rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2012. március 13.

A vonatok számának tervezett csökkentéséről és az LMP népszavazásáról
Gaskó István, a Liga Szakszervezet elnöke


Bolgár György: - Megint nem hallok Önről, Gaskó úr. Általában akkor szoktuk felhívni, amikor nem hallunk Önről.

Gaskó István: - Vagy ha túl sokat hallanak.

- Így van. De most pedig kellene, hogy halljunk. Amióta a napokban megszellőztették és aztán kiderült, hogy nemcsak szellőztetés van mögötte, hanem komoly tények is, hogy a MÁV hamarosan négyszázvalamennyi vonattal kevesebbet fog indítani, az ember azt várja, hogy majd a Gaskó megszólal, biztos csinál valamit, elindítja a gördülő sztrájkot, tiltakozik. Hol van a Gaskó?

- A Gaskó teszi a dolgát. Azonnal tárgyalásokat kezdeményeztünk a fejlesztési tárcával, ahol az infrastruktúráért felelős államtitkárral fogunk tárgyalni a napokban. Mi csak a sajtóból értesültünk eddig erről a dologról, senki hivatalosan nem értesített bennünket. Úgyhogy természetesen az előző kormányzatok alatt sem úgy kezdtük, hogy először adtunk egy fülest, és utána kérdeztünk. Először kérdeztünk, és utána, ha kellett, alkalmaztuk a munkavállalói eszközöket, mint ahogy most is ez lesz, ha ebbe az irányba fejlődik a dolog.

- Sok idejük már nincs, mert ha igazak a hírek, akkor heteken belül bekövetkezik...

- Így van, most pár napon belül lesz tárgyalás az infrastrukturális ügyekért felelős államtitkárral. Ma is találkoztam vele, ugyan most más ügyben, de már egyeztettük, hogy tárgyalunk róla. És nyilvánvaló, hogy a létszámleépítés, a munkahelyek megszüntetése nem elfogadható számunkra.

- Más értelme viszont nem nagyon van. Jó, az is lehet persze spórolás, hogy mondjuk kevesebb mozdony vagy motorvonat közlekedik, és akkor kisebb az üzemanyagfogyasztás.

- Kevesebb energia fogy. Így van. Tehát sok-sok kihatása lehet ennek, de a munkahelyeket nem fogjuk leépíteni. Most, amikor a jelenlegi foglalkoztatási helyzetben ha valaki az utcára kerül, akkor nagyon nehéz neki újabb munkát találni, nyilvánvaló, hogy most ezt nem tehetjük meg. Máskor sem egyébként, de most főként nem.

- Emberi és a szakszervezeti oldalról én teljesen egyetértek Önnel, de valószínűleg minden takarékossági intézkedés alapvető célja az, hogy kevesebb ember végezze el lehetőleg ugyanazt, vagy ha nem is ugyanazt a munkát, akkor azt a kevesebbet, amit még feltétlenül szükséges elvégezni. Ám itt a közösségi közlekedés olyan mértékben ráfizetéses, hogy úgy látszik, a kormány rájött, hogy ha nem is szárnyvonalak bezárásával, de a vonatok számának drasztikus csökkentésével majd spórolni tud. Ha embert nem spórolnak, akkor tudnak spórolni?

- Nekünk vannak hatékonysági vizsgálataink, és olyan nagyon komoly megtakarítást ezekből nem lehet elérni. Például a négyszáz vonat megspórolásával. Én azt gondolom, hogy az eredeti ötlethez kellene visszatérni, hogy a párhuzamos közlekedés hol célszerű, hol nem, és ott milyen kihasználtsággal közlekednek a közösségi eszközök. De én úgy látom, hogy itt most sincsenek vizsgálatok ebben a pillanatban, nem osztották meg velünk a kormányzati erők. És úgy gondolom, hogy az IMF is csak fűnyíró elvet bír elképzelni ebben az ügyben.

- Az eredeti ötlet, amire hivatkozott, az még Kóka Jánosé volt. Ők azt mondták, hogy bezárunk, azt hiszem, harmincnégy szárnyvonalat. Aztán a Bajnai-kormány alatt, amikor megint volt egy kísérlet arra, hogy a MÁV-ot átalakítsák, szintén ugyanerre a párhuzamos közlekedésre, annak a különböző előnyeinek és hátrányainak az összehasonlítására hivatkoztak.

- Ez most már a harmadik kormánynál merül fel.

- De Önöknek van például alternatív javaslatuk? Hogy hogyan kéne, vagy hol lehetne megcsinálni? És hogy lehetne megcsinálni úgy, hogy eljussanak mondjuk a munkába járók a munkahelyükre?

- Az politikai kérdés, hogy a közösségi közlekedést milyen kapacitással kívánja működtetni a kormány. Mi elsősorban abban vagyunk érintve, hogy a munkahelyeket ne veszítsük el. És nyilván ezért kell kitartanunk az álláspontunk mellett, ami abból áll, hogy a közösségi közlekedés olyan mértékű csonkítását, ami munkahelyek elvesztésével együtt jár, nem tudjuk támogatni.

- Látott olyan anyagot, vagy hallott olyan illetékestől származó mondatot, hogy mennyit akar megspórolni a kormány a MÁV-on?

- Nem láttam. Ahogy mondtam, gyakorlatilag semmit nem tudunk a dologról, a sajtóban megszellőztetett információk jutottak el hozzánk.

- És azt mennyire tartja elfogadhatónak, hogy – legalábbis akkor, ha nem tudnak rajta változtatni – ez heteken belül bekövetkezik, de még csak nem is konzultáltak Önökkel. Ez a normális elintézési módja egy ilyen nagyarányú változásnak?

- Ez ilyen teljes pályás lerohanás, de nyilván a kormány sem érdekelt abban, hogy a konfliktus kiéleződjön, legalábbis remélem, hogy így fogják fel.

- Mit fognak csinálni, ha a kormány azt mondja, hogy bocsánat, akkor is meg kell csinálnom, nincs több pénzem, úgyhogy kénytelenek vagyok a vonatok számát csökkenteni. A szárnyvonalakét sajnos nem tudom, mert nem tudom hány éven keresztül azt mondtam, hogy ez micsoda disznóság, úgyhogy ezt nem teszem meg és valahonnan máshonnan veszek el.

- Ezt meglátjuk a részletek megtárgyalásánál. Úgy gondolom, hogy a kormány számol azzal, hogy a vasutasok ki fognak állni a munkahelyeikért.

- Hogy fognak kiállni?

- Bármilyen eszközzel természetesen.

- Gördülő sztrájk is lehetséges?

- Ha a vasúti törvényt nézem, lehet, de sokkal kevésbé hatékony az már. Hiszen elő van írva törvényben, hogy milyen a még elégséges szolgáltatás mértéke.

- Akkor meg van fogva a Gaskó. Mit fog csinálni, kérdezem most megint?

- A Liga eddig is szervezkedett már ebben a helyzetben, amikor a sztrájktörvény szigorítása megtörtént. 84 helyen zártuk félpályán az utakat tavaly november 4-én, aminek elég nagy hatása volt. Megtaláljuk nyilván azokat az eszközöket, amelyek az elégedetlenség kifejezésére alkalmasak lesznek.

- Értem. Az LMP népszavazási kezdeményezésében milyen szerepet játszanak? Próbálnak aláírásokat gyűjteni? Nem hallottam itt sem a szavát.

- A Liga egyetért az LMP négy kérdésével, bár nyilván, mivel mi a szabadság-ügyben megállapodást kötöttünk a kormánnyal tavaly decemberben, ami úgy szól, hogy a jelenleg hatályos Munka Törvénykönyv szerinti jogi szabályozás marad meg, ellentétben a korábbi júliusi kormánytervezettel, mi ezt elfogadhatónak tartottuk. Most ez egy újabb feszítés az LMP részéről. Ebben a kérdésben annyiban vagyunk egy picit szolidabbak, hogy minket most egy megállapodás köt. De a másik három kérdésben mind a háromban egyetértünk. Ezzel is egyetértünk, csak érti, ha valaki megállapodik valakivel, és a következő pillanatban újra előhúzza a követelést, akkor azt nem veszik komolyan.

- De részt vesznek például az aláírások gyűjtésében a szakszervezeti aktivistái?

- Igen. A tagszervezeteink fel vannak erre hívva, hogy vegyenek részt az aláírásgyűjtésben, és mindenki lehetőség szerint írja alá. Bár azt a sajnálatos tényt meg kell állapítani, hogy picit elkésett az LMP ezzel az aláírásgyűjtéssel. A Liga is csinált 2008-ban ilyet, három hónapon át gyűjtöttük az aláírást az egészségbiztosítás privatizációja ellen, biztos emlékszik rá, Bolgár úr.

- Igen.

- És egy hónap kevésnek tűnik az ehhez való hozzákészüléshez, az aláírásgyűjtő ívek megfelelő helyekre való kiállításához, az aláírások gyűjtéséhez az állampolgárok széles körében. Szerintem ezzel elkéstek. De még egyszer hangsúlyozom, támogatjuk, és arra hívjuk fel a tagjainkat, hogy írják alá.

- De azért olyan nagy lelkesedést nem érzek a szavaiból. Pedig ez egy szakszervezeti ügy volna. Ha teljes erővel odaállnának mögéje, melléje, akkor még az egy hónap is elég lehetne.

- Bolgár úr, ezt én nem tudom. Lelkesek vagyunk, mert mi mindig azok vagyunk, csak ugye kész helyzet elé állított a párt bennünket annyiban, hogy viszonylag későn indította be az aláíró gyűjtőívek szétosztását.

- Akkor visszatérve a kiinduló kérdésre, miután ott is nagyon kevés az idő, mi történik, ha áprilisban négyszáz valahány vonattal kevesebb indul el? Mit fog mondani Gaskó István?

- Itt elsősorban az utazóközönség kiszolgálása fog csorbát szenvedni. Nyilván annyi idő alatt nem fogják tudni a munkahelyeket felszámolni. Ennek a gyorsaságnak az is lehet a hátránya, már kormányzati szempontból, hogy nem közlekednek vonatok, viszont kell fizetni a költségeket, vagy azoknak egy részét továbbra is. Szerintem nincs előkészítve a dolog, és nyilván a tárgyalásokon fogjuk látni, hogy mire van szükség ahhoz, hogy az álláspontunk megjelenjen.



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!


Izsák Jenő karikatúrái