Újabb rajzos – ezúttal gúnyos – német magyarázat Orbán rendszeréről




Az NDR német közszolgálati televízió animált Orbán-figurája (március 28.) újabb bizonyíték arra, hogy Orbán és a magyar kormány bölcsebben tenné, ha némán viselné a külföldi bírálatokat. A gyerekeknek szóló ismeretterjesztő német KIKA-rajzfilmből ugyanis ők csináltak hólabdát. Hólabda-történet.


Orbán-baba szereti, ha szeretik – az NDR rajzos összefoglalójából 


1. Piros lap Magyarországnak
A német közszolgálati televíziók (ARD, ZDF) tulajdonában álló KIKA gyermekcsatorna ismeretterjesztő műsorában animációs filmet vetített Magyarországról.

A hir24.hu március 21-ei beszámolója szerint a Piros lap Magyarországnak című rajzfilm azt magyarázza el a gyerekeknek, hogy ahogy a futballban is rászólnak arra, aki nem követi a szabályokat, úgy az Európai Unió is figyelmezteti a tagjait. „Magyarországon például a kormány törvényes választás útján került hatalomra, de mióta vezető pozícióba kerültek, sokan úgy vélik, hogy többször is követtek el olyan dolgokat, amiket az EU-ban nem szabad. Például az újságírók nem tudósíthatnak szabadon, és akad olyan rádióadó, amelyik azért nem kapott sugárzási engedélyt, mert nincs jó véleménye a kormányról. A kabinet azt szeretné elérni, hogy a televízióban és a rádióban csak jó híreket adjanak” – mondja a rajzfilm. Ugyanakkor „annak a testületnek, ami ellenőrzi a politikusok alkotta törvényeket (Alkotmánybíróság) megnyirbálnák a hatáskörét”. Vagyis úgy tűnik, hogy „a magyar politikusok nem tartják magukat az EU közös szabályaihoz. Emiatt vizsgálatot indít az unió, és akár azzal is büntethetik Magyarországot, hogy kevesebb pénzt kap – zárul a kisfilm”.


  

2. Külügyminisztérium, Kumin: elítélik a rajzfilmet
A Külügyminisztérium még aznap közleményben tiltakozott a rajzfilm ellen.

„A Külügyminisztérium elítéli, hogy a… KIKA gyermekcsatorna ismeretterjesztő műsorán Magyarországot valótlanul bemutató, a tényeket figyelmen kívül hagyó animációt vetítettek, immár a második alkalommal. A közelmúltban elfogadott 4. alkotmánymódosítás kapcsán az alkotmánybíróság hatáskörének csökkenéséről, valamint a hazai médiahelyzetről szóló állításokat a magyar kormány már többször cáfolta. A Külügyminisztérium különösen aggályosnak tartja, ha téves információkkal már a gyerekeket is félre vezetik. Prőhle Gergely helyettes államtitkár 2013. március 21-én erről személyesen tájékoztatta Dr. Matei I. Hoffmann német nagykövetet.” Kumin Ferenc pedig, a nemzetközi kommunikációért felelős helyettes államtitkár azt mondta a hír24-nek: „gusztustalan” médiatermékről van szó, amely teljes mértékben hazug, és alkalmas rá, hogy gyerekeket Magyarországgal szemben fals véleményalkotásra késztessen. A kormányzat keresi a lehetőségét, hogy a lehető leghatározottabban, akár jogi eszközökkel is fellépjen az ügyben.

3. Orbán: itt mindenki repülne
Orbán Viktor szokásos péntek reggeli közszolgálati (lajbis) interjújában emlékezett meg a KIKA rajzfilmjéről (március 22-én. Az interjú leirata azóta sem került fel Orbán honlapjára).

Azt mondta, sajnálja a német gyerekeket, Magyarországon elképzelhetetlen lenne, hogy „hazugságokat és valótlan tényeket gyermekműsorrá alakítsanak. Ha ez előfordulna a Magyar Televízióban, itt mindenki repülne egyetlen perc alatt, ugyanis a gyermekek nem arra valók, hogy mindenfajta politikai agymosásnak vessük őket alá”.

4. ARD-hírportál: Orbán a külföldi újságírókat is szeretné ellenőrizni
Az ARD német közszolgálati műsorszolgáltató társaság tagesschau.de című hírportálja már másnap, március 23-án beszámolót közölt a Kika rajzfilmjéről és Orbán reakciójáról.

Az MTI híre szerint az „Orbán ’agymosással’ vádolja a Kika-híradót” című beszámolóban a szerző, Stephan Ozsváth ismertette egyebek között a magyar kormány által kifogásolt műsorszám tartalmát és idézte az Orbán Viktorral a Kossuth Rádióban pénteken sugárzott interjú vonatkozó részletét. Majd megjegyezte: Magyarországon már 550 „politikailag kellemetlen” szerkesztőt bocsátottak el a közszolgálati médiától, és „bizonyíthatóan hamisítottak” televíziós beszámolókat. Az Orbán-kormány azonban „nemcsak a saját újságíróit szeretné ellenőrizni, hanem a külföldi arculat is fontos számára”. Stephan Ozsváth szerint a kormány „megpróbálja befolyásolni a külföldi újságírók munkáját”.

5. NDR: Orbán rádiós interjúja megerősíti mindazt, amit a Kika állított
Az Index fedezte fel, hogy az NDR, a Norddeutscher Rundfunk nevű hamburgi székhelyű német közszolgálati televízió csütörtöki heti médiaösszefoglalójában szintén beszámolt a Kika–Orbán-afférról.

Az újabb kisfilmben a közszolgálati rádióban elhangzottakat Orbán Viktor „animált figuraként ismétli el, előbb az irodájában ugrándozva, majd kesztyűbábként, utoljára ajándékcsomagokkal és pezsgősüveggel látható szívecskés esőben. Orbán szavai megerősítik a magyar sajtószabadságról mondottakat, értékelik a végén”, írja az Index. (A szívecskés eső azt szimbolizálja, hogy Orbán csak a neki kedves híreket szereti.) Az NDR összefoglalójában a blokk 1:27-nél kezdődik, Orbán-baba 2:10-nél kezd el magyarázni.


  

(mzs)


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!