbricks kénytelen jelenteni, hogy nem minden olyan tökéletes a magyarok földjén – vegyük csak az autósok népét.

Mármost igaz, hogy az ország szert tett egy tisztességes (tűrhető) autópálya-hálózatra. Ezt még a gonosz kommunisták kezdték, réges-rég, a hetvenes években, hogy boldoggá tegye a pesti lumpenproletariátust a balatoni szakszervezeti üdülőjéhez és vissza vezető gyors útvonallal.

A következő harminc év alatt további bővítések – és sok pénz – révén azok, akik megengedhetik maguknak, hogy autót tartsanak, fizessék az üzemanyagot és az útdíjakat, most már többé-kevésbé keresztül-kasul bejárhatják az országot Autobahn-minőségű aszfalton, óránként 130 kilométeres sebességgel.

A probléma akkor kezdődik, amikor az ember letér a pályáról. Mert miközben öntötték a pénzt a címlapokra esélyes autópályákba, az inkább evilági utak forráshiánytól szenvedtek.

Annyira, hogy a Generali biztosító társaság helyi ága összetoborzott vagy 200 önkéntes, dühös kátyúvadászt, akik kátyú-jelentéseket posztolnak a Facebookon.

Olt Boglárka, a Generali vezető kátyú-kárbecslője legutóbbi, csütörtökön közreadott Magyar Kátyúértékelő Jelentésében arra figyelmeztet, hogy Magyarországot több mint 200 négy- és ötcsillagos kátyú és „súlyosan hibás” útszakaszok ördöge szállta meg.

Ennek követeztében a biztosító idén eddig 80 millió forintot fizetett ki 350 károsultnak – tavaly a kifizetések összege elérte a 200 millió forintot.

Akarják látni Pazar magyar út egy négycsillagos részét? Íme: a HU121 számú kátyú, amelyet Cseh Adrienn szuper kátyúvadász tárt fel.


Itt a 3814. sz. országos közút 3814 kátyúja látható

Igaz, hogy Cseh Ongából jelent, egy a Wikipedia szerint alig 4851 lelkes faluból, amely nem híres idegenforgalmi attrakcióiról, és a távoli Borsod megyében van. A távoli úgy értendő, hogy Budapesttől távol van.

Ám a látogatók, akik úgy döntenek, hogy kocsit bérelnek a fővárosban – legyetek figyelmeztetve! –, ezek közül a csontrázó gödrök közül sok a kelet Párizsában van, és az autókat bérbe adó legtöbb cég az ügyfélnek számítja fel a kárösszeg első 400 euróját.

De legalább vezető magyar politikusoktól eltérően sem a Generali, sem a rettenthetetlen kátyúvadászok nem ellenségesek. A rossz téli időjárást teszik felelőssé az úthibák számának 30 százalékos növekedéséért, felismerik a jó kátyújavítást, ha találkoznak vele, és a jól végzett munkát elismerő fotókat posztolnak ki, mint az elragadó nevű Dessewffy utcában, ahol az eltökélt budapesti VI. kerület tömte be és adta át a feledésnek a HU42 számú kátyút május 7-én.

Mindez azonban pénzbe kerül, és a Generali szerint Magyarország útjainak mintegy 95 ezer tonna aszfaltra lesz szükségük az alsóbbrendű útvonalak idei kijavításához, ami 2012-höz képest 700 millió forinttal többe fog kerülni.

Mivel Beatles-paródiával kezdtük, fejezzük is be azzal – bár ez egy vidám magyar fickó alkotása.


A Kátyúvadászok Facebook-oldala 

(hj)


Lásd ehhez: Nemműködő ország – Muskátli a kátyúkba, nyugtatótea a vendégnek


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!