rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2012. április 25.

Az Autórádió Kft. pályázatáról
Bednárik Imre, a Népszabadság munkatársa


Bolgár György: - Te rendszeresen foglalkozol a médiával, benne a Klubrádió ügyeivel, és ma egy nagyon érdekes cikkel leptél meg még engem is, mert én sem ismertem a jelenlegi frekvenciánkra pályázott Autórádió Kft. egykor benyújtott, és aztán a bíróság által kidobott pályázatát. Azt írod, hogy elképesztő pályázattal győztek, hemzseg a helyesírási és stilisztikai hibáktól, meg tartalmilag is lényegében értékelhetetlen. Hogy sikerült megszerezned?

Bednárik Imre: - Nem vagyok rá felhatalmazva, hogy ezt elmondjam.

- Csak azért kérdezem ezt, mert nem hozták nyilvánosságra a mai napig. Tehát úgy döntött a bíróság arról, hogy kidobja a pályázatból, érvényteleníti lényegében, hogy a mai napig nem tudja a közönség, hogy mivel is nyert annak idején az Autórádió Kft.

- Ez így van. Én azért hoztam nyilvánosságra ezt a pályázati anyagot, mert szerintem fontos megismerni a pályázat tartalmát, hogy mindenki láthassa, milyen színvonalú pályázattal lehet ma frekvenciát nyerni Magyarországon. Ez volt a célom az anyag nyilvánosságra hozatalával. Összességében azt tudom mondani, hogy egy általános iskola felső tagozatában talán még elfogadható szintű anyag, tele van durva helyesírási és stilisztikai hibával. Majdnem hogy minősíthetetlen.

- Mégiscsak médiapályázatról van szó, tehát olyanok írták, akik beszélni vagy szólni akarnak a magyar közönséghez. Nagyjából elvárható, hogy elfogadható szinten beszéljék, írják a magyart. Az általatok közölt példa alapján ez nem nagyon sikerült.

- Hadd olvassak fel egy mondatot a rádió arculatának húszsoros leírásából. „A rádiót, mint stratégiai felületet, stratégiai partnerként felajánlanánk a Magyar Turizmus Zrt-nek. Szeretnénk, ha az idegenforgalomban tevékenykedő cégekkel, utazási irodákkal hosszú távú, mindkét fél számára gyümölcsöző kapcsolat alakulna ki.”

- Igen. Ebben azért nemcsak a nyelvtan az érdekes, meg az értelmetlenség, hanem az is, hogy ezek szerint úgy képzelték a rádiót, hogy majd egy állami céggel működnek együtt, ebből pedig mindenki levonhatja azt a következtetést, legalábbis magában, hogy óh, de érdekes elképzelés ez. Valamilyen állami céggel működünk együtt, és akkor nekünk biztos nagyon jó lesz, meg tudunk élni belőle.

- Biztos erre gondoltak, de az üzleti terv egy másik mondatában pedig azt mondja, hogy mielőbb stratégia partnerei kívánunk lenni a Magyar Turisztikai Zrt-nek.

- Ott még a nevet sem írták le pontosan.

- Ez teljesen minősíthetetlen.

- Vagyis az a benyomásod, hogy összekapkodott és összecsapott. Bár tegnap már a Széll Kálmán Tervről is elmondta Mihályi Péter az Egyenes beszédben, hogy azt is vasvillával hányták össze, elfelejtették a fejezetcímekhez a fejezeteket mellékelni. De ez azért egyszerűbb talán, mint egy Széll Kálmán Terv, és még ezt sem sikerült rendesen megcsinálniuk.

- Az az igazság, hogy ezt az anyagot átnézve, legalábbis ennek a tartalmi részét, a pénzügyi meg a műsortervet szerintem egy délután alatt el lehetett készíteni, vagyis egy ilyen minőségű anyag elkészítéséhez körülbelül egy délután szükséges.

- Azért az embert megdöbbenti, hogy arra vajon miért nem vették a fáradtságot, ha érezték, hogy azért lehet sikeres is ez a pályázat, hogy valakivel, aki ért hozzá vagy ért magyarul, vagy tudja, hogy mégis hogyan kell megírni egy ilyen pályázatot, megkonzultálják, hogy jó-e ez így, esetleg nézze át és segítsen neki kijavítani. Vagy körülbelül az lehetett, hogy nem ér ennyit sem a dolog, úgyis nyerünk?

- Ezt nem tudom megfejteni. Csak azt érzékelem, hogy ez egy nagyon gyenge minőségű anyag, és még azt a fáradságot sem vették, hogy odaadják egy olyan embernek, aki tud helyesen írni, hogy kijavítsa.

- Tapasztalataid alapján a korábbi években, vagy akár mostanában voltak ehhez hasonló pályázatok? Hiszen írod a cikkben, hogy valószínűleg a mostani pályázó mögött egy ukrán tulajdonos házaspár állhat, és az övék volt a Roxy rádió.

- Igen, minden jel arra mutat, hogy esetleg a rádió egyik tulajdonosa, aki korábban a Roxy rádiónál dolgozott és a Roxy ukrán ügyvezetőjének volt a jobb keze, állhat a háttérben. De ezt nem tudom bizonyítani, ez ilyen rádiós szakmában terjedő információ. Van egy szál, amiről már korábban írt a Népszabadság, hogy a Roxy ukrán tulajdonosának egy másik cége korábban arra a székhelyre volt bejegyezve, ahova most az Autórádió. Ez lehet egy összekötő szál, de nem állítom biztosan, hogy ez össze is köti őket.

- Mert ha valóban és bizonyíthatóan össze volnának kötve, akkor el se indulhattak volna a pályázaton, hiszen a Roxy bezárt, méghozzá úgy, hogy több mint kilencven millió forintos műsorszolgáltatási díjtartozást halmozott fel. Ilyen pedig nyilvánvalóan el sem indulhatna egy új pályázaton, ugye?

- Igen, ez így van. Minden rádiós pályázatban az az egyik feltétel, hogy olyan személy vagy olyan cég nem indulhat el, amelyik tartozik a hatóságnak.

- Magyarán kimutathatóan nem lehet követni, hogy az Autórádió Kft. össze volna kötve, pláne, hogy annak valódi tulajdonosa a Roxy korábbi ukrán tulajdonosa.

- Nem, ezt nem lehet így kimondani.

- Értem. Csak érdekes a kapcsolat, hogy jé, az ügyvezető biztos annyira megszerette a rádiózást, és most már azt is tudja, hogyan nem kell díjtartozásba verniük magukat, és most már sokkal nyereségesebben működtetnék, például, az egyik mondatban szerepel, hogy a Magyar Turisztikai Zrt.-nek és a Magyar Turizmus Zrt.-nek nevezett állami céggel kell remek stratégiai kapcsolatot kialakítani.

- Így van. És nagyon érdekes, hogy amikor ezt az anyagot elolvastam, akkor beugrott nekem Kiricsi Karolának, a médiatanács szóvivőjének a decemberi pályázati eredményhirdetés után mondott mondata, hogy provokáció volt a Klubrádió gyenge pályázati anyaga. Ő ezt arra értette, hogy jóval kevesebbet ajánlottak, mint az Autórádió. De én meg azt mondom erre, hogy tartalmában volt provokáció az Autórádió gyenge pályázati anyaga.

- Emlékszel ilyenre az elmúlt tizenvalahány évből, hogy ilyen színvonalú pályázatokkal próbálkoztak volna vagy akár nyertek is?

- Nem emlékszem ilyenre.

- Tehát ennél azért többet teljesítettek azok, akik mondjuk rádiót akartak alapítani és csinálni. Az üzleti tervből milyen következtetéseket tudsz levonni?

- Igazából nem szeretnék részletesen beszélni róla, mert nem szeretném még véletlenül sem, hogy üzleti titkot sértsek.

- Úgy értettem, hogy milyen következtetéseket tudsz levonni belőle? Az egy alapos kijelentés vagy csak annyi derül ki, amennyiről eddig beszéltünk, hogy az állami szervekkel nagyon jó kapcsolatokat szeretnénk, és ebből aztán majdcsak megélünk?

- Igazából itt az egész üzleti terv nem több, mint másfél gépelt oldal. Engem egyáltalán nem győzött meg, ilyen mondatok szerepelnek benne általánosságban, hogy „felhasználva személyes és meglévő üzleti kapcsolatainkat, mielőbb hosszú távú együttműködést kívánunk kötni a szakterületen kiemelten jelenlévő társaságokkal és intézményekkel. Terveink szerint ilyen megállapodások megteremthetik azt a bizalmi légkört, amely alapján a hirdetők is bizalommal fordulnak a rádiónk felé.”

- Ez sok mindent sejtet, de furcsa módon ránk is vonatkozik ez, ha fordított értelemben is. Mert kéthónaponként meghosszabbított ideiglenes frekvencia-engedélyekkel, ha akarnánk sem tudnánk hosszú távú együttműködést megteremteni akármilyen szakterületen jelenlévő társaságokkal és intézményekkel, és nem tudjuk megteremteni azt a bizalmi légkört, amelynek alapján a hirdetők is bizalommal fordulhatnak rádiónk felé, ahogy azt idézted ebből az Autórádió Kft.-s üzleti tervből. Tehát a dologban van valami, más kérdés, hogy valaki csak az állami vagy fővárosi önkormányzati intézményekkel akar jóban lenni, és ettől várja el, hogy aztán majd a hirdetők is megjelennek. Más dolog az, hogy azért valamiféle bizalom és valamiféle együttműködés nyilván minden rádió számára elengedhetetlen, különben nem fog tudni megélni.

- Igen, ez így van.

- Szerinted mi következik mindebből, most például, hogy megjelent egy ilyen valóban leleplező írás arról, hogyan lehetett megnyerni egy rádiós frekvenciát? Magába száll a médiatanács, vagy ne legyünk ennyire naivak?

- Az az igazság, hogy ez ügyben nekem mindig Orbán Viktor levele jut eszembe, amit Hillary Clintonnak, az amerikai külügyminiszternek írt.

- Nagyon jól eszedbe jutott az újság egy másik oldalán, ahol írtál egy ál-Orbán Viktor levelet Hillary Clintonnak.

- Hát, igen. Mert ugye Orbán Viktor azt írta Hillary Clintonnak, hogy a médiahatóság független ugyan a kormánytól, de ő tájékoztatást kért az ügyről, és ebből kiderült, hogy a médiahatóság ugyan mindent elkövetett a rádióállomás megőrzése érdekében, de sajnos a tulajdonosok nem tudtak versenyképes pénzügyi ajánlatot tenni. Így a médiahatóság nem tudta őket győztesnek nyilvánítani anélkül, hogy megsértette volna a szabadpiaci verseny elvét és gyakorlatát. Azt gondolom, hogy ezt a minőségű pályázatot, amit az Autórádió beadott, versenyképes ajánlatnak nevezni nehéz.



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!


Izsák Jenő karikatúrái