rss      tw      fb
Keres

Bolgár György interjúi a Galamusban - 2011. november 10.

Kolosi Péter az RTL Klub programigazgatója


Bolgár György: - Az elmúlt napokban, hetekben több hír látott napvilágot arról, hogy megszűnik a Fábry-show, megszűnik a Heti Hetes. Aztán részben cáfolták ezeket, és kiderült, hogy ha nem is úgy igaz, mint a jereváni rádió híre, hogy nem osztogatnak, hanem fosztogatnak, valami van bennük, de talán nem egészen az, mint az eredeti hírek. Mi az a valami?

Kolosi Péter: - Azt nem tudnám megmondani, hogy mi az a valami, mert én nem gondolom, hogy valami lenne. A Heti Hetessel kapcsolatban tudom most mondani, amit mondok. A Showderrel kapcsolatban el fogjuk mondani, hogy mi a helyzet, ezt többször elmondtam minden újságírónak, aki kérdezett, és erre most is csak ezt tudom mondani. A Heti Hetessel kapcsolatban viszont tulajdonképpen semmi más nem történik, mint amit az RTL Klub bejelentett néhány hete. Nevezetesen, hogy a jövőben a főműsoridőre és a kereskedelmileg fontos időszakokra szeretne koncentrálni. Ezt a Heti Hetes tekintetében úgy kell lefordítani, hogy a Heti Hetes továbbra is képernyőn lesz, igaz, hogy az eddigiekkel ellentétben lesz egy téli szünete, amely téli szünet három hét múlva kezdődik, tehát decemberben már nem jelentkezik a műsor. Ez tart egészen nagyon kora tavaszig. Ez eddig nem volt, eddig csak a karácsony és szilveszter közötti időszakban álltunk le. Sajnos pillanatnyilag a gazdasági helyzet miatt nem tudjuk megtenni, hogy csak ebben az időszakban álljunk le a műsorral. Lesz egy hosszabb szünet, de a műsor marad.

- Hát meg leálltak a nyári szünetben is.

- Az természetes. Ez eddig mindig is így volt és a továbbiakban is így lesz. Soha nem volt kérdés, hogy a nyáron leállunk. A két időszak között van egy nagyon nagy különbség, mert nyáron a tévénézők száma is sokkal kevesebb, mint általában.

- És akkor most mi a baj a téli időszakkal?

- Hogy a reklámpiacon lévő pénzmennyiség is sokkal kevesebb. Sajnos ez a baj, ami nemcsak erre a műsorra igaz.

- Decemberben például már nem reklámoznak?

- December mindig felemás hónap volt. A december általában nem volt olyan jó hónap, mint mondjuk a november. De nem a december és november közötti különbség a fő probléma. A fő probléma – ami nemcsak a mi problémánk, hanem azt gondolom, hogy általában probléma –, hogy mint tudunk róla, van egy gazdasági válság és ez a gazdasági válság nagyon negatív hatással van a reklámpiacra is. Tekintettel arra, hogy a bevételeink kevesebbek, ezért természetesen el kellett döntenünk, hogy ennek milyen konzekvenciái vannak költség oldalon.

- Az idei számaikat nem ismerem, de a tavalyi még egész jó volt az RTL Klub számára. Ha csökkenő is, de azért, ha jól emlékszem egymilliárd forint fölötti nyereségük volt, nem?

- Természetesen minden sokféleképpen értelmezhető.

- A nyereség azért veszteségnek csak nem értelmezhető.

- Nyereség veszteségnek nem értelmezhető, ez tény. A kérdés az, hogy milyen nyereséggel tervezett egy cég, milyen nyereséggel terveztek a tulajdonosok. Azt gondolom, hogy minden cég életében fontos dolog lenne, hogy nyereséges maradjon. Nekünk is az a célunk, hogy nyereségesek maradjunk. Hiszen a tulajdonosaink azért fektettek be pénzt a televízióba, hogy az nyereséget hozzon nekik. Ez egy kereskedelmi televízió. Az, hogy a magyar reklámpiac – szemben a nyugat-európai, sőt néhány közép-európai reklámpiaccal – még mindig csökkenésben van és nem stagnál vagy növekszik, mint az a többi országban a legtöbb helyen történik, az nem jó dolog. Ahhoz, hogy a költségeinket is megfelelő szinten tudjuk tartani – ha nem növekednek, hanem csökkennek a bevételeink – nem tudunk mást tenni, csak lehetőleg nem megszüntetni azokat a műsorokat, amelyeket fontosnak gondolunk, viszont amelyeket kevésbé gondolunk bizonyos okokból fontosnak, azokat kénytelenek vagyunk megszüntetni.

- Mekkora nézettség kell ahhoz Önöknek, hogy azt mondhassák, hogy na erre megvan a kereskedelmi bevétel?

- Nem a nézettség a kérdés. Ha nagyobb lenne a nézettség – akár a Heti Hetes, az ilyen heti műsorok esetében –, abból még nem következne, hogy több pénz van. Hiszen nem az a probléma, hogy a nézettségünk nem elég nagy, hogy elhozzuk a lehetséges pénzt a reklámpiacról, hanem hogy azon a reklámpiacon nincs pénz. Tehát hiába van nagyobb nézettségünk, akkor sincs pénz. A nézettségünkkel egyébként minden szempontból teljesen elégedettek vagyunk. Természetesen ezzel együtt igaz, hogy a Heti Hetes nem tartozik azon műsorok közé, amelyek az RTL Klub nézettségét általában biztosítják.

- És mondjuk, ha este kilencre vagy fél tízre tennék, akkor se tudna feljebb menni?

- A Heti Hetes most is este kilenc és fél tíz között van az utóbbi időben, és ez egyébként a nézettségi eredményein meglátszik, negatív értelemben.

- Komolyan?

- Nagyon komolyan. Igen.

- Későbbi időpontban szokták meg a nézők és ezért, nem?

- Az ilyen műsoroknak a későbbi időpont kedvez, valóban. Vasárnap este, ha korábban vannak az ilyen műsorok este fél tíz-tíznél, akkor amerikai filmekkel kell versenyezniük, ezt a versenyt nem bírják. A Heti Hetesre az a jellemző, hogy ha nagy amerikai filmekkel kerül szembe, akkor általában alulmarad a nézettségi versenyben. Amikor nem ezen a terepen kell küzdenie, hanem a Frizbivel, akkor az sokkal kiegyenlítettebb küzdelmet kell hogy jelentsen, ebben az esetben hasonló műsorokról van szó, legalábbis ezek beszélgetős stúdióműsorok. Ilyenkor a Heti Hetes meglehetősen jól szokott teljesíteni.

- Értem. Szóval a verseny miatt a jobb időpont sem jó neki, mert elviszi egy akár egy közepes hollywoodi film is.

- Igen, de az a helyzet, hogy van egy nagy félreértés ebben általában, hogy mi egy tévé és mi egy műsor érdeke. Nekünk nem az a dolgunk, hogy egy műsort abba az időpontba tegyünk, amely időpontban az adott műsor a legmagasabb nézettséget tudja elérni, hanem sokkal inkább az a dolgunk, hogy minden időpontban olyan műsort sugározzunk, amely az adott időpontban elérhető maximális nézettséget tudja hozni. Gondolom érti, hogy a kettő között mi a jelentős különbség.

- Hogyne. Érteni vélem a dolgot és ebből következik az, hogy a nagy versenytársak egy adott idősávban lényegében ugyanolyan típusú műsorokat sugároznak egymással szemben, mert így lehet egy kicsit nyerni, de talán nem lehet olyan óriásit veszteni.

- Volt olyan időszak, amikor igaz volt ez általában, egyébként nem ránk volt jellemző, hogy szembeprogramozunk ugyanolyan típusú műsort. Nem azt mondom, hogy soha nem tettük meg, de nem ránk volt ez jobban jellemző az elmúlt másfél évtizedben. De most pillanatnyilag ez egyáltalán nem igaz. Ha az RTL Klubot kérdezi, nálunk ilyen nincs, sőt most a piacot sem nagyon tudnám így értékelni, hogy általában ezt lehetne látni.

- Igen. Azt mondja meg nekem, hogy drága műsor-e a Heti Hetes és ha összehasonlítjuk egy hollywoodi filmmel, amit esetleg majd be fognak tenni a helyére, akkor hogy lehet a költségeket összehasonlítani?

- Ez nagyon relatív. A filmek árai nagyon eltérnek, a Heti Hetes ára természetesen ugyanaz. Van olyan film, ami ennél sokkal drágább...

- És van, ami sokkal olcsóbb. Nem?

- Van olyan, amelyik olcsóbb, de azt is hozzá kell tennem, hogy egy sokkal drágább filmet is többször le lehet adni. Szemben egy Heti Hetessel, ami azon a héten érdekes csak.

- Mibe kerül egy drága amerikai film, amit a televízió már leadhat?

- Soha nem nyilatkoztam ilyen árakról, mert úgy gondolom, hogy ez ránk tartozik, ezek üzleti titkok.

- Értem én, de azért ez a piac mégsem egy titkos piac. Tele van a világ mindenféle filmvásárlásokkal. Egy-kétezer dollárért is lehet amerikai filmekhez jutni.

- Lehet egy-kétezer dollárért is a magyar piacra filmet vásárolni, és lehet ennek a száz-, százötvenszereséért is.

- Hú. És Önök is mondjuk száz-százötvenezer dollárért képesek filmet venni? Hányat vesznek egy ilyen áron?

- Én arról beszélek, hogy általában milyen filmek vannak a piacon, milyen árak léteznek ebben a műfajban a magyar piacra vonatkozólag. Ha német piacról beszélünk, akkor nagyon sokszoros szorzót kéne használnunk.

- De évente előfordul egyszer-kétszer, hogy Önök is száz-százötvenezer dollárt költenek egy filmre?

- Én azt gondolom, hogy ezt mindenki meg tudja ítélni. Ha mondtam ilyen -tól-ig árakat, mindenki meg tudja ítélni, hogy melyik film tartozhat az alsó és a felső kategóriába.

- De van ilyen felső kategória? Önök is költöttek már mondjuk százötvenezer dollárt egy filmre?

- Ezt nem kommentálnám, de azt mondanám, hogy mi vagyunk a legnagyobb kereskedelmi televízió Magyarországon, tehát nyilvánvaló, hogy ha mi költünk filmekre, akkor a drágább változatból is van rá példa.

- És mennyi van az egy-kétezer dollárosból?

- Ezek már tényleg üzleti kérdések. Abból nagyon kevés egyébként.

- Kevés? Mi az átlagár?

- Az, hogy mi az átlagár, azt nem fogom megmondani.

- De jó interjúalany! Se a felsőt, se az alsót, se a középsőt.

- Az elején megmondtam, hogy ezekre nem fogok válaszolni. Azt gondolom, hogy nem vagyok rossz interjúalany, de bárhogy kérdezi, akkor sem fogok rá válaszolni.

- Nekem az a jó interjúalany, ha valamire legalább válaszol.

- Az Ön szempontjából így van.

- Na ugye. Meg a közönség szempontjából is. Azért ne felejtsük el a hallgatókat sem.

- Ez így van, de gondolom, hogy a hallgatók ebből már elég sok információt leszűrhettek. Az közhely, és nem is igaz, hogy a filmek többsége egy-kétezer dollárba kerül. Tehát ennek mindenképpen a sokszorosába kerül egy átlagos film is.

- Értem. A Heti Hetesre nem, illetve az RTL Klubra nem nehezedett semmiféle politikai nyomás?

- Nem, szó sincs politikáról. Soha semmiféle politikai nyomás nem nehezedett a Heti Hetesre azóta, hogy…

- Az előző, az első Orbán-kormány óta? Erre gondol?

- Azt akartam mondani, hogy azóta, hogy az a kormány van hatalmon, amelyre azt mondják, hogy a Heti Hetes hozzá képest ellenzéki.

- Igen. Na de ehhez képest tényleg ellenzéki, ők ezt nem rejtik véka alá. A másik show, amit szóba hoztam, és amiről azt mondja, hogy majd fog beszélni, az meg inkább közelebb áll a kormányhoz. De az, hogy fenntartanak egy ilyen egyensúlyt, valószínűleg a nézők szerint is rendben van. Hiszen Önök mindenféle nézőhöz szólni akarnak. Kormánypártihoz is ellenzékihez is.

- Így van.

- Szóval mi lesz az Esti Showderrel?

- Ahogy azt az előbb elmondtam, arról később fogunk nyilatkozni, nem tartanak még ott az ezzel kapcsolatos megbeszélések.

- De valami van ott is. Miért kell megbeszélés róla, miért nem megy a műsor?

- Az soha nem volt titok, elmondtuk többször az utóbbi időben, hogy a műsorban jelentős átalakításokat tervezünk. Azt is elmondtam több helyen már, hogy új díszlete épül a Showdernek, ez is igaz, ez a díszlet egyébként készül.

- Vagyis azt a díszletet nem fogják átadni a Magyar Televíziónak, mert olyan hírek is lábra kaptak, hogy esetleg oda fog átmenni a Fábry-show.

- Sokfajta hír lábra kap, főleg a televíziózással kapcsolatban. Mással kapcsolatban is, csak arra talán kevésbé vagyok érzékeny. Szóval ezzel kapcsolatban nagyon sok hír lábra kap és ezeket a különböző híreket én nem szívesen kommentálom. Van, ami egyszerűen pletyka és nem is érdemes róla beszélni.

- De akkor ezek szerint Fábry-show lesz?

- Mondom, nemsokára meg fogjuk mondani. A Fábry-show-val kapcsolatban egyébként a helyzet az volt, hogy a terveink között is az szerepelt, hogy ezen az őszön már látni lehet, de úgy ítéltük meg, hogy nem érdemes ebben a pillanatban a műsort elindítani. Hiszen pillanatnyilag olyan struktúránk van, amelyből az következik, hogy este tíz óra előtt a Showder nem tudna jelentkezni. Ugyanakkor arra érdemesebb műsornak tartjuk, mint hogy este tíz óra után jelentkezzen csak.

- Akkor azt mondja meg nekem ennyi sok probléma után, nyereség lesz idén?

- Ez nem az én dolgom, hogy ezzel kapcsolatban...

- De hiszen Ön állítja elő. Ha nem olyan programokat állít elő, amelyek a jelenlegi hirdetési környezetben versenyképesek és vonzzák a hirdetéseket, akkor nem lesz több a nyereség.

- Ez nem kérdés. Amennyiben azon múlna a nyereség – sajnos nem ezen múlik –, hogy a programjaink a hirdetőknek tetszenek-e és hogy megfelelő nézettséget tudunk-e hozni, akkor azt kell mondjam, hogy az nagyon növelné. Ha ilyen világ lenne, az nagyon jó lenne. A baj az, hogy válság van, és ennél rosszabb a helyzet. A nézettség nem fordítható le egy az egyben bevételre. Sajnos. Ezzel együtt az RTL nézettsége messze kiemelkedően a legjobb a magyar televíziós piacon. Ez nem is kérdés.

- Annak az RTL-nek, amely műsorán tartja – bár jelentős, több hónapos szünettel – a Heti Hetest és még nem tudjuk, hogy műsoron tartja-e az Esti Showdert.

- És ezenkívül még nagyon sok mindent az X-Faktortól kezdve a Csillag Születik-en át a Barátokig Közt-ig, a Való Világo-t, Fókusz-t. Szóval azért van még néhány olyan műsor, ami viszont képernyőn van most is.



Ha tetszik a cikk, ajánlja másoknak is!


Izsák Jenő karikatúrái