rss      tw      fb
Keres

OGY - Krónika 6. rész (földmérés, személyszállítás)

MTI 2012. április 3., kedd 16:44

A földmérési és térképészeti tevékenységről, majd a személyszállításról szóló törvényjavaslat vitájával folytatódott az Országgyűlés plenáris ülése kedden.

Fidesz: a kor követelményeinek megfelelően módosul a földmérési szabályozás

Pócs János fideszes képviselő szerint a földmérési és térképészeti tevékenységről szóló törvényjavaslat a kor követelményeinek megfelelően állapítja meg a térképészeti és földmérési fogalmakat.

A javaslat lényeges elemének nevezte a háromdimenziós egységes ingatlan-nyilvántartás jogszabályi hátterének megteremtését.

Jobbik: szakmailag megalapozott a javaslat

Endrésik Zsolt, a Jobbik képviselője szakmailag megalapozottnak tartotta a javaslatot. Mint mondta, az elmúlt időszakban megvalósult technológiai fejlődés indokolja a jogszabályváltozást is.

Az ellenzéki képviselő a háromdimenziós állami ingatlan-nyilvántartással kapcsolatban ugyanakkor arra hívta fel a figyelmet, hogy annak részleteit nem dolgozták még ki, és a műszaki háttér sem áll készen, így kérdéses a rendszer 2013-as bevezetése.

LMP: az információszabadságról szóló törvényt is módosítani akarják

Schiffer András, az LMP képviselője egy a térképészeti törvényjavaslathoz benyújtott fideszes módosító indítványt kritizált, amellyel a fideszes Font Sándor az információszabadságról szóló 2011-es törvényt is megváltoztatná. A módosítás lényege, hogy a megértéshez szükséges szakértelem miatt korlátoznák a közérdekű adatok megismerését, ami Schiffer András szerint azt jelenti, hogy csak az az állampolgár juthat hozzá bizonyos információkhoz, akinek van pénze megfelelő szakértelmet igénybe venni.

"Önök hülyének nézik az embereket" - fogalmazott Schiffer András, aki szerint ez a módosítás az "oligarchák" érdekeit szolgálja.

Az ellenzéki politikus azt kérte a kormánytól, hogy ne támogasson ilyen jellegű módosításokat.

MSZP: a közérdekű adatokhoz való hozzáférés biztosítása különösen fontos

Schiffer Andráshoz hasonlóan a szocialista Lamperth Mónika is arról beszélt, hogy a közérdekű adatokhoz való hozzáférés maradéktalan biztosítása a mai világban különösen fontos. Arra kérte a kabinetet, hogy már most adjon választ Font Sándor említett javaslata miatti aggodalmakra. Az ellenzéki politikus szerint ha nem kezelik kellő kritikával Font Sándor módosító indítványát, akkor az beláthatatlan következményekkel járhat.

Válaszában V. Németh Zsolt vidékfejlesztésért felelős államtitkár azt mondta: a kormányzat még nem döntött arról, támogatja-e a fideszes Font Sándor javaslatát, amellyel kapcsolatban - mint fogalmazott - az információs önrendelkezési jog és a földmérésszakmai érvek ütköznek.

Ezt követően az ülés levezető elnöke, Jakab István lezárta az általános vitát.

A személyszállítási törvényjavaslat részletes vitája

MSZP: a Ház határozzon a szociálpolitikai menetdíj-támogatásról!

Göndör István (MSZP) arra a szocialista módosító indítványra hívta fel a figyelmet, amely szerint a szociálpolitikai menetdíj-támogatás meghatározásában nem az állam szerepelne mint jogszabályalkotó, hanem az Országgyűlés.

Kitért arra is: kezdeményezik, hogy a helyi közlekedés díjainak megállapításához a közlekedésért és az államháztartásért felelős miniszter egyetértése is szükséges legyen.

A Jobbik a vasút felértékelődéséről

Apáti István (Jobbik) azt mondta, hogy Mátészalka-Csenger-Fehérgyarmat háromszögben felértékelődik a vasúti szállítás szerepe, mert ezeknek a településeknek a kórházaiban más-más típusú osztályok maradnak meg, így az emberek kénytelenek utazni a települések között. Hozzátette, hogy eközben viszont Csenger-Mátészalka vonatkozásában a nyolc vonatpárból kettőt hagynának meg, de azt is a "legszerencsétlenebb módon". Szavai szerint ezentúl a vasúti dolgozók is Volán buszokkal jutnak majd be a munkahelyükre.

A politikus úgy látta, lehetne ésszerű módon csökkenteni, de oda kellene figyelni arra is, hogy ezek a vonatok ne a leglehetetlenebb időpontokban induljanak.

Jobbik: száz kilométer legyen az elővárosi közlekedés határa

Bödecs Barna (Jobbik) elmondta, frakciójuk azt javasolta, hogy az elővárosi közlekedés külső határát ne hetven, hanem száz kilométerben határozza meg a törvény. Hangsúlyozta, hogy a munkahelyek koncentrálódása miatt az embereknek akár napi szinten is egyre komolyabb távolságokat kell beutazniuk.

Kitért arra is, hogy a Jobbik előírná a szolgáltatók számára az együttműködés olyan formáját, amelyik alapján az utas érdekeit szem előtt tartva alakítanák ki a csatlakozások rendszerét és helyeznék el a megállókat. Véleménye szerint a szolgáltatók működésének vezérelve kellene legyen az egységes és integrált szolgáltatás bevezetése, amelynek során szolgáltatóktól független jegyeket kellene értékesíteni.