rss      tw      fb
Keres

A határátkelők informatikai rendszerének leállása után ismét metrófüstölés




Folytatjuk (folytatja a kormány és a megfelelő állami szervek) azt a sorozatot, amely arról szól, hogy a nemzeti együttműködés rendszerének unortodox gazdaság- és társadalompolitikája és munka alapú társadalma hogyan teszi lassan, de biztosan működésképtelenné az országot.
Első rész: Ijesztő hírek: Sínhibák a Margit hídon és a 3-as metróban
Második rész: Már nem füstöl – életképek egy európai főváros közlekedéséből


Ez itt a harmadik rész: Minden határátkelőhelyen leállt az informatikai rendszer, ismét füstölt a metró, ki a hibás a repülőtér egynapos leállásában


1. Tartalékszerver nélkül üzemeltetnek létfontosságú adatbázist?

Minden határátkelőhelyen leállt az informatikai rendszer
2012. december 15. szombat

Magyarország valamennyi határátkelőhelyén leállt az informatikai rendszer szombaton este 20 óra 17 perckor. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) szakemberei azonnal hozzákezdtek a rendszer javításához. Az informatikai probléma miatt Záhonynál a kilépő teherforgalomban négyórás, a kilépő személyforgalomban kétórás várakozás alakult ki.

A reptéren is leállt a határátkelőhelyi informatikai rendszer

Az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálatának ügyeletese szerint ez állítólag nem akadályozta a légiforgalmat.

Éjfél előtt megjavították az informatikai rendszert

2012. december 15., szombat 23:56

23 óra 27 perckor teljeskörűen helyreállt a rendszer működése, így ismét megindulhatott a forgalom a határátkelőkön. Némelyiknél éjfélig több órás várakozás alakult ki a ki- és a belépésre.

KEKKH: a szerver műszaki hibája miatt állt le az informatikai rendszer
2012. december 16. vasárnap, 15:55

A schengeni információs rendszer (SIS I) magyarországi adatbázisa szerverének műszaki hibája miatt állt le az ország valamennyi határátkelőhelyén az informatikai rendszer szombat este, közölte a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) sajtóirodája vasárnap. A szerver meghibásodása miatt a rendszer központi szolgáltatása leállt, ez okozott problémát a határátkelők informatikai rendszerében. A rendszer azóta is zavartalanul működik. A hiba körülményeinek részletes vizsgálata még folyamatban van.

[A vizsgálat eredményéről azóta nem olvastam jelentést. Így arról sincs hír, hogyan fordulhat elő, hogy Magyarország, ezek szerint, egyetlen szerverről üzemeltet egy létfontosságú adatbázist – a szerk.]

2. Ismét füstölt, ezúttal a 2-es metró, a hiba okát nem találták
2012. december 18., kedd 13:28

A 2-es metró Deák tér és Déli pályaudvar közötti szakaszán kedd kora délután pótlóbuszok szállították az utasokat, mert füstölt egy szerelvény, közölte a Budapesti Közlekedési Központ és a katasztrófavédelem. A Déli pályaudvarnál észleltek az egyik metrószerelvény tengelyénél füstszagot. A tűzoltók a metró szakembereivel együttműködve hőkamera segítségével átvizsgálták a szerelvényt, de a hiba okát nem találták meg. A metrószerelvényt elvontatták. 14:01 perckor közölték, hogy újra teljes vonalon jár a 2-es metró.

3. A repülőtér korábbi, egynapos leállásához kapcsolódó hírek: teherautóra rögzített generátor jelentette a „megbízható” működést?

2012. december 7-én, pénteken, nem sokkal déli 12 óra előtt a repülőtéri irányítótoronyban – sajtóinformációk szerint – eltörött egy hővezeték, ennek következtében megsérült az irányítótorony elektromos rendszere. A reptér bezárásakor 103 induló és 84 érkező járatot töröltek. A leállás mintegy 7500 utast érintett pénteken, szombaton 2600 utast.

2012. december 8-án, szombaton, a pénteki teljes leállást követően Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója azt közölte, hogy „a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér ismét stabilan, megbízhatóan működik”.

2012. december 11-én azonban az iho.hu közlekedési szakportál arról adott hírt, hogy a repülőtéri tűzoltóság generátorának segítségével biztosítják az áramforrást a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér irányítótornyában. Egész pontosan „egy teherautóra rögzített generátor biztosítja az áramot az irányítótoronyban. Az áramfejlesztő a repülőtéri katasztrófavédelmi szolgálat tulajdona.” A portál cikke alapján az MTI megkereste az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, ám az nem kívánt felvilágosítást adni.

Később Hardy Mihály mindössze annyit mondott: Minden intézkedés a Légügyi Hivatal jóváhagyásával és a repülésbiztonság maximális garantálásával történt és történik a budapesti Liszt Ferenc-repülőtéren. Egyben pontatlannak nevezte azt a sajtóinformációt, hogy a katasztrófavédelem generátora biztosítja a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren az irányítótorony áramforrását, részleteket azonban nem közölt.


A Budapest Airport a felelős vagy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium?

2012. december 13-án, csütörtökön a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azt közölte, hogy az „átmeneti megoldás után” szerda hajnalban (december 10-én) történt meg a hálózati áramforrásra való visszaállás és az új, azonos kapacitású szünetmentes áramforrás bekötése.

Egyébként a légügyi hivatal közigazgatási hatósági eljárás keretében vizsgálja majd meg annak a műszaki meghibásodásnak a körülményeit, amely miatt december 7-én lezárták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.

A közlemény szerint a légiforgalmi irányítást végző HungaroControl a repülőtér üzemeltetőjétől, a Budapest Airporttól bérli nemcsak az épület egy részét, hanem a közműszolgáltatásokat is, az elsődleges és a tartalék áramellátó rendszerből származó szünetmentes áramellátást szintén a repülőtér üzemeltetőjétől vásárolja.

Az NFM megjegyezte, hogy az irányítótornyot közel harminc éve adták át, az épület leromlott műszaki állapota miatt felújításra szorul, ez a Budapest Airport feladata, de a tárgyalások eredménytelenül zárultak a HungaroControl és a Budapest Airport között. Az üzemeltető további fejlesztésekkel és új, nagyobb kapacitású berendezések telepítésével egy megerősített áramellátási rendszer kiépítésén dolgozik, a HungaroControl és a légügyi hivatal pedig „határozott lépéseket tesz” az irányítótorony biztonságos elektromos ellátásának újragondolása érdekében.

Lásd ehhez a hvg.hu 2012. augusztus 7-ei írását: Az NFM miatt bukik a budapesti reptér fejlesztése?

„A harmadik fél vagy befektető által végzendő repülőtéri fejlesztéseket továbbra is gátolja a bürokrácia és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium részéről tapasztalható teljes érdektelenség – mondta Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Így ötvenmillió eurós fejlesztési tervek futnak zátonyra”

„A BA még a pénzügyi válság legnehezebb éveiben, illetve a Malév-csőd okozta kritikus helyzetben is teljesítette beruházási- és fejlesztési kötelezettségeit, bővítette a repülőtér infrastruktúráját, mondta el Jost Lammers, a BA vezérigazgatója. A vezérigazgató szerint éppen ennek tükrében kelt csalódást, hogy a legutóbbi fejlemények tükrében az látszik: ezt a teljesítményt kormányzati szinten nem ismerik el. Lammers úgy véli, hogy a BA-t és vele együtt az egész idegenforgalmi ágazatot 230 százalékos büntetőadó sújtja a drasztikusan megemelt telekadó következtében.” „Az illetékes minisztérium részéről tapasztalható érdektelenség és bürokratikus buktatók miatt viszont nem tudják megvalósítani fejlesztéseiket, amelyek több száz új munkahelyet is létrehoznának.”

(m.zs.)



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!