Egy magyar lajstrombavétel?
- Részletek
- 2010. június 06. vasárnap, 06:17
- Lajtai Zoltán
Lajtai Zoltán olvasói levele
Jó napot kívánok!
Szeretnék egy érdekes témát felvetni a magyar gazdaságról. Mint pilóta és külföldön élő magyar, nagy érdeklődéssel követtem egy kis elszánt csoport erőfeszítését, hogy igazán innovatív és komoly minőségű repülőgépeket állítsanak elő. Saját tapasztalataim alapján ez sikerült is, és nagy nemzetközi elismerést váltott ki. Különösen ebben a technológiailag magas követelményekkel dolgozó üzletágban csodálkoznak rá a szakemberek erre a Magyarországtól (a nem éppen elismert gépgyártói hagyományi miatt) nem várt teljesítményre. Európa szinte minden gazdaságilag vezető országának légügyi hatósága engedélyezi a gépek forgalomba helyezését, és ellenőrzéseik során szinte megdöbbennek a felhasznált anyagok, a termelési folyamatok és a dokumentációk minőségén. Erről több norma alapján megszerzett certifikáció, homologizáció is tanúskodik. A Corvus Aircraft Kft-ről van szó, mely a Phantom típusú gépével mind az Amerikai LSA, mind az Európai Ultralight kategóriában elismerést és előkelő helyet szerzett magának.
További lépésként rekordidő alatt állítottak talpra egy úgynevezett "Racert" (versenyrepülőt), amely a Red Bull Air Race-en vesz részt. Ráadásul egy magyar pilótával, Bessenyei Péterrel, aki nemcsak ismert, hanem széles körben tisztelt képviselője is a magyar repülésnek. Ha valamire büszke lehetne a magyar ipar, különösen a légügy, hát akkor ez az! Összehasonlításképpen ez olyan, mint a németeknek az, hogy Michael Schumacher a Mercedesszel vesz részt a Forma1-ben - gondoltam magamban!
Egy magyar lajstromba vétel? Még nem hallottam róla. Talán jövőre…
Nem tudom, hogy tudta a nemzeti büszkeség szele ilyen nagy ívben elkerülni a légügyi hivatalt, de mások szívesen írnak zászlójukra egy ilyen eredményt. Ezen annál is inkább megdöbbenek, mert negatív irányban működik a dolog, például ha valamelyik szomszédos országot vagy egy „kisebbségi“ csoportot kell szidni: olyankor nem hiányzik a nemzeti öntudat.
Mivel közgazdaságtant tanultam, és magam is financiális vonalon dolgozom, tudom, hogy komoly innováció csak idegen tőkével valósítható meg. Az idegen tőke pedig minden egyes nappal több pénzbe kerül. Az egyetlen kiút, hogy oda vándorol a termelés, ahol az adminisztráció lépést tud tartani a technológiai fejlődéssel. Érdekes módon ez néhány ágazatnál fantasztikusan jól működik. Gondolok itt néhány kémiai üzemre, elsötétített csirkeneveldére vagy a libatömésre, ami a legtöbb EU-országban szóba sem jöhetne. Fogadok, hogy bármelyik külföldi focista munkavállalási engedélye is gyorsabban lesz kiállítva, mint egy magyar repülő lajstromba vétele!
Nagy megdöbbenésemre a legújabb képeken a Corvus Racer is CA, vagyis kanadai lajstromjellel ékeskedik. Nehogy titokban már Bessenyei Peti is a kanadai himnuszt tanulgassa!
Még szerencse, hogy a parlagfű nem kér engedélyt a növekedésre, ezért abból talán még lesz valami. Ha egy hivatal ipari növénynek minősíti, talán majd a nemzeti össztermék is gyorsabban növekszik. Hagyjuk a csúcstechnológiát másra, dagadt hassal, atlétában ezt tegyük a padlásra!
Tisztelettel
Lajtai Zoltán
Németország