Hatvanhat év után leállt a Malév (folyamatosan frissül)





A Malév Zrt. sajtóközleménye
2012. február 3-án 06:00 órakor leállt a Malév*

Az Igazgatóság döntése alapján a kár minimalizálása érdekében elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Ennek értelmében február 3-án 06:00 órától, 66 évnyi csaknem folyamatos működés után, nem szállnak fel Malév repülőgépek.

„Sajnos bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mindent megtettünk. Bár az utóbbi napokig még volt remény az üzemeltetés folytatására, és az utasok bizalma töretlen volt, de az utóbbi napokban megjelent információk hatására a szolgáltató partnerek elvesztették bizalmukat, és egyik napról a másikra elkezdték előre kérni az általuk nyújtott szolgáltatások kifizetését. Ez olyan mértékben gyorsította fel a pénzkiáramlást, hogy mára már tarthatatlanná vált a légitársaság helyzete. Ismert az is, hogy a tulajdonos a legjobb szándéka ellenére az EU elmarasztaló határozatát követően nem tud további anyagi forrást biztosítani a működéshez. Mindezeket figyelembe véve az Igazgatóság úgy döntött, hogy elrendeli a magyar nemzeti légitársaság üzemszerű működésének beszüntetését. Valamennyi utasunktól elnézést kérünk.” – jelentette be Limburger Lóránt vezérigazgató.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálati munkatársak (az alábbi telefonszámon: Magyarországról: 06-40-21-21-21, Külföldről: +36-1-802-11-11) tájékoztatják arról, hogyan utazhatnak el célállomásukra, illetve milyen lehetőségeik vannak a kártalanításra.

Átfoglalásra jogosult utasok köre
A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév Zrt. leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek nem későbbi időpontra 2012. február 29-nél. A jogosultak célállomásra való eljutásában a Malév segítséget nyújt a meglévő menetjegyek más járatokra történő átfoglalásával, vagy más közlekedési módok igénybe vételének biztosításával.

________________

* A Malév honlapján e pillanatban csak ez a közlemény olvasható

***

Csak hétkor jelentették be a repülőtéren a járatok törlését
2012. február 3., péntek 7:20

A budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren hét órakor jelentették be, hogy a Malév járatait törölték, annak ellenére, hogy a Malév üzemszerű működésének leállítását 06:00-tól rendelte el az igazgatóság – értesült az MTI egy utastól pénteken. A repülőgépére váró utas elmondta: hét óráig azt a tájékoztatást kapták a várakozó emberek, hogy késnek a légitársaság járatai.

Az MTI a repülőtéren tartózkodó másik utastól megtudta: az utasok sorszámot kapnak, majd a pultnál tájékoztatják őket arról, hogy át tudják-e irányítani egy másik járatra őket, valamint igazolást kapnak arról, hogy érvényes jegyük van.


A kormányrendelet

A január 31-én hatályba lépett kormányrendelet szerint segítségnyújtás azon utasok számára biztosítható, akik érvényes menetjegyüket a Malév leállási napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három naptári napon belül biztosít jogot az utazásra, továbbá azoknak, akik a Malév leállásának napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszaútra érvényes Malév-járatokra szóló menetjeggyel rendelkeznek 2012. február 29-nél nem későbbi időpontra.

***

Nyugodtan várakoznak az utasok a repülőtéren
2012. február 3., péntek 7:59

Nyugodtan várakoznak az utasok a Liszt Ferenc Repülőtéren – tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója péntek reggel. Az utasok a Malév jegyeladó pultjánál állnak sorban információért. A hangulat nyugodt, mindazonáltal erős a rendőri készültség. A terminálon belül és az épület előtt is sok rendőrt látni. Hangosbemondón angolul és magyarul többször is bemondták, hogy a Malév törölte járatait, és a jegyeket a vásárlás helyszínén visszaváltják.

***

Budapest Airport: reggel ötkor érkezett a tájékoztatás
2012. február 3., péntek 8:25

A Budapest Airport péntek reggel öt órakor kapott tájékoztatást a Malévtől, hogy nem indulnak a légitársaság járatai – közölte Hardy Mihály szóvivő az MTI-vel.

***

Wizz Air: kedvezményes jegyek a Malév-utasoknak
2012. február 3, péntek 08:30

A Wizz Air a mai napon bejelentette, hogy speciális, csökkentett árú jegyeket ajánl fel 14 járatára, azoknak az utasoknak, akik a Malév működésének felfüggesztése miatt nem tudnak Budapestről, illetve Budapestre utazni. Azok az utasok, akik a 2012. február 3. és március 24. közötti időszakra érvényes Malév jeggyel rendelkeznek, 9900 Ft-os egységáron vásárolhatnak repülőjegyet (egy útra, foglalási díjjal és adókkal) a Wizz Air ügyfélszolgálatán.

***

Orbán: nem lehetetlen az újraindulás
2012. február 3., péntek 8:29

Orbán Viktor a MR1-Kossuth Rádió 180 perc című műsorában péntek reggel – miután hajnalban Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter tájékoztatta őt a „hadi helyzetről” – azt mondta, hogy két Malév-gépet „fogtak le”, vagyis nem engedték őket felszállni, a határokon kívül maradt: egy Tel-Avivban, egy pedig Írországban. A többi repülőgép Magyarországon van, de „ilyen körülmények között nem lehet őket elindítani, mert különböző tartozások okán úgy járhatnánk, mint ahogy jártunk Izraelben, a tel-avivi reptéren”.*

A miniszterelnök szerint nem lehetetlen a légitársaság újraindulása. „Ha meg tudunk szabadulni a csontvázszerűen megörökölt terheitől a múltnak, akkor lehet még magyar nemzeti légitársaság.” Orbán szerint kellene is nemzeti légitársaság, hiszen a 21. század nemzetgazdaságához hozzátartozna egy jól működő, veszteséget nem termelő nemzeti légitársaság, amelyben „nyilván az államnak is lehet tulajdona, de magánbefektetőknek is kellene benne lennie”. Azonban az európai gazdasági válság miatt nem tolonganak a befektetők az európai repülési piacon. De ha van a láthatáron olyan befektető, aki a saját pénzét is kockáztatva megpróbál nyereségesen, de legalábbis nem veszteségesen működtetni egy nemzeti légitársaságot, akkor létrehoznak egy ilyen új céget.

A kormányfő a Malév-leállással kapcsolatban – amit fájdalmasnak nevezett – azt mondta: „a ménkű akkor csapott be”, amikor az EU úgy döntött, hogy a magyar kormány nem adhat további pénzügyi juttatást a Malévnek.

A 2000-es évek közepétől, amikor a Malév működése megkívánta, a kormány közvetlenül tőkét, hitelt juttatott a társaságnak, ezért a cég, bár veszteséges volt, de „eldöcögött”. Az Európai Unió azonban ezt megvizsgálta, és úgy döntött, hogy ez a támogatás versenyellenes, Magyarországot pedig eltiltotta ettől, sőt a Malévnek vissza is kell adnia a magyar államnak mintegy százmilliárd forintot, ám a légitársaság egy fillért sem tud visszafizetni. Orbán Viktor majd úgy összegezte a helyzetet: „a kormányt eltiltották a Malév fenntartásától és továbbműködtetésétől”. Befektető pedig mindeközben nem érkezett, az eddigi tárgyalások az európai gazdasági helyzet miatt „nem realizálódtak”. Egy dolgot lehetett tenni: a kabinet állami vagyonfelügyelőt nevezett ki azért, hogy az előbb-utóbb bekövetkező leállás rendezett formában történjen. „Próbáltuk valahogy ellökdösni, pályán tartani a Malévet, ameddig csak lehetett. Itt a vége, eddig tudtuk. Nem lehetett már tovább húzni ezt, mert fizikailag is elvesztettük volna a külföldön letartóztatott gépeinket. Tehát meg kellett állni.”



* Az Index információi szerint – noha Orbán az MTI szerint csak a Tel-Avivit emelte ki – három gép rekedt külföldön: A Tel-Aviv-i és a dublini járaton kívül a prágai gép is.


***

Origo: A Malév-ügy kommunikációja nagyon rossz

Szorult helyzetbe került a kormány, amelynek most úgy kell a Malév várható csődjére felkészülnie, hogy közben befektetőt szeretne találni a légitársaságnak – írta csütörtöki cikkében az origo.hu. A két folyamat gyengíti egymást, miközben a Malévnak különösen fontos lenne, hogy a csődhírek hatására ne zuhanjon az árbevétele.

A két folyamat ellentétes kommunikációt generál. Miközben az azonnali hatályokkal kiadott kormányrendeletek a külföldön ragadt utasok szállásköltségeinek rendezését részletezi, addig a társaság elnöke azt bizonygatja, hogy a Malév "repül, és repülni is fog". Bármilyen befektetővel is folytat tárgyalásokat a kormány, nyilvánvalóan ott is a Malév stabilitását próbálja hangsúlyozni.

„Egy új cég alapítása elvileg a Malév számára is járható volna, de csak akkor, ha a csődje és az új cég elindulása között zavartalan az átmenet, nem keletkezik piaci rés. A csőd bejelentésekor már startra késznek kellene lennie az utódnak” – mondta Turi Ferenc, a Capitol Consulting magyar tanácsadó cég ügyvezető partnere, aki korábban dolgozott a Malévval. Ha ugyanis nem megfelelő az időzítés, fennáll a veszélye annak, hogy a csődveszély hallatán a régi cég utasai akár még a működés időszakában átpártolnak a konkurenciához, és ott is maradnak.

Turi Ferenc szerint ez rontja a leendő új vállalat pozícióját, sőt a jelenlegi esetben az esetleges befektetőkkel folytatott tárgyalásokra is negatívan hat. „Természetesen nem tudni, hogy pontosan mi történik a háttérben, de az biztos, hogy a Malév-ügy kommunikációja nagyon rossz, mert nem megerősít, hanem bizonytalanságot kelt.”

(További részletek az Origo írásában)

***

Index: Csődvédelem alatt a Malév

„Úgy tudjuk, a Malévnál azt követően döntöttek a leállás mellett, hogy péntek reggel ki kellett volna fizetni egy 30 millió eurós, forintban 8,7-8,8 milliárdos biztosítékot a IATA ügynökök által eladott jegyek után (az általuk értékesített jegyek után ebből a biztosítékból fizettek volna kártérítést). Erre azonban már nem volt pénz a légitársaságnál.”

„A magyar állami légitársaság hosszas vergődés után jutott el a működésképtelenségig. Hétfőn reggel a Malévot egy kormányrendelet stratégiailag kiemelt jelentőségű vállalatnak minősítette. A csődtörvény tavalyi módosítása nyomán lényegében már ez azt jelentette, hogy csődvédelem alá vonták a céget – a hitelezők nem kezdeményezhetnek ellene csődeljárást –, illetve biztosították, hogy egy csőd- vagy felszámolási eljárásban a vagyongondnok vagy felszámolója állami cég legyen. Ez az eljárás csütörtök reggel indult, amikor a Bellum 2000 Kft. felszámolási kérelmét elbírálta a Fővárosi Bíróság.”

„A kormány előre készült a Malév leállására, ezt nemcsak a hétfői rendelet igazolja. Egy másik, kedd este hatályba lépett kormányrendelet szerint pedig a Budapesten vagy külföldön rekedő Malév-utasok kártalanítására kétmilliárd forintot különít el a kormány: az összeg azoknak az utazását hivatott segíteni, akik a jegyüket a leállás napját megelőzően vásárolták meg, és akiknek a Malév-járatra szóló menetjegye a leállás napján vagy az azt követő három napban érvényes.”

„Múlt héten Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke még úgy nyilatkozott, nyugodtak lehetnek az utasok, a Malév repül és repülni fog a jövőben is. Szerinte a téli menetrendben - a korábbi évekkel ellentétben – fellendülés tapasztalható, a bevételeket hétmilliárd forinttal  túlteljesítette a légitársaság. A kerozinárak emelkedése ellenére jók az eredmények és ezt kár lenne letörni. Péntekre azonban kiderült, a bukás elkerülhetetlen, a közgyűlésen a tulajdonosok nem döntöttek sem az újabb pénzügyi segítséget jelentő tőkeemelésről, sem a flottabérleti szerződés meghosszabbításáról.”

(További részletek az Index írásában – a Malév állami támogatásainak összesítésével)

***

A Malév más légitársaságoktól is segítséget kér, csoportos létszámleépítés lesz
2012. február 3., péntek 10:45

A Malév vezetősége, bár felkészült a cég esetleges leállására, mégis hirtelen vészhelyzetnek nevezte, hogy a Tel-Aviv-i reptéren már nem szolgálták ki a Malév-gépet, így a rendkívüli igazgatósági ülésen az azonnali leállás mellett döntöttek. Csoportos létszámleépítés lesz a cégnél, a leányvállalatok azonban tovább üzemelnek.

Péntek délelőtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér B terminálján a személyzeti kijáratnál a Malév munkatársai sorra hagyják el az épületet személyes csomagjaikkal, ruháikkal. Egyikük az MTI-nek azt mondta: „mindenki menti az értékeit, amíg menthető. Nem tudjuk, mi lesz, elvisszük a ruháinkat”. Távozásukat azzal indokolták, nem tudni, mikor jön a vagyonkezelő lezárni az épületet.

Összesen 7200 pénteki utast érint a leállás. Több mint 3700-an várakoznak külföldön és 3500-an Budapesten. A Malév felvette már a kapcsolatot más légitársaságokkal, hogy segítséget nyújtson az utasok elszállításában. Tárgyalnak a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják a gépeket. Az igazgatóság elnöke hajnalban kapta a vészjelzést arról, hogy a Tel Aviv-i járat már nem tudott visszaindulni, ekkor hívták össze az igazgatósági ülést és döntöttek a leállásról. Berényi János elmondta, hogy a Tel Aviv-i gépet nem akarták kiszolgálni, csak tetemes összeg fejében. Ha ezt a cég kifizeti precedenst teremtett volna, erre pedig nincs megfelelő likviditása.

A leánycégek tovább üzemelnek. A gépek egy kivételével Budapesten vannak.

A légitársaság utasait az ügyfélszolgálaton Magyarországról: 06-40-21-21-21, külföldről: +361-802-11-11  számon hívhatják. Azok, akik külföldről szeretnének hazajutni, más légitársaságnál kell hogy jegyet vásároljanak, hivatkozva a Malév leállására, a számlát pedig a Malévhoz kell benyújtani. Limburger Lóránt szerint ilyen helyzetekben a légitársaságok kedvezményes áron kínálják a jegyeket. Arra a kérdésre, hogy miért lehetett még csütörtökön délután is Malév jegyet vásárolni azt válaszolta: felelősen jártak el, „addig, amíg van remény a működésre, el kell adni a jegyeket, a helyzet azonban éjszaka változott jelentősen.

A Malév rendkívüli vagyonfelügyelője hamarosan bejelenti a csoportos létszámleépítést, csak az operatív működéshez szükséges létszámot tartják meg, a többieket elbocsátják, a létszám azonban ma még nem ismert. Az elbocsátás nem érinti  a leánycégeket.

A vállalat  munkavállalói a januári béreket megkapják.

***

Gondban a vívók, a dzsúdósok és az ökölvívók
2012. február 3., péntek 9:57

A Malév péntek hajnali leállása miatt a férfi kardozók nem tudtak péntek reggel elutazni a plovdivi egyéni Grand Prix versenyre, és várhatón csak szombat hajnalra tudnak a helyszínre érni. A többi érintett magyar sportoló – kézilabdások, cselgáncsosok, asztaliteniszezők – számára egyelőre kisebb gondot jelent a leállás, ám a Kínában járt női ökölvívó-válogatott csak egynapos késéssel érkezhet majd haza Párizsból.

Füleky András, a Magyar Vívó Szövetség ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: az utat átszervezik, és várhatóan este tudnak Bécs és Szófia érintésével Plovdivba eljutni. A válogatott keretéből hatan repülnek Ferihegyről, közülük csak a kiemelt Szilágyi Áronnak nem kell szombaton pástra lépnie.

A cselgáncsosok hétvégén a párizsi Grand Slam-versenyen gyűjthetnek pontokat az olimpiai kvalifikációs Világkupa-sorozatban, a küldöttségből négyen – Csernoviczki Éva, Karakas Hedvig, Ungvári Miklós és Nagysolymosi Sándor – elvileg reggel 7 órakor utaztak volna a Malév járatával, de a szövetség tájékoztatása szerint valamennyiük jegyét sikerült áttenni a délelőtti Air France-gépre. Ami a szombati utazókat illeti, Csoknyai László, Farkas Bálint és Bor Barna jegyének módosítása még folyamatban van. Joó Abigél Londonból megy a francia fővárosba, edzője, Pánczél Gábor azt mondta Budapestről az MTI-nek, hogy az ő szombati repülőjegyén dolgozik az illetékes utazási iroda, és végszükség esetén autóval vág neki az útnak.

Az asztalitenisz-szövetség tájékoztatása szerint az érintettek, Tóth Krisztina és Póta Georgina gond nélkül eljutnak Lyon-Villeurbanne-ba, az Európa Top 12 bajnokságra.

Kézilabdában a Győr, a Vác és a Ferencváros játszik külföldön az európai kupákban, de mindhárom magyar csapat sikeresen útra kelt. A Győr Bécsből repül Spanyolországba, a Vác már pénteken hajnalban Münchenben volt, és úgy repül tovább Ankarába, míg az FTC nem Malévval utazik.

A női ökölvívó-válogatott öt versenyzője másfél hetet töltött Pekingben, ahol a hazaiak legjobbjaival készültek együtt. A magyar szövetség tájékoztatása szerint a csapat pénteken ért volna haza, ám mivel Párizsból Malév-járattal repültek volna Budapestre, egy napot a francia fővárosban kell maradniuk, s csak szombaton, a francia légitársaság egyik járatával utaznak Magyarországra.

 ***

DK: csődbe vitte az Orbán-kormány a nemzeti légitársaságot
2012. február 3., péntek 10:50

A Demokratikus Koalíció (DK) szerint kizárólag Orbán Viktor miniszterelnök a hibás azért, hogy csődbe ment a nemzeti légitársaság és ki kell vizsgálni, kik a felelősök a kialakult helyzetért.

„Csődbe vitte az Orbán-kormány a nemzeti légitársaságot. A Fidesznek a józan ész ellen vívott szabadságharca elkergette az országtól a befektetőket, a piacok döbbenten nézik a bukásba vezető, Orbán–Matolcsy–Fellegi-trió által képviselt gazdaságpolitikát.

Még mielőtt a Fidesz elkezd nyolcévezni, jelezzük: 2002 és 2010 között, így Gyurcsány Ferenc kormányzása idején a Malév gépei még le- és felszálltak. Ha nehézségek árán is, de a légitársaság működött. Talán nem a repülőtér nevének megváltoztatására kellett volna költeni a közpénzt, hanem cég megmentésére. Akkor most nem veszett volna oda az utasok jegye, nem rekedt volna két gép külföldön. Ennyit ér a Fidesz nemzeti politikája: csődben a nemzeti légitársaság, amiért kizárólag Orbán a hibás. A Fideszre jellemző kommunikáció, hogy csütörtökön a Malév vezetői még azzal hitegették a közvéleményt, hogy minden rendben lesz, másnap pedig minden leállt. A Demokratikus Koalíció szerint ki kell vizsgálni, kik a felelősök a Malév csődjéért, az elmúlt hetek súlyos anyagi és morális károkat okozó döntéseiért és nyilatkozataiért.”

***

A Malév-pilótákat keresik külföldön – „ez a nemzeti vagyon elherdálása”
2012. február 3., péntek 10:25

A Malév pilótái el tudnak helyezkedni indiai, koreai és arab légitársaságoknál, van irántuk kereslet – mondta el az MTI kérdésére Kiss Kálmán, a pilóták szakszervezetének, a HUNALPA-nak az alelnöke pénteken.

Ő kapitányként egyébként, amihez a tudást Magyarországon szerezte meg, külföldön havi 15-20 ezer dollár nettó jövedelmet érhet el. A Malév pilótái azért maradtak itthon, mert Magyarországot szerették volna képviselni.

Ugyancsak jó eséllyel kereshetnek külföldön munkát a műszakiak is.

A HUNALPA alelnöke szerint döbbenten állnak a döntés előtt. „Ez a nemzeti vagyon elherdálását jelenti”. „Én kapitányként aláírom felszállás előtt, hogy a repülőgépet átvettem és minden döntésért felelősséget vállalok. Most ki döntött, ez kinek a felelőssége?”

Az alelnök emlékeztetett rá, hogy amikor a Swissair illetve a belga Sabena csődbe ment, akkor mindkét légitársaság bázisrepülőtere kihalt, s ez várhat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre is.

***

Nem érte váratlanul a leállás a Budapest Airport Zrt fő tulajdonosát
2012. február 3., péntek 10:28

Nem érte váratlanul a Malév leállása a Budapest Airport Zrt. (BA) fő tulajdonosát, a Hochtief német társaságot, amely készült is ennek bekövetkeztére – közölte a cég pénteken az MTI-vel.

Donatella Gasser, a cég repülőtér-üzemeltető érdekeltségeit összefogó Hochtief Concessions kommunikációs vezetője elmondta: a leállás szomorú, de előre látható fejlemény volt, amelyre így készülni is lehetett.

A német cég nem csupán a magyar érdekeltség menedzsmentjével egyeztet arról, hogy a jelenlegi helyzetben mit érdemes tenni, hanem „szoros kapcsolatban áll a budapesti kormánnyal és a Malév vezetésével” is. Ugyanakkor szerinte korai lenne a tárgyalásokról szóló információkat a nyilvánosság elé tárni. Ám a cég reméli, jó vége lesz a történetnek.

A Hochtief Concessions 49,66 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a BA-ban.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium egy korábbi háttértanulmányban azt írta, hogy a Malév a BA. egyik legjelentősebb partnere, a légitársaság a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér forgalmának 40 százalékát biztosítja. Évente mintegy 15 milliárd forintot fizet ki légiközlekedési bevételek, ingatlanbérlet, kiskereskedelmi bérlet jogcímen. A Malév nélkül ennek jelentős része kieshet a reptér üzemeltetőjének költségvetéséből.

A Hochtief a budapesti mellett az athéni, a düsseldorfi, a hamburgi, a sydney-i és a tiranai nemzetközi repülőtér üzemeltetésében is érdekelt. A német cég tavaly úgy döntött, hogy eladja repülőtér-üzemeltetői érdekeltségeit, és el is kezdte az értékesítési folyamatot, amelyet aztán január elején a nehéz piaci környezetre hivatkozva leállított.

***

Szállodaszövetség: akár 50 százalékkal is csökkenhetnek a beutazó vendégek
2012. február 3., péntek 10:33

Ha rövid időn belül nem indulnak újra a Malév-járatok akár 40-50 százalékkal is csökkenhet a beutazó vendégek száma Budapesten a következő hetekben – mondta Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) alelnöke pénteken az MTI-nek. Az esetleges utasszámcsökkenés több mint fele érinti a szállodákat, amelyek foglaltsága így akár két számjeggyel is visszaeshet.

Az alelnök egyelőre nem ismerik, mit tervez a kormány a helyzet megoldására, így azt sem tudja megbecsülni, hogy középtávon milyen hatása lehet a légitársaság leállásának. A szállodák és más szolgáltatók szempontjából azonnali és megnyugtató, végleges megoldást sürget, hiszen az országnak éves szinten mintegy 4 milliárd euró valutát, a munkahelyek mintegy 10-13 százalékát hozó, a nemzetgazdaság más területére is jelentős multiplikátor hatással rendelkező ágazat kerülhet veszélyeztetett helyzetbe.

Szerinte bár a Malév úti céljainak többségén más légitársaság is utazik, de mintegy 30 százalékán nincs versenytársa, így onnan csak nehezebben lehet az utasokat hazaszállítani, illetve új vendégeket idehozni. Niklai Ákos hangsúlyozta, hogy ebben a helyzetben is nagyon fontos turisztikai, presztízs szempontból is, hogy mennyire jól tudják kezelni a vendégek aggodalmát, hogyan biztosítják a hoppon maradt utasok azonnali úti célba jutását. „Egy, turizmusban, vendégszeretben magát sokra tartó országnak ezen a téren is profizmust célszerű mutatnia.”

***

NFH: a Malév-járattörlésére az EK-rendelet vonatkozik – az utasok jogai
2012. február 3., péntek 10:39

A Malév gépeinek leállása járattörlésnek tekintendő, és ez esetben az Európai Unió (az Európai Parlament és a Tanács) rendelete szabályozza a légi utasjogokat – közölte Fülöp Zsuzsanna a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. A rendelet szerint a légitársaságnak a járattörlésről tájékoztatnia kell az utasokat, egyrészt arról, hogy joguk van térítésmentesen átfoglalást kérni, vagy visszakérni a jegyárát, másrészt a légitársaságnak fel kell az utasnak ajánlania a a körülményeknek megfelelő szolgáltatásokat, például étkezést, a frissítést, vagy a szálláslehetőséget. Ezen kívül kártalanítás is jár az utasnak a rendelet szerint.

A fogyasztóvédelmi hatóság jogosultsága arra terjed ki, hogy bejelentés esetén, vagy hivatalból a légitársaság tájékozatójában szereplő tartalmat vizsgálja, de arra nem, hogy az utasjogokat érvényesítse. Ez utóbbi esetén a fogyasztó a békéltető testülettől, vagy bíróságtól kérheti jogai érvényesítését. A szóvivő tájékoztatása szerint eddig nem érkezett a NFH megyei szervezetéhez bejelentés Malév-utastól, de ha indokolt, a hatóság megvizsgálja a légitársaság utastájékoztatását.

***

Selmeczi Gabriella közleménye: „Gyurcsányék tették tönkre a Malévet”
2012. február 3., péntek 10:59

„Az öszödi út, vagyis a pofátlan hazudozás folytatása Gyurcsány Ferencék mai közleménye, amelyben kétségbeesetten próbálják másra hárítani a felelősséget saját balfogásaikért. Az MSZP-kormány hajtotta végre a Malév esetében az elmúlt húsz év talán legelbaltázottabb privatizációját, és rossz döntéseiket még rosszabbakkal tetézték. A Malév válságos helyzete egy újabb szocialista csontváz a szekrényből, a Gyurcsány-korszak súlyos öröksége. A felelősség kérdését az elszámoltatási kormánybiztos feljelentései nyomán indult büntetőeljárások fogják rendezni.”

***

A Volánbusz is segít a Malév utasok szállításában
2012. február 3., péntek 11:19

A Volánbusz Zrt. féláron kínál nemzetközi menetjegyeket azon utasoknak, akik Malév jeggyel rendelkeznek, de a légitársaság járatainak leállítása miatt már nem tudnak elutazni. A kedvezményes jegyek a Volánbusz nemzetközi pénztárában válthatók meg Budapesten a népligeti buszpályaudvaron, valamint a jegyértékesítő partnereknél a Malév jegy bemutatásával, egy útra és menettérti utazásra egyaránt.

A Volánbusz egyebek közt Bécsbe, Prágába, Krakkóba, Brüsszelbe, Amszterdamba, Genfbe, Londonba, Párizsba, Madridba, Firenzébe továbbá több németországi nagyvárosokba indít járatokat.

A részletes feltételekről az utasok a társaság honlapján – www.volanbusz.hu – tájékozódhatnak.

***

Travel Service: májustól menetrendszerinti járatokat indít Budapestről a Smartwings
2012. február 3., péntek 11:31

A Travel Service május elsejétől Smartwings márkanéven menetrendszerinti járatokat indít Budapestről – közölte Farkas Attila, a Travel Service charter légitársaság ügyvezető igazgatója. Még korai lenne desztinációkat megnevezni, mivel friss hír a Malév járatainak törlése. A Smartwings Prágából több menetrendszerinti járatot üzemeltet.

Farkas Attila szerint a Travel Service megmenti azokat a szerződéseket, amelyeket a Malévval kötöttek az utazási irodák, átvállalja őket, és a nyári üzemeltetésben ki fogja szolgálni az utazási irodákat. Így az összes szerződésben rögzített teljesítés megtörténik. Az ügyvezető igazgató szerint a Malév bejelentése óta jelentősen nőtt a kereslet a társaság szolgáltatásai iránt, „reggel óta folyamatosan csörögnek a telefonok”. A piac azonnal reagálni fog erre a kiesésre: „Nemcsak a Travel Service, de a kereskedelmi légitársaságok is órákon, napokon belül pótolják majd a Malév kieső kapacitását.”

A társaság azonban nem indít mentesítő járatokat a Malév járatainak törlése miatt, mivel senki nem fizeti ki ennek ellenértékét.

***

Budapest Airport: a Malévnak kell gondoskodnia a reptéren rekedt utasok ellátásáról
2012. február 3. péntek, 11:37

A Malévnak kell gondoskodnia a budapesti Liszt Ferenc Repülőtéren rekedt utasok ellátásáról közölte a Budapest Airport (BA) szóvivője péntek délelőtt. A repülőtér minden üzleti partnerével, így légitársaságokkal is kapcsolatba léptett, hogy segítsenek, működjenek együtt a helyzet megoldásában.

Hardy Mihály a zsúfolásig megtelt repülőtéri utascsarnokban újságíróknak azt mondta: vannak olyan légitársaságok, amelyek már jelezték, növelik a gépeik kapacitását, hogy a Malév-utasok tovább tudjanak utazni, ugyanakkor arról is beszélt, hogy lesznek olyan irányok, ahová nem fognak tudni átfoglalni az emberek, ezért sokan kénytelenek lesznek új jegyet venni, és követeléseiket később érvényesíteni a Malévval szemben.

Az MTI tudósítója a repülőtéren azt tapasztalta, hogy hangosbemondón arra szólítják fel azokat az utasokat, akiknek még több mint 6 órája lenne a repülőgépük indulásáig, hagyják el a repülőteret.

***

MSZP-közlemény: Itt az eredmény
„Most, hogy a nemzeti légitársaság ténylegesen is csődöt mondott, Orbán Viktor is elérkezettnek látta az időt, hogy megszólaljon: ’váratlanul’ megint hadi helyzetről, illetve a múlt csontvázszerűen kormányára nehezedő terheiről beszélt. Pedig az ország miniszterelnökétől elvárható lett volna, hogy a sztenderd kormányzati kommunikáció ’légből kapott’ lózungjainak felmondása helyett – az akut helyzetre való tekintettel – felelősségről és feladatokról beszéljen.

Például arról, hogy már a légitársaság visszaállamosítása is az – akkor még ellenzékben lévő – Fidesz tudtával és beleegyezésével történt, a 2010-es kormányra kerülése óta pedig egyetlen érdemi kormányzati lépés sem történt a Malév közép- és hosszú távú fenntarthatóságának megteremtése érdekében. A szocialista kormányok ideje alatt a Malév egyetlen percre sem állt le. A Fidesz-kormány másfél éves semmittevésének viszont itt az eredménye.”

***

A British Airways megfontolja nagyobb repülőgépek Budapestre küldését
2012. február 3., péntek 12:06

Fontolgatja nagyobb repülőgépek közlekedtetését Budapestre a British Airways (BA) a Malév leállása nyomán - közölte pénteken Londonban az MTI-vel a legnagyobb brit légitársaság médiakapcsolati igazgatója.

Anthony Cane szerint a BA „minden lehetőséget mérlegel” a Malév utasainak megsegítésére, beleértve a megváltott Malév-jegyek átfoglalását a British Airways járataira, illetve a jelenleginél nagyobb repülőgépek forgalomba állítását a londoni Heathrow és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. A British Airways napi három járatot üzemeltet Heathrow-ról Budapestre; e járatokon jelenleg Airbus A320-as repülőgépek közlekednek. A BA által használt konfiguráció alapján e gépeken a turistaosztálynak megfelelő Euro Traveller osztályon 137, az emelt szintű üzleti kategóriában (Club Europe) 15 férőhely van.

A Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér – Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City – közül háromra közlekednek járatok Budapestről. Heathrow-ról csak a BA gépei járnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre, a Malév napi két járata a második legnagyobb londoni légikikötőt, Gatwicket használta. Ugyanerről a repülőtérről az easyJet diszkont légitársaságnak is van napi egy járata Budapestre. A Wizz Air Budapest és Luton között jár, és innen is indulnak easyJet-járatok a magyar fővárosba.

A Malév a British Airways partnere volt a oneworld nevű globális légiközlekedési szövetségben. A oneworld három vezető légitársasága az American Airlines, a British Airways és a spanyol Iberia. Ezen a mércén a oneworld legnagyobb légitársasága az American Airlines, napi 3350 felszállással, a legkisebb pedig a Malév volt, napi 68 indulással a szövetség statisztikája szerint.

***

Zavartalan a Magyar Posta nemzetközi küldeményforgalma
2012. február 3., péntek 12:23

A Magyar Posta nemzetközi postai küldeményforgalma zavartalanul működik – közölte a társaság pénteken. A Magyar Postának a Maléven kívül öt másik légitársasággal van szerződése, s ezért nem kellett semmilyen rendkívüli intézkedést hozni a Malév leállása miatt.

***

A Wizz Air 66 százalékkal növeli budapesti kapacitásait
2012. február 3., péntek 12:33

A Wizz Air 66 százalékkal bővíti kapacitásait Budapestről, az utasok száma 50 százalékkal bővül, a jelenlegi 3 helyett 5 repülőgéppel közlekednek, a tavalyi 1,4 millió után 2 milliós magyarországi utasszámmal számolnak és új célállomásokra indulnak, az első Bukarest lesz – jelentette be Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója pénteken sajtótájékoztatón. A cég 25 milliárd forintos beruházással bővíti kapacitását, amelynek köszönhetően közvetlenül és közvetetten 700 új munkahelyet teremtenek.

A vezérigazgató elmondta: a Wizz Air összesen 50 ezer jegyet ajánl fel kedvezményes áron azoknak az utasoknak, akik 2012. február 3. és március 24-e közötti időszakra szóló érvényes Malév jeggyel rendelkeznek.

2011-ben 11 millió utast szállított a cég, 8 ország 15 bázisáról, 221 járatpárral. 2012-re lassabb növekedéssel, 12 millió körüli utassal számolnak.

Váradi József megerősítette, jelezték a fejlesztési tárcánál, hogy igényt tartanának a Malév leállása miatt felszabaduló, bilaterális (az EU-n kívüli) repülési jogokra. Pénteken adják be írásban is az igényt a minisztériumhoz, ebben a kérdésben a tárca dönt. Elsősorban a moszkvai, kijevi, isztambuli, Tel-Aviv-i jogokat szeretnék megszerezni.

Közölte: a Wizz Air nem kíván a Malév helyére lépni, nem akar a Malév helyett nemzeti légitársaság lenni. Nem alakítják át üzleti modelljüket, továbbra is főleg a másodlagos repterekről üzemelnek. Szerinte Magyarországon nem történt rendkívüli esemény, számtalan légitársaság tűnik el és jelennek meg újak a világon, így az sem jelentene más versenyhelyzetet, ha új magyar nemzeti légitársaság alakulna.

***

Délután több gépet is elszállítana a lízingcég
2012. február 3., péntek 12:37

A Malév repülőgépeit szolgáltató amerikai lízingcég kora délután kilenc gépet szállítana vissza írországi bázisára. Az MTI úgy tudja, hogy 14 órától hat percenként szállna fel a kilenc repülőgép, amelyeket az írországi bázisra vinne vissza az International Lease Finance Corporation (ILFC). Az Index úgy tudja, hogy az ILFC terve kútba eshet, mert egyetlen Malév-pilóta sem vállalta a munkát.

Berényi János, a Malév igazgatóságának elnöke és Limburger Lóránt megbízott vezérigazgató pénteki sajtótájékoztatóján elhangzott, hogy a cég tárgyal a repülőgépek lízingcégével, és a lehető legrövidebb időn belül visszaadják az utasszállítókat. A Malév hétfői igazgatósági ülése után viszont a vezetés azt közölte, hogy megállapodás született az ILFC amerikai lízingcéggel, amely továbbra is biztosítja a társaság folyamatos működéséhez a repülőgépeket.

A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre.

***

A Malév-vezérigazgató drámai hangvételű hajnali levele a dolgozókhoz
2012. február 3., péntek 12:38

Limburger Lóránt, a Malév vezérigazgatója tájékoztató levelet írt munkatársainak a légitársaság leállásáról pénteken reggel hatkor – számolt be az atv.hu.

„Tisztelt Munkatársaim! Tegnap még bíztunk abban, hogy a fejünk felett egyre gyorsabban gyülekező felhők eloszlanak. A Malév összes munkavállalója, köztük a menedzsment is reménykedett abban, hogy egy magánbefektető segítségével új lapot nyithatunk” – kezdte a vezérigazgató. „Ma reggel sajnos azonban bekövetkezett az, amitől a legjobban tartottunk, és aminek elkerüléséért mi is és Önök is egytől-egyig – azáltal, hogy munkájukat eddig a pillanatig kitartóan és becsülettel végezték – mindent megtettünk” – írta a levelében. Szerinte az utolsó pillanatig még volt egy leheletnyi remény az üzemeltetés folytatására és sokáig az utasok bizalma is töretlen volt. „A fájdalom elmondhatatlan, amit most érzünk. Sokan szinte gyerekként kerültünk ide, vannak, akiket csak rövid ideje ejtett rabul a kerozin gőze. Úgy érzem, mindannyiunk nevében mondhatom, életünk értelme volt ez a cég. Generációk dolgoztak itt és most családok élete fordul fel egy csapásra, a Malévben élt életünk lezárul. Nincs végszavam, nehéz búcsúzni” – írta a vezérigazgató.

***

Légitársaságok csatasorban, utasinformációk
2012. február 3., péntek 13:09

Több légitársaság is jelezte pénteken, hogy a Malév leállása miatt a reptereken rekedt utasok igénybe vehetik szolgáltatásaikat, különböző kedvezményekkel, illetve szükség esetén nagyobb gépeket indítanak.

Az Air France-KLM sajnálattal értesült arról, hogy a Malév február 3-án beszüntette működését. A két légitársaságnak a Párizs-Budapest útvonalon közlekedő napi hat közös járatából hármat üzemeltetett a magyar légitársaság. Az Air France-KLM alternatív megoldásokat javasol azon utasainak, akik a Malév által üzemeltetett közös járatokra váltottak jegyet, ennek módozatairól a lehető leggyorsabban értesíti ügyfeleit.

Az Air France francia légitársaság továbbra is három járatot üzemeltet Párizs és Budapest között, és várhatóan ezekkel fogja elszállítani azokat az utasait, akiknek a jegye a Malév által üzemeltett járatra szólt. A KLM is naponta három járattal közlekedik Amszterdam és Budapest között.

Az easyJet kedvezményes jegyeket kínál a Malév utasoknak, egyebek mellett Párizsból, Londonból és Berlinből közlekedő járataira. A jegy igénybevételéhez a légitársaság ügyfélszolgálatával kell egyeztetniük az utasoknak A telefonos jegyvásárláskor a Malévnél vásárolt jegy foglalási számát kell megadni, valamint a foglalás bizonylatát kell bemutatni a repülés napján, az utasfelvételnél. Az easyJet február 9-én éjfélig tartja ajánlatát.

A LOT lengyel légitársaság jelenleg elemzi a Malév utasok átvételének lehetőségét a társaság meglévő járataira. A lengyelek figyelembe veszik a kapacitás növelésének, illetve a járatok sűrítésének lehetőségét.

A Brussels Airlines, a belga légitársaság rugalmasan alkalmazkodik a Malév pénteki végleges leállásával kialakult helyzethez. Még nem döntöttek arról, hogy kell-e járatokat sűríteni vagy a kapacitást növelni a maléves vonalakon. Arról viszont már döntést született, hogy a belga légitársaság elviszi a péntek előtt vásárolt, érvényes Malév-jeggyel rendelkezőket az érintett viszonylatokon, bár a magyar társaság utasainak meg kell fizetniük a jegyár-különbözetet a belga járatokon.

A Cseh Légitársaság (CSA) az eredetileg tervezettnél nagyobb kapacitású repülőgépet indít pénteken kora este Budapestre, hogy a gépre felférjenek a cseh fővárosban rekedt utasok. Prágából a menetrend szerinti legközelebbi járat délután 17 órakor indul Budapestre. Eredetileg mintegy 40 személy szállítására alkalmas gépnek kellett volna repülnie, de a CSA illetékeseinek döntése alapján azonban egy nagyobb befogadóképességű gépet indítanak a magyar fővárosba. Külön járat indítását Prágából Budapestre a CSA egyelőre nem tervezi.

Az Austrian Airlines (AUA) nagyobb repülőgépeket állít forgalomba egyes járatain, ha erre a Malév-járatok kiesése miatt megfelelő igény jelentkezik.

A kínai Hainan légitársaság azt közölte, hogy a Malévvel közös pénteki pekingi járatát nem érinti a Malév bejelentése.

***

Szakszervezet: a cég nem megfelelően tájékoztatta az utasokat és a dolgozókat a leállásról
2012. február 3., péntek 13:10

A Légiközlekedési dolgozók Egyesült Szakszervezetének (LESZ) elnöke szerint a Malév vezetése nem tájékoztatta megfelelően sem az utasokat sem dolgozóit a péntek reggeli leállásról.

Csorba Attila azt mondta: a munkáltató, illetve a cég menedzsmentje semmilyen tájékoztatást nem adott sem a pilóták, sem a szerelők, illetve a légi utaskísérők érdekképviseletének, sem pedig a dolgozóknak arról, hogy péntek reggel leállnak. Ők is csak a sajtóból értesülnek a Malév-ügy fejleményeiről. Abban bíznak, hogy a munkáltatók, illetve a tulajdonos közbelép, és megpróbálnak segíteni, mert a Malév leállása, esetleges megszűnése 25-30 ezer munkavállalót érint.

Az MTI tudósítói a Liszt Ferenc repülőtér uta csarnokaiban azt tapasztalták, hogy péntek dél körül megszűnt a sorban állás a reptér információs pultja előtt, és az emberek többsége elhagyta a repülőteret, sokkal kevesebb utas várakozik a terminálokon.

***

Leállt az áruszállító tevékenység is
2012. február 3., péntek 13:37

A Malév leállásával a cég áruszállító üzletága is megszűnt – mondta el Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója pénteken az MTI-nek. A Malév áruszállító üzletága 2010-ben 565,4 millió forint nyereséget ért el.

Pénteken 51 járatot töröltek. Az áruszállítási tevékenységet nem külön leányvállalat végzi a Malévnál. A pénteki Malév-leállás miatt a Budapest Airport kárát számszerűsíteni még korainak tartotta Hardy Mihály.

***

Az Európai Bizottság megad minden segítséget a magyar hatóságoknak
2012. február 3., péntek 13:41

Az Európai Bizottság az illetékességi körébe tartozó minden segítséget megad a magyar hatóságoknak, hogy kezelni tudják a Malév leállása után kialakult helyzetet. A testület közlekedési szóvivője, Helen Kearns egy pénteki sajtótájékoztatón a legfontosabbnak azt nevezte, hogy az érintett utasok számára érvényesítsék az uniós szabályokban előírt rendelkezéseket és jogaikat tiszteletben tartsák. A magyar hatóságoktól erre vonatkozóan pozitív visszajelzéseket kaptak. A bizottság is még csak most tájékozódik a pontos helyzetről.

Az uniós szabályok egyebek között az utasok védelmét és kártalanítását is előírják, illetve alternatívaként az utasok célba juttatásának kötelezettségét. Ez a csőd esetére is vonatkozik – mondta Siim Kallas közlekedési biztos szóvivője. Sajnálatosnak nevezte, hogy a társaság nem talált hatékony és életképes megoldást arra, hogy versenyképes maradjon a piacon, de azt is megerősítette, hogy az Európai Bizottság továbbra is érvényesíteni fogja a verseny tisztaságát segíteni hivatott politikáját az állami támogatásokkal kapcsolatban.

Az Európai Bizottság az év legelején jelentette be, hogy Magyarországon vissza kell fizettetni a Malév számára nyújtott, az uniós szabályokkal összeegyeztethetetlen állami támogatást. A bizottság már akkor jelezte, hogy döntésének egyik oka az volt: a Malév nem tudta igazolni, hogy milyen módon válna ismét életképessé a jelenlegi üzleti modell alkalmazása révén.

A bizottsági illetékesek pénteken jelezte: csődközeli helyzet nem akadálya annak, hogy a bizottság visszafizettesse a támogatást.

***

LMP: az utasokat átverték, a felelősséget senki sem vállalja
2012. február 3., péntek 13:57

Az LMP szerint pénteken átverték a Malév utasait, így több ezren joggal teszik fel a kérdést, hová tűnt a járatuk, illetve a történtekről miért nem mond semmit a légitársaságért felelős miniszter, Németh Lászlóné.

Vágó Gábor, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője Budapesten tartott sajtótájékoztatóján azt mondta: a magyar légitársaság csődje bebizonyította, hogy nemcsak az MSZP, hanem a Fidesz is rossz gazdája az állami vagyonnak, és nem képes működtetni a céget. A politikus szerint a Fidesz-kormányt az elmúlt másfél évben „csodavárás, totojázás” jellemezte a Malév ügyében, az utasokat pedig hetek óta egy olyan tervvel hitegették, amellyel mindenki számára világossá válik, hogy meddig és milyen feltételek között tud működni a Malév. Ez a terv végül nem készült el, a vállalat járatai idő előtt álltak le. Jelenleg mindenkit az foglalkoztat, a légiközlekedésért is felelős Németh Lászlóné miért nem áll ki a nyilvánosság elé, és mondja el, mi okozta a Malév járatainak törlését. Az LMP politikusa reményét fejezte ki, hogy a BKV nem követi a Malév példáját, mivel szerinte akkor már nem ezrek, hanem százezrek közlekedési lehetősége szűnne meg a „Fideszen belüli belharcok” miatt. Vágó Gábor ezért arra kérte a kormányt, minél hamarabb oldja meg a fővárosi tömegközlekedési vállalat problémáit. Mint mondta, az ugyan ma nyilvánvalóvá vált, hogy a Malév jelenlegi formájában működésképtelen, de az LMP szerint egy nemzeti légitársaságra ettől függetlenül is szükség van. Vágó Gábor szerint svájci és belga jó példákat alapul véve el kellene gondolkozni a Malév jogutód nélküli megszűntetésén, vagyis tárgyalásokat kell kezdeményezni a Budapest Airport Zrt. vezetőségével, hogy ne az adófizetők fizessék ki a Malév csődjét. Mint mondta, a légitársaságnál rendelkezésre álló munkaerőt és eszközöket újra kellene szervezni, és csak a működőképes ágazatokra felhasználni.

***

A MÁV növekvő utasforgalomra készül a nemzetközi vonalakon
2012. február 3., péntek 13:58

A MÁV-START Zrt. növekvő utasforgalomra készül a nemzetközi vonalakon. A vasúttársaság várakozásai szerint a repülőjáratok törlése miatt elsősorban Ausztria felé – beleértve németországi, svájci úti célokat is –, illetve Csehországba és Lengyelországba nő az utasok száma.

Kelet felé az Ukrajnán át Oroszországba közlekedő vonaton, illetve Romániába várható nagyobb utasforgalom. A légijáratok törlése érinti Horvátországot, Bosznia-Hercegovinát és a Balkán egyéb országait is, ezért ezeken a vonalakon is készül a MÁV-START a növekvő igényekre. A közvetlen vonatokon felül átszállással további városok is elérhetők, így szinte valamennyi Malév célállomásra vásárolható vasúti jegy.

A vasúttársaság folyamatosan figyelemmel kíséri az utasforgalmat és a nemzetközi menetjegyek értékesítését, és a lehetőségeihez, illetve az igényekhez igazodva az összes nemzetközi közlekedésre alkalmas járművet használva közlekedteti vonatait. Amennyiben szükséges, a vasúttársaság meghosszabbított nyitva tartással és megerősített pénztárszolgálattal áll az utazók rendelkezésére.

A Budapest-Keleti pályaudvar nemzetközi pénztára folyamatosan, éjjel-nappal nyitva tart. Az internettel rendelkezők online is megvásárolhatják a nemzetközi menetjegyeket Ausztriába, Csehországba, Lengyelországba, Németországba és Romániába, Svájcba, Szerbiába, Szlovéniába és Horvátországba a www.mav-start.hu oldalon keresztül.

Az utasok tájékoztatása érdekében a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálat a 06 40 49 49 49-es elérhetőségén egy új, kifejezetten erre a célra létrehozott menüpontban ad segítséget.

***

A Ryanair is bővíti budapesti kapacitását
2012. február 3., péntek 14:14

A Ryanair a Malév leállását követően Budapestre telepíti 4 Boeing gépét, két héten belül megnyitja budapesti bázisát, ahonnan 31 útvonalra kínál jegyeket, és várja a korábbi Malév dolgozók jelentkezését közölte Michael Cawley, a cég vezérigazgató-helyettese. Januárban jelentette be a légitársaság, hogy visszatér Budapestre, akkor 5 új útvonalat terveztek. A Malév leállása miatt azonban a kapacitások növelése mellett döntöttek. Ezzel 2 millió utasra számítanak éves szinten az első évben Budapesten és 2000 új, megmentett munkahelyet teremtenek. Jelenleg 700 munkavállalója van a légitársaságnak Budapesten. Még pénteken egyeztetnek a Budapest Airport vezetőivel terveikről.

A Ryanair 2008-ban 400 ezer utast szállított Budapestről, ezt követően azonban a Budapest Airport díjemelése miatt kivonultak erről a piacról. Mivel a Ryanair a téli időszakban 80 repülőgépét leállította, így van szabad kapacitása az azonnali járatindításra.

Tavaly a Ryanair összesen 75 millió utast szállított világszerte, profitja 480 millió euró volt.

A Ryanair is kínál kedvezményes jegyeket a Malév-jeggyel rendelkezőknek.

***

Bankszövetség: a légitársasághoz forduljon, aki bankkártyával fizetett a jegyért
2012. február 3. péntek, 14:28

A Magyar Bankszövetség alelnöke szerint először a Malévhez kell elmenniük azoknak a pórul járt utasoknak, akik bankkártyával már megvették a repülőjegyüket, de nem tudtak elutazni a légitársaság leállása miatt. Gyuris Dániel az MTI-nek elmondta: az utasok a Malévnél kapnak majd részletes tájékoztatást arról, milyen ügymenet szerint kaphatják vissza a pénzüket az igénybe nem vett jegyükért.

A Visa International a magyarországi pr-cégén keresztül az MTI-t ugyanakkor arról tájékoztatta, hogy „azok az utasok, akik Visa betéti vagy hitelkártyával vásárolták repülőjegyüket, a kártyakibocsátó bankhoz fordulhatnak pénz-visszatérítési kérelmükkel a szolgáltatás nem teljesítésére hivatkozva”.

Gauder Milán, a MasterCard ügyvezető igazgatója az origónak elmondta: az utasnak a saját bankjába kell bemennie, és ott az utazás dokumentumaival igazolnia, hogy bankkártyával vásárolt repülőjegyet, ez alapján kérheti vissza a jegy árát. A bankban elbírálják a kérését, és ha minden igazolható, akkor az utasnak visszafizetik a pénzt.

***

ORFK: nem volt szükség rendőri intézkedésre a repülőtéren
2012. február 3., péntek 14:39

Nem volt szükség rendőri intézkedésre a Liszt Ferenc Repülőtéren a Malév péntek reggeli leállása miatt, mondta az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője. Garamvölgyi László közölte: a Készenléti Rendőrség és Repülőtéri Rendőr Igazgatóság tagjai továbbra is garantálják a Liszt Ferenc Repülőtéren a személy- és vagyonbiztonságot, és addig tartózkodnak megerősített jelenléttel a reptéren, amíg az szükséges.

Az MTI tudósítói a helyszínen azt tapasztalták, hogy az elutazni nem tudó utasok nyugodtak voltak, mindazonáltal nagy volt a rendőri készültség. A 2A és 2B terminálnál több mint húsz járőrautó és mikrobusz várakozott napközben.

***

A Lufthansa Csoport is új járatokat indít Budapestről
2012. február 3., péntek 15:18

A Lufthansa Csoport bővíti Frankfurt és München célállomásokról indított egyes repülőgépeinek kapacitását, illetve február 6-ától napi ötre emeli a Frankfurtból Budapestre induló járatok számát. Ezen felül 2012. február 6-tól új járatokat indít Berlinből és Hamburgból. A német fővárosból naponta egy Boeing 737-es közlekedik majd, míg Hamburgból szintén napi egy alkalommal indul Lufthansa járat, valamint a vállalat folyamatosan fenntartja a napi három Düsseldorfba indított járatát is.

A vállalat a csoporthoz tartozó társaságok kapcsán arról tájékoztatott: az Austrian Airlines a megnövekedett utas igényekhez igazodva szintén nagyobb kapacitású gépekkel közlekedik a Bécs-Budapest útvonalon. Február 7-től a Swiss Air Lines megnöveli a Budapest-Zürich vonalon közlekedő járatok kapacitását, a Brussels Airlines pedig az eddigi két járat helyett napi három alkalommal indít járatokat Brüsszelbe 2012. február 13-tól.

***

origo.hu: tíz perccel a leállás előtt még nyugtatott a Malév
2012. február 3., péntek 15:29

A Malév leállása előtt tíz perccel még megnyugtató levelet kapott egy utas a légitársaság contact centerétől, amelyben azt írták szó sincs leállásról, még tavasszal sem - számolt be az origo.hu pénteken. A hírportál szerint az ügyfélszolgálat az aggódó utasnak küldött válaszlevelében azt írta: „a honlapon hamarosan lesz tájékoztatás a kialakult helyzetről, hiszen nekünk egyáltalán nem érdekünk a pánik fenntartása”. „Jelenleg is van(nak) légitársaság(ok) csődeljárás alatt, azok is működnek. Mi is ezt tesszük. Egyelőre szó nincs arról, hogy a Malév tavasszal leállna. A repülés folyamatos, a menedzsment tájékoztatása szerint folyamatos lesz a jövőben is. Az összes nagy külföldi online agency továbbra is árul Malév jegyeket, ahogyan eddig is.” „Sajnos a jegyét csak annak szabályai szerint tudjuk módosítani, más légitársaság járataira pedig egyáltalán nem tudjuk áttenni, hisz szó nincs a gépe törléséről. Tanácsot annyit tudok adni, hogy a jegye miatt aggódnia felesleges. Szinte biztos, hogy el fog tudni utazni és vissza is fog tudni jönni vele. A légitársaság ma nincs rosszabb helyzetben, mint volt egy hete, vagy egy hónapja” – állt a Malév ügyfélszolgálatának levelében.

***

A kormányküldöttségek utazásában nem okoz fennakadást a leállás
2012. február 3., péntek 15:31

Semmiféle fennakadást nem okoz a Malév leállása a kormányfői és minisztériumi küldöttségek útjainak lebonyolításában, a külföldi kiküldetésen lévő minisztériumi munkatársak hazahozatalát pedig átfoglalásokkal oldják meg – közölte a kormányszóvivői iroda pénteken az MTI kérdésére. A jövő heti és utána következő hivatalos utazásokra a tárcák átfoglalják a jegyeket az adott célállomásra közlekedő más légitársaságok járataira. Egyébként a Külügyminisztérium kivételével a tárcák önállóan nem jogosultak repülőjegyet beszerezni, mivel a vonatkozó kormányrendelet alapján a nemzetközi utazásszervezéssel kapcsolatos szerződés megkötésére a Közbeszerzési Ellátási Főigazgatóság jogosult. A repülőjegyek megrendelése a főigazgatóság által megkötött keretszerződés szerint történik. Az érvényben lévő kontraktus alapján négy utazási iroda bonyolítja a repülőjegyek foglalását, vásárlását. Az utazások során magángépeket továbbra sem tervez igénybe venni a kormányzat.

***

Az Airberlin új budapesti járattal pótolja a kieső közös járatokat
2012. február 3., péntek 15:33

Az airberlin német légitársaság Berlin és Budapest között naponta közlekedő járatot vesz fel menetrendjébe jövő hétfőtől, ezzel pótolva a Malévval közösen üzemeltett járatok kiesését – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. A Malév leállása miatt törölt járatok reptéren rekedt utasai utanként 49 eurós áron foglalhatnak át az airberlin önállóan üzemeltetett járatára jövő héten szerdáig, február 8-ig.

A társaság új, önállóan üzemeltetett járata február 6-án, hétfőn közlekedik először, 12:45-kor indul Berlinből és 15 órakor indul vissza a német fővárosba Budapestről - közölte a társaság. Az airberlin és a Malév hetente 79 járatot üzemeltetett közösen egy tavaly októberben kötött megállapodás alapján.

***

Szakértő: a leállással elkerülhető az EU-s kötelezettség teljesítése
2012. február 3., péntek 15:45

A Malév leállásával megszűnhet a Malév tiltott állami támogatása miatt az Európai Unió által előírt visszafizetési kötelezettség, szakértői vélemény szerint.

Kiss Dávid, a Bán, S. Szabó & Partners ügyvédi iroda szakértője azt mondta, hogy az Európai Bizottság gyakorlata alapján nagy valószínűséggel a bizottság elfogadja a Malév jelenlegi helyzetét, és eltekint attól, hogy a magyar állam visszafizettesse a légitársasággal, illetve a légitársaság visszafizesse a tiltott állami támogatást. A korábbi tájékoztatás szerint ennek összege 70-100 milliárd forint körül lenne. A szakértő véleményét arra alapozza, hogy a tevékenység beszüntetésével a tiltott állami támogatásban részesített piaci szereplő kikerült a piacról, így a bizottság úgy ítélheti meg, hogy helyreállt a piaci verseny.

Kiss Dávid szerint egy állami tulajdonú új légitársaság létrehozása, különösen ha vállalkozóval együtt alakulna, nem ellentétes az EU szabályaival, de a tevékenységét már nem lehetne állami pénzből finanszírozni. A csődbe ment társaság vagyonelemei csak piaci áron kerülhetnek, ha kerülnek az új légitársasághoz, mert különben a tiltott állami támogatás visszafizetési kötelezettségét kiterjesztik az új légitársaságra, mint az előző jogutódjára.

***

MSZP: A kormány védje meg a nemzeti érdeket!
2012. február 3., péntek 16:05

Az MSZP felszólítja a kormányt, hogy találjon kellő kompetenciával rendelkező szakembert a Malév ügyeinek kezelésére, és tegye le a garanciákat a nemzeti érdek képviseletére. Szanyi Tibor, a párt elnökségi tagja pénteki budapesti sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy a Malév esetében „a nemzeti érdekek elárulása történt”.

A politikus arcpirítónak tartotta, hogy a miniszterelnök a szocialista kormányokra hivatkozik az ügyben, hiszen a Fidesz több mint másfél éve kormányoz, „és nyoma sincs annak, hogy a Malév tekintetében tett volna bármit is". A Fidesznek azért sincs oka a 2002 és 2010 közötti kormányokra mutogatni, mert a párt képviselői akkor is beleláttak az ÁPV Rt. munkájába.

Szanyi Tibor szerint ami jelenleg a Malévval történik, az várható a BKV és a MÁV esetében is, „a bukdácsolás dominószerű lesz” a kormány nemtörődömsége miatt.

A csődbe került nemzeti légitársaságtól máshová kellene telepíteni az állami és nemzeti értékeket, majd a nemzeti értékektől megszabadított társaságot a csődeljárás szabályai szerint kellene kezelni – mondta a politikus. A kormány ezzel szemben semmit nem csinál, az embereknek pedig hazudott.

Szanyi Tibor azt mondta, hogy az esetnek mintegy 25-30 ezer ember állása lesz az áldozata; ők a reptér vagy utazási irodák alkalmazottai, akik tevékenységükkel közvetlenül vagy közvetve kapcsolódtak a Malévhoz.

***

NFM: zöldmezős beruházásként lehetne új cég
2012. február 3., péntek 16:28

Továbbra is vizsgálja a fejlesztési tárca egy budapesti központú légitársaság megalakításának lehetőségét, és mindent megtesznek a tevékenység folytatásáért – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára sajtótájékoztatón, Budapesten.

Völner Pál szerint ez az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malévet várhatóan felszámolják. Az Európai Bizottság elmarasztaló határozata nyomán 100 milliárdot kellett volna visszafizetnie a társaságnak, a cég jelenlegi adóssága mellett erre nem lett volna képes, és a hitelezők türelme is elfogyott - mondta az államtitkár. A leállás melletti döntés a cég menedzsmentjének felelős magatartása volt.

Arról, hogy az állam beszáll-e egy új légitársaságba, az államtitkár azt mondta, hogy további tárgyalásoktól függ. Optimista forgatókönyvnek azt nevezte, ha magánbefektetők hoznák létre az új céget.

Ismét elmondta: a kormány 2 milliárd forintot különített el a következő napokra repülőjegyekkel rendelkezők megsegítésére. A minisztériumban válságstáb működik, felvették a konzulátusokkal is a kapcsolatot. A rendkívüli vagyonfelügyelő minden kifizetést jóváhagy, ami az utasokkal kapcsolatos, és a dolgozók januári bérét is elkülönítették. Felmérték a következő hónap jegyfoglalásait és összegzik a jegyárak visszatérítésének lehetőségeit. Elindult a kárfelmérés, a légitársaság átvilágítása.

Elmondta, az elmúlt időszakban 26 milliárd forint állami pénzt kapott a 100 milliárdos árbevételű társaság. A Malév-cégcsoportban mintegy 2600-zan dolgoznak, a munkavállalók fele az anyacégnél. A társaság helyzetéért Völner Pál elsősorban az elhibázott privatizációt, az „orosz privatizációs kalandot” okolta. A cég államosítása később olyan feltételek mellett történt, amely gátja volt a további privatizációnak – mondta.

***

Könnyítések az utas- és storno-biztosításokban
2012. február 3., péntek 16:30

A Malév váratlan leállása számos olyan utazót is érint, akik előzőleg utazásképtelenségre vonatkozó (storno) vagy utasbiztosítást kötöttek, bár ezen biztosítások nem szolgálnak a Malév hibájából meghiúsult utazások miatti kártérítésre, a Generali-csoporthoz tartozó Európai Utazási Biztosító (EUB) néhány rendkívüli intézkedéssel igyekszik megkönnyíteni a bajba jutott utasok helyzetét – közölte a Generali az MTI-vel pénteken.

A biztosító közleménye szerint vállalja, hogy a törölt Malév-járatokra megkötött utazásképtelenségi (storno) biztosítás díjának teljes összegét visszatéríti. Erre az igényt annál az utazási irodánál kell jelezni, amelyiknél a biztosítást kötötték. Erre akkor van lehetőség, ha az utas részére korábban még nem történt kárkifizetés és a jegyet más légitársaságnál történt átfoglalással sem használták fel.

Amennyiben az utasnak sikerül a meglévő Malév-jegyét más légitársaság járatára átfoglalni, akkor az EUB a korábban megkötött storno-biztosítást érvényesnek tekinti a módosított jegyre is az eredeti jegyár összegéig. Amennyiben az átfoglalás az eredetinél magasabb jegyárat eredményez, vagy pedig teljesen új jegyet vesz az utas, az új jegyre illetve a jegyár-különbözetre új biztosítást célszerű kötni.

Korábban vásárolt Malév-jegyekre péntektől storno-biztosítás természetesen már nem köthető.

Fontos tudni, hogy az utazásképtelenségre vonatkozó (storno) biztosítás az utas részéről történő útlemondásra vonatkozik, a légitársaság hibájából meghiúsult utazás kockázatának kivédésére ez a biztosítás-típus nem szolgál.

A Generali közleménye szerint azoknak az utasoknak, akik február 3-6. között utaztak volna Malév-járattal, de az utazás meghiúsult, az EUB teljes összegben visszatéríti a korábban megkötött utasbiztosítások díját. Az erre vonatkozó igényt az utasnak legkésőbb keddig (február 7-ig) be kell nyújtania a biztosítás-kötés helyén (az érintett utazási irodában, a www.eub.hu-n történt online kötés esetén pedig az EUB Ügyfélszolgálatánál, tel: +36 1 452 3580, nyitva tartás: H-CS 08.00 - 17.00; P 08.00-14.30; ugyfelszolgalat@eub.hu).

Az utasbiztosítás keretében a biztosító természetesen a szerződés szerint teljesíti a vállalt szolgáltatásait.

***

Szakértő: a leállás előtt már koncepció kellett volna egy új légitársaságról
2012. február 3., péntek 16:47

Sajnálatos, hogy a Malév leállása előtt nem született meg egy új nemzeti légitársaság létrehozásának koncepciója, ezt már három, vagy hat hónappal ezelőtt meg kellett volna tenni – mondta el Déri Tamás, a Tensi Csoport egyik tulajdonosa, idegenforgalmi és légiközlekedési szakértő.

Déri Tamás, aki a Malév vezérigazgatója volt a 90-es évek első felében, kifejezte bánatát amiatt, hogy a jól kiképzett humán erőforrás és az elmúlt több mint 60 év szakmakultúrája elvész. Azért szükséges egy magyar nemzeti légitársaság, mert ha ilyen nincs, a magyar piacon lévő légitársaságok bármikor, bármilyen okból kivonulhatnak, ami hatalmas nemzetgazdasági veszteséget okozhat. Miközben a nemzeti fuvarozó olyan útvonalakra is repül, amely Magyarország érdekeit szolgálja, de esetleg 500 millió forint veszteséget jelenthetne, ugyanakkor nemzetgazdasági szinten 5-10 milliárd forint bevételt hozhat. Ezért van szükség az összefogásra.

Déri Tamás hiányolja a tevékenység megszüntetésének felkészülési tervét. Szerinte átmenetet kellett volna teremteni a működő Malév és az új légitársaság létrehozása között, mert így átkerülhettek volna a jogok és a szakmai tudás is. Így viszont elveszhet a Malév piaca és a jogok, többek között a repülőtéri résidők, azaz a leszállásra és felszállásra megjelölt időpontok.

A szakértő szerint egy új nemzeti légitársaság létrehozásához vállalkozási kedv és – többek között – az állami szervek, a turizmus és mások támogatására lenne szükség. Az új légitársaságot a jelenlegi helyzetben kisebb flottával kellene létrehozni és fokozatosan bővíteni a gazdaságos üzemelési méretig. Ugyanakkor a flottába hosszú távú járatokat is be kellene építeni, például olyat, amely Japánba repül, mert ezen a jegyárak jóval magasabbak lehetnek, mint az európai útvonalakon.

Mivel nulláról kell indulni, az engedélyek, a kereskedési rendszer felállítása miatt minimum három, de akár hat hónap is szükség lehet egy új légi fuvarozó létrehozására, de nagyon nehéz lesz a piacokat visszaszerezni. Ebben az esetben a legnagyobb kockázat az a veszteség, hogy sajnos a „semmiből” kell megalakítani a légitársaságot.

***

oneworld: a szövetség gépeivel elérhető a Malév célállomásainak zöme
2012. február 3., péntek 16:48

A oneworld globális légiforgalmi szövetség pénteki tájékoztatása szerint a csoporthoz tartozó légitársaságok járataival elérhető a Malév célállomásainak zöme.

A oneworld tájékoztatásában közölte, hogy a Malév útvonalhálózatának 53 célállomása közül öt – Szarajevó, Podgorica, Kolozsvár, Marosvásárhely és Odessza – kivételével mindegyik elérhető a szövetség más tagjainak járataival.

A légiforgalmi szövetség - egyelőre részletek nélkül - közölte azt is, hogy azoknak az utasoknak, akiknek péntek előtt lekötött foglalásán a járatszám a kódmegosztási megállapodások alapján BA (British Airways), AY (Finnair), JL (Japan Airlines) vagy AB (Air Berlin) légitársasági kódokkal kezdődik, de a járatokat a Malév üzemeltette volna, alternatív utazási lehetőségeket vagy jegyár-visszatérítést ajánlanak fel az általános díjszabási előírásoknak megfelelően.

***

IATA: felfüggesztés valamennyi elszámolási rendszerből
2012. február 3., péntek 16:49

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) az érvényben lévő szabályoknak megfelelően felfüggesztette a Malévet valamennyi banki elszámolási rendszerből – közölte az IATA pénteken az MTI-vel. Az utazási irodákkal további részleteket azután közölnek, hogy a felfüggesztési eljárás lezárult. Az IATA hangsúlyozta: nem szervez az utasoknak alternatív utazási rendet, hiszen ez a légitársaságok feladata.

***

Az Orangeways öt napig ingyen szállítja a Malév utasokat
2012. február 3., péntek 16:50

Az Orangeways menetrendszerinti buszjáratain öt napon keresztül ingyen utaztatja – a szabad jegyek függvényében – azokat az érvényes Malév-jeggyel rendelkező utasokat, akik a légitársaság leállása miatt nem tudtak eljutni úti céljuk helyszínére.

Kovács Miklós, a busztársaság vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, hogy a járatok Bécs, Pozsony, Prága, Berlin, Krakkó, Kolozsvár, Marosvásárhely és Csíkszereda célállomásokat érintik.

***

MAPLESZ: kisvárosnyi ember kerülhet utcára
2012. február 3., péntek 17:02

A Malév csődje szociális válsággal fenyeget, egy kisvárosnyi ember veszítheti el a megélhetését a tél közepén – áll a Magyar Polgári Légiközlekedési Szövetség (MAPLESZ) közleményében, amelyet pénteken juttatott el a szakszervezeti szövetség az MTI-nek.

A szövetség szerint eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk a helyzetre.

A MAPLESZ közleménye rögzíti: a Malév összesen 2600 főnek ad munkát. A repülőtéren dolgozó szakembergárda sorsáról egyelőre nincs hivatalos információ, értesülések szerint a jövő héten jelentik be a csoportos létszámleépítéseket.

Azonban jóval több mint 2600 család megélhetése került hirtelen veszélybe. A mostani helyzet még akkor is egy kisvárosnyi ember megélhetését veszélyezteti, ha nem kerül sor a legrosszabbra, az 1-es terminál bezárására. Egyes cégeknél a szakszervezetek értesülései szerint már hetekkel korábban felkészültek a kényszerszabadságolásokra, és komoly elbocsátási hullám is következhet. Eljött az idő, amikor a tulajdonos magyar állam képviselőinek kell megnyugtató megoldást találniuk. Nemcsak a fenyegető szociális krízis diktálja ezt: a repülőtéri szakembergárda egyben tartása elengedhetetlen volna egy új, tiszta lappal induló magyarországi központú légitársaság beindításához is – olvasható a MAPLESZ közleményében.

***

Az utazási irodák csak új jegyeket tudnak foglalni
2012. február 3., péntek 17:24

Az utazási irodáknak a Malév-jegyekre szóló foglalásokat átfoglalni, törölni, jegyet módosítani és visszatéríteni nincs jogosultsága, az utasok csak újonnan megváltott, más légitársaságok járataira szóló jegyekkel utazhatnak.

Molnár Judit, a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) szóvivője, az OTP Travel ügyvezető igazgatója az MTI-nek elmondta: a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) olyan közleményt tett közzé, amellyel a továbbiakban nem engedélyezi az irodáknak a repülőjegyek visszatérítését és cseréjét.

A MUISZ szakjogászok által megfogalmazott állásfoglalást készített a Malév leállásával kapcsolatban.

Eszerint az utazási szerződésről szóló kormányrendelet értelmében az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből eredő károkért, kivéve, ha a nem-teljesítést vis maior okozta. A rendelet szerint vis maior az utazásszervező által nem befolyásolható, ésszerűen el nem hárítható olyan külső körülmény, amelyet a szerződéskötés idején nem látott és ésszerű elvárhatóság mellett nem is láthatott előre.

A vis maior következtében a teljesítés olyan okból vált lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, ezért az utazási szerződés megszűnt. A szerződés a jövőre hat ki és nem jár a szerződéskötés előtti helyzet visszaállításával, vagyis nem kell visszafizetni a részvételi díjat.

A napokban kiadott kormányrendelet rendezi a kártalanítást és segítségnyújtást azon utasok számára, akiknek az érvényes Malév-menetjegye a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján vagy azt követően 3 naptári napon belül biztosít jogot az utazásra. Ez utóbbi rendelet nem zárja ki a csomagban értékesített jegyek jogosultjait a kártalanításból, ezért a rendeletben foglalt feltételek szerint a kártalanításra és segítségre jogosultak.

Nem utazási csomag részeként értékesített repülőjegyek esetében a magyar polgári jog értelmében az utazási iroda a légitársaság ügynökeként jár el, a jogviszony a légitársaság és az utas között jön létre, ezért az irodát nem terheli a visszatérítés vagy kártérítés költsége.

A magyar utazási irodák – hasonlóan más rendkívüli helyzetekhez – mindenben az utasok rendelkezésére állnak és minden segítséget megadnak, hogy az európai uniós, magyar és légitársasági szabályoknak megfelelő legkedvezőbb megoldást megtalálják a Malév leállása által érintett utasok számára.

***

Index – Oszkó: Holnap újraindulhatott volna a Malév
2012. február 3., péntek 17:48

Megfelelő előkészítéssel akár holnap újra kezdhette volna egy új cégben működését a Malév, úgy tűnik, hogy a kormány az elmúlt két évben azonban elmulasztotta az egyébként várható csődhelyzetre való felkészülést – mondta az Indexnek Oszkó Péter. A Bajnai-kormány pénzügyminisztere hangsúlyozta: európai példák is akadnak – többek között az Alitalia történetében – olyan esetre, amikor a csődbe jutott cég a gyakorlatban egy újonnan létrehozott társaságként élt tovább, így az utasok számára szinte alig volt észrevehető a váltás.

A Malév esetében hasonló forgatókönyvre már 2010 elején készültek: Oszkó szerint túl voltak az elméleti előkészítésen, így a vonatkozó jogszabályok iparági szakértők bevonásával készített vizsgálatán. Egyértelművé vált már akkor is, ami máig sem változott, hogy egy új cég elindítása csak kisebbségi állami tulajdon mellett lehetséges az uniós előírások miatt, és éppen ez volt az egyik buktató az akkori előkészületeknél, hiszen a lehetséges befeketők már mind a várt új kormánnyal tárgyaltak volna.

Az akkori előkészületek alapján Oszkó szerint mintegy három hónapnyi munka kell, kellett volna ahhoz, hogy a Malév egy új társasággal a háta mögött felszállhasson. A cég márkaneve és egyes ezzel kapcsolatos jogai mindig is egy száz százalékos állami társaságban voltak, így egy új cég rendelkezésére is bocsáthatók, ez nem jelent problémát.

(További részletek az Indexen)

***

Elindultak a lízingelt Boeingek
2012. február 3., péntek 20:08

Nem sokkal este 7 óra előtt elindult az első két lízingelt Malév Boeing 737-es a Liszt Ferenc repülőtérről az írországi Shannonba, az International Lease Finance Corporation (ILFC) központjába – derült ki a flightradar24.net online radarképéből.

Az első gép, amely felszállt, a Malév 737-800-as típusú, HA-LOU lajstromjelű gépe volt, amely a flottában egyedülálló, oneworld festéssel rendelkezik. Az úgynevezett közelkörzeti légiirányítónak a pilóta a bejelentkezést követően azt mondta: „indul a fekete sereg”.

A gép, miután megtett egy iskolakört, pár méterrel a repülőtér fölött áthúzott és repülős szokások szerint „elköszönt” az eddigi bázisául szolgáló repülőtértől. A pilóta megköszönte a légiforgalmi irányítónak az évtizedes munkát, és azt mondta: „reméljük, lesz még Malév hívójel az éterben”.





Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!