rss      tw      fb
Keres

A Fidesz védi az új zeneközpontot




Ezzel a címmel számol be az Indexen Földes András a BMC, a Budapest Music Center megnyitójáról. A ferencvárosi Mátyás utcában egy romos ház felújításával épült zenei központ magánvállalkozásban készült, alapítója és igazgatója Gőz László jazz-zenész, harsonaművész, a Zeneakadémia jazz tanszékének tanára, a BMC Records lemezkiadó alapítója.

Gőz László korábban az MTI-nek azt mondta: „2004-ben vettük meg az ingatlant, 2008-ban megkaptuk az építési engedélyt. Még 3 évet kellett várni, hogy 2011 végén aláírhassuk a szerződést, 2012 januárjában pedig elkezdtük az építkezést, és most befejezzük.” 2012 nagyon munkás év volt, „egy építkezés sok boldogságával és nem kevés kínlódásával, egyeztetésekkel, viaskodásokkal együtt. Az első 4-5 hónap elég nyugodt volt, aztán 500 millió forint okozta vákuummal szembesültünk. Amikor az ezt kiegyenlítő kormányzati támogatást megkaptunk, újra kiegyensúlyozottá vált a munka.” „Nem hibázhatunk, mert 12 év a hitel futamideje, ez idő alatt a háznak tökéletesen működnie kell nagyobb felújítás nélkül. Még előttünk áll, hogy a főváros és a kulturális kormányzat úgy fogadja-e el ezt a nekik semmibe sem kerülő kulturális beruházást, hogy állandó normatív programtámogatást nyújt számunkra.” Vállalták, hogy „kikínlódják” az évente 10 milliós kölcsönt 2025-ig. „Ha nem jutunk valamilyen működési támogatáshoz, akkor rendkívül keserves 12 év elé nézünk. Bár a gazdasági környezet erre kevés okot ad, az elfogadottságunkat tekintve abszolút optimista vagyok, nagyon nyitottak a partnerek, többeknek ajánlottunk együttműködést.” Az elfogadottságot jelzi, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál (BTF) hét koncertet kötött le a BMC-ben.


Gőz László és Orbán Viktor a megnyitón – MTI/Mohai Balázs 

Az intézményt a Tavaszi Fesztivál keretében nyitották meg. Maga Orbán Viktor miniszterelnök avatta fel szombat este.


Orbán így beszélt:

„A zene hozott össze ma este bennünket.” Magyarország nyelvi elszigeteltségét a zene csökkentheti. „A jóisten – nyilván jókedvében – úgy rendezte, hogy a magyarok a zenében is tehetséges nép legyen”, hiszen nem telik el nap, hogy ne csendüljön fel egy-egy magyar zeneszerző műve a legelőkelőbb koncerttermekben. Ez páratlan lehetőség a magyar géniusz számára, hogy kifejezze magát úgy, hogy az egész világ megérthesse, mi célból is teremtette a jóisten a magyarokat és a magyarok mit értettek meg belőle. A zene révén az egész világhoz szólhatunk. A magyaroknak különösen fontos a zene, ezt mutatja az is, hogy a gazdasági válság „tektonikus lökéshullámai” ellenére jut pénz a Zeneakadémiára, a Magyar Állami Operaházra, az Erkel Színházra és most a BMC-re is. A Budapest Music Center a magyar zenészek zsenialitásából, az alapító-igazgató Gőz László „férfias bátorságából”, valamint a kormány által biztosított köztámogatásból és közakaratból adódott össze. Szerinte az igazgató beleírta nevét Budapest és a magyar művelődéstörténet történelmébe.


Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere így:

Milyen sok kreativitás és alázat kell ahhoz, hogy a régiből újat hozzon létre valaki. „Tiszteletben kell tartani azt, amit az ember örökölt”, hiszen a központ egy régi, romos épületben születhetett újjá az átépítés után. Üdvözölte, hogy a zenei központ megvalósulásában a magántőke is szerepet játszott [a tények kedvéért: a mintegy 2,5 milliárd forintos magánberuházáshoz a kormányzat 500 millió forinttal járult hozzá – a szerk.] A BMC a kultúra és a jövő szempontjából az egyik legjobb helyen van, hiszen öt egyetem található a közelében, tehát a fiatalságra is számíthatnak.


Tarlós István főpolgármester

A BMC-ben helyet kapó számos kulturális funkciót, valamint az ötletgazda-igazgató Gőz Lászlót méltatta, aki főként a saját vagyonából hozott létre új közösségi teret. De a főváros nemcsak az intézmény „szurkolója”, hanem támogatója is kíván lenni. Nem véletlen, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik rendezvényhelyszíne az új épület.

A rendezvényen felszólalt L. Simon László, a Nemzeti Kulturális Alap alelnöke is.

Beszélt rajtuk kívül Gegesy Ferenc, Ferencváros korábbi polgármestere (2008-ig az SZDSZ színeiben), Bácskai János jelenlegi fideszes polgármester, Batta András, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektor, és megszólaltak a BMC-vel együttműködő kulturális intézetek képviselői is.


Fotó: Index/Huszti István

Ez a hely „jól be van védve”

Földes András így ír említett cikkében: „Mindketten zavarodottak voltunk. Én az átadásra váró BMC zenei központ előtt, a metsző szélben toporogva, Orbán Viktor pedig az üvegajtó másik oldalán állva. Az ok ugyanaz lehetett: készületlenül ért minket, hogy váratlanul új miniszterelnöki szereppel szembesültünk. Megszoktuk, hogy a miniszterelnök urat kampánycsapata jó ideje már csak mint kevés, de határozott beszédű, olcsó, kikönyökölt zakókat nyakkendő nélkül hordó, tisztességes magyar emberként futtatja, aki vendégségben beletunkol a pörköltszaftba, úgy indul el a határba, hogy az ajtóban állva azt mondja, na, és ha a rádióba hívják, akkor is kedvenc lajbijában osztja ki a rezsicsökkentés-ellenes erőket. Ehhez képest most egy európai mércével nézve is igényes épületet készült átadni, amely ráadásul nem a feketegyörgyi értelemben vett kultúrát szolgálja majd.” „Amikor megnyitották a termet, másod és harmad vonalbeli fideszesek tolultak be. Egyértelmű volt az üzenet a környéknek: ez a hely jó be van védve.”


MTI/Mohai Balázs 

Gőz Lászlóval interjút olvashatnak az Origo kulturális oldalán Te tudsz világhírű harsonást?, illetve az Építészfórum oldalán „A legfontosabb a tulajdonosi szemlélet” címmel. A Budapest Music Center Facebook-oldalán fényképes beszámolót ígér a megnyitóról. Az intézmény honlapján éppúgy megtalálják a zenei programok listáját, mint az ott működő étterem kínálatát. Itt pedig a hvg.hu korábbi írását olvashatják a BMC-ről.

(mzs)


Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!