rss      tw      fb
Keres

Ijesztő hírek: Sínhibák a Margit hídon és a 3-as metróban




A Népszabadság november 15-én adott hírt arról (Sínhibák a Margit hídon), hogy „reped, deformálódik, törik a villamossín a felújított Margit hídon. A Combino minden zökkenése többtonnás ütést mér a hídszerkezetre”. November 23-án az Index egy műegyetemista levelét közölte arról (Újabb kétségbeesett levél a 3-as metróról), hogy a 3-as metró vonalán katasztrofális állapotban vannak a sínek.


Margit híd, Népszabadság, részletek

„Reped, deformálódik, törik a villamossín a felújított Margit hídon. A nyáron akadt olyan nap, amikor négy helyen is sérült volt a sín, de most is nagyokat zökken a Combino a hídon áthaladva. Minden egyes zökkenés felér a híd tartószerkezetére mért, többtonnás kalapácsütéssel, lévén a Combino szerelvényeinek a súlya 70 tonna. Egyetlen deformálódás miatt naponta 2400 ilyen ütés zuhan a hídra. Könnyen belátható, hogy ez jelentősen csökkentheti a híd élettartamát – állítja lapunk neve elhallgatását kérő olvasója, aki mindezt képekkel dokumentálta. A sínhibákra a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) figyelmét is felhívta. A főváros közlekedési holdingja a következő választ adta: „a Margit hídon – annak átadása óta – 4 db törés keletkezett, azonban ezek nem rossz illesztésből adódó síntörések, hanem síndilatáció-törések voltak. 1 db a pesti hídfőnél tavaly, 1 db a budai hídfőnél tavaly, 1 db a budai hídfőnél az idén ugyanott, végül a szigeti lejárónál az idén”. Sem a híd szerkezetét, sem a villamos futóművét nem érdekli, hogy ezek dilatációs törések vagy sem – veti ellen olvasónk –, bármilyen eredetű töréseken zökkenve károsodik mind a híd, mind a villamos. A levélváltás után egyébként kijavították a hibákat, ám azok pár hét múlva másutt ismét jelentkeztek.”

„A BKK szerint olvasónk egy síndilatációs szerkezetet vélhetett törésnek. Ezek a híd hőmozgásainak kiegyenlítését szolgáló, fésűszerű vasrácsok közelében található, ferde, hosszanti vágások a síneken, amelyekkel biztosítható, hogy a sínszálakban ne keletkezzen mechanikai feszültség.”


„Egy dilatációs illesztésnek nem így kellene kinéznie”

„Szálka Miklós közlekedési szakmérnök szerint a sínszálakról készült képek egyikén egyértelműen egy kagylós törés látható, amely gyártási hibából ered. Ám ennél sokkal komolyabb gondnak tartja a Margit hídon alkalmazott dilatációs készüléket. A szerkezet nem jól méretezett. Túl rövid a két egymáson csúszó síndarab, ezért túlságosan meredek csúcsban végződnek a sínvégek. Ezek a keskeny csúcsok pedig jól láthatóan nem bírják a Combino okozta terhelést, és deformálódnak. Ez konstrukciós hiba. A Szabadság hídon például, ahol szintén jár villamos, nincs ilyen meghibásodás, illetve panasz – állítja Szálka Miklós, a Pro Urbe Kft. vezető tervezője, aki szerint ez a dilatációs készülék méltatlan a gyönyörűen felújított Margit hídhoz.”

(Az Index ehhez hozzáteszi: „A Margit híd műemléki rekonstrukciója az eredetileg tervezett 15 milliárd forint helyett 26 milliárdból valósult meg, ebből hatmilliárdot az Európai Unió fizetett.”)
 

3-as metró, Index, részletek

A 3-as metró egyik karbantartójának drámai levele után újabb levél ecseteli a metróvonal katasztrofális állapotát. Ezúttal egy ott dolgozó műegyetemi diák számolt be tapasztalatairól a lapunknak elküldött levelében. A Metróért Egyesület szerint a levél minden szava igaz – írja az Index. Részlet a levélből:

„A Budapesti Műszaki Egyetem diákja vagyok és nemrégiben szakmai gyakorlat keretében volt szerencsém a metró területén huzamosabb ideig dolgozni, így betekintést nyertem a 3-as metró állapotába és a karbantartók munkájába. […] Egyetemünk tanulmánya fél évvel ezelőtt még arra figyelmeztetett, hogy a pályával nagyon rövid időn belül bajok lesznek, eltörhetnek a sínek. A jóslat beigazolódott, amikor két hete olyan repedést találtak a Klinikák állomás és a Nagyvárad tér között, hogy egy napig csak lépésben haladhattak a vonatok. A BKV/BKK-nál aggódnak, mert ezt a törést semmi nem jelezte előre. Minden éjjel ultrahanggal vizsgálják a pálya egy-egy szakaszát. Így mindeddig előre tudták jelezni a repedésekre utaló jeleket.

Ez a módszer azonban a jelek szerint most csődöt mondott. Az éjszakai ellenőrzésekkel havonta kerül újra sorra ugyanaz a pályaszakasz. A két héttel ezelőtti vizsgálatokból arra lehet következtetni, hogy a pálya romlása  felgyorsult.  Amíg csak keresztirányban törik a sín, addig nagy baj nincs, a vonat legfeljebb döccen egyet. Ha azonban letörik a sín oldala, fennáll a lehetősége, hogy a jármű kisiklik.”

„Megmutattuk a levelet a Metróért Egyesület szakemberének is, aki szerint az érintett levél szakmai megállapításai korrektek, a valóságot helyesen interpretálják. […] Az egyesület szerint belátható időn belül bekövetkezhet egy olyan hajnal, amikor a pályamester a vonal valamelyik szakaszán nem engedélyezi a vonatforgalom beindítását. Sürgős beavatkozást tartunk szükségesnek, mondta Bíró Endre, az egyesület vezetője.”

A BKK-nál az Indexnek azt mondták, hogy „az utrahangos vizsgálatot megfelelőnek tartják, de úgy tűnik, nem elég havonta elvégezni, hanem gyakrabban kell. Jövő évre 400 millió forintból kicserélik a 3-as metró sínjeit 35 kilométer hosszúságban, addig a MÁV-tól vásárolnak használt síneket. A BKV szakembereinek becslése szerint a síncserével a 3-as metró kibírja a várhatóan 2014–15-ben kezdődő teljes rekonstrukcióig, az alépítményekhez addig úgysem lehetne hozzányúlni. A 100 milliárdos rekonstrukciót uniós támogatásból tervezik végrehajtani.”

(m.zs.)



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!