rss      tw      fb
Keres

A cenzúra bakija: kiretusálták Lomnicit a köztévés híradóban




Az Index kedden adott hírt róla, hogy a bűnözők személyiségi jogainak megvédésére használt úgynevezett kimaszkolásos technikát alkalmazva kitakarták Lomnici Zoltánt, a Legfelsőbb Bíróság egykori elnökét a Duna TV és az MTV szombati híradójában (az előtérben Tőkés László nyilatkozott).


A sugárzott változat

A köztévé azonban nemcsak ezt a sajtóetikai vétséget követte el, hanem az eredeti, adásba került, kitakart felvételt (itt látható 05:08-07:30-ig) is meghamisította, amikor a híradókat feltette az MTV videotárába. A videotárban ugyanis már a kitakarás nélküli verzió látható az MTV-s és a Duna-Híradónál, de mivel azt a részt nem az élő adásból, hanem az eredeti muszterkazettáról vágták be újra, így nincs rajtuk MTV-s, illetve Duna TV-s logó.


A videotárba bekerült változat 

Az Indexnek név nélkül nyilatkozó köztévés források azt állították, hogy Lomnici régóta tiltólistán van a köztévében, a Híradókat készítő MTI Hírcentrum vezetőségének utasításai szerint, ha nem feltétlenül muszáj, akkor nem lehet őt mutatni vagy megszólaltatni a hírműsorokban.

Szabó László, az MTVA kommunikációs igazgatója az Indexnek azt mondta: „súlyos etikai vétség történt, a felelősök ellen fegyelmi eljárás indul, Lomnici Zoltántól pedig elnézést kérünk”.

Szerdán ugyancsak az Index számolt be róla, hogy Nagy Navarro Balázs, a Televíziósok és Filmkészítők Független Szakszervezetének (TFFSZ) alelnöke szerint az MTV-ben megpróbálták eltüntetni azokat a nyomokat, amelyek segíthetnének kivizsgálni, pontosan miért és hogyan történt Lomnici Zoltán egykori főbíró kitakarása a szombati köztévés híradókban. Nagy Navarro több szakszervezeti társával együtt Böröcz Istvánnál, az MTVA vezérigazgatójánál levélben tiltakozott a botrányt kavart ügyben.

Az Index előbb úgy tudta, hogy a kedden elrendelt köztévés belső vizsgálatot az a Papp Dániel végezheti, aki hamis színben tüntette fel Cohn-Bendit zöldpárti képviselő magyarországi látogatásán történteket*. (Papp Dánielt aznap az MTVA hír- és hírháttérműsoraiért felelős szerkesztőjévé nevezték ki, később pedig emellé megkapta a közéleti főszerkesztő posztot is.) Mivel a Híradókért hivatalosan ő a felelős, nagy valószínűséggel ő vezeti majd a délután kezdődő vizsgálatot is – írta az Index. Később azonban, a vizsgálat lezárulta után, Szabó László arról tájékoztatta a portált, hogy Papp Dániel nem vett részt a felelősöket kutató szerdai délutáni vizsgálatban. A többek között a vágókat és a szerkesztő-riportert érintő meghallgatást a jogi osztály és a HR-osztály egy-egy vezetője, valamint egy vezető szerkesztő végezte.

A TFFSZ levele szerint egyébként nem ez volt az egyetlen visszaélés az utóbbi időkben. „Például egy hírterületi vezető utasítására rendre a balkán háborúkról szóló anyagokba bele kell tennie a készítőnek azt, hogy a szerbek ’bestiális’ kegyetlenséggel ölték meg áldozataikat. Nem félreértelmezett utasítás, hanem a közmédia valósága ez, ahol a megfélemlített, kirúgásokkal fenyegetett szerkesztők, riporterek már szólni sem mernek. Ahol a Közszolgálati Műsorkészítési Szabályzat és a Közszolgálati Kódex rendelkezéseit felső utasításokat, cenzúrát követve napi rendszerességgel megsértik.”

A szakszervezet tudomása szerint a hírterületen dolgozók naponta tudnának beszámolni arról, hogy készülnek a „megrendelt” anyagok, „miként lesz félreértelmezett kormányszolgálat a közszolgálatból, miért nem kerülnek be a magyar nézőket érdeklő fontos események a híradókba, miért készülnek sorozatban a hitelminősítőkkel foglalkozó riportok, vagy korábban a magán nyugdíjpénztárak gyakorlatát pellengérre állító anyagok. Miként lesznek kizárólagos hírforrásalapjai egyes politikailag elkötelezett médiumok” – áll a TFFSZ levelében.

Az MSZP szerdán közleményt adott ki az ügyről: „Az, hogy a köztévék szombati híradójában a legsötétebb pártállami időket idézve egyszerűen kitakarták Lomnici Zoltánt, nyilvánvalóan felfoghatatlan és elfogadhatatlan. Kérdés, hogy mindez felső utasításra történt, vagy még ’csak’ az önkorrekció és az öncenzúra feltétlen reflexe tért vissza a magyar nyilvánosságba?

Felfoghatatlan, hogy történhetett ez meg egy volt közjogi méltósággal, a XXI. század Európájában, egy európai uniós országban.

Elfogadhatatlan, hogy a Fidesz tavalyi hatalomátvétele óta nem először fordul elő, hogy a közpénzből fenntartott közszolgálati médiumok a valóságot elhazudva, a híranyagot szemérmetlenül meghamisítva hiteles tájékoztatás helyett törvénytelenül és az újságírói szakma szabályait semmibe véve félretájékoztatással ’szolgálnak’.”

Az MSZP felszólította Szalai Annamáriát, a médiahatóság elnökét, hogy haladéktalanul vizsgálja ki: a Magyar Televízió és a Duna Televízió hírműsoraiért felelős vezetői saját hatáskörben vagy felső utasításra döntöttek a híranyag meghamisítása mellett, illetve van-e egy olyan főnöki iránymutatás, hogy Lomnici nemkívánatos személy a közmédiumok hírműsoraiban.

A médiahatóság szóvivője azonban azt írta az Indexnek, hogy „a cikkben említett üggyel kapcsolatban a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz hivatalos bejelentés nem érkezett. ’Sajtóetikai vétséggel’ kapcsolatban hatóságunk a hatályos médiaigazgatási jogszabályok alapján hivatalból nem indíthat eljárást.”

__________________

* Lásd hírösszefoglalónkat: MTVA: hírhamisítás nem akadály (a Papp Dániel-eset) és napi aprónkat: Hírhamisítás nem akadály



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!