rss      tw      fb
Keres

Médiatanács: provokáció volt a Klubrádió gyenge pályázati ajánlata

MTI 2011. december 23., péntek 17:50

Egy éve folyamatos, nemzetközi és hazai nyomás nehezedik a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsára, amit a tanács politikai provokációként értékel, ennek egyik példája a 95,3 MHz-es frekvencia pályáztatásának ügye - mondta a testület szóvivője pénteki nemzetközi sajtótájékoztatóján, amely a héten kihirdetett három budapesti regionális kereskedelmi rádiós frekvenciával kapcsolatos döntésről szólt.

Kiricsi Karola közölte: a Klubrádió, mint minden pályázó ismerte a frekvenciapályázat értékelési szempontjait és az objektív kritériumok alapján adható pontszámokat, tehát vélhetően tudatosan adott be látványosan gyenge pályázati ajánlatot. A pályázó az objektív pontszámok alapján utolsó volt és ezt már azzal sem tudta behozni, hogy a szubjektív kritériumokra maximális pontot kapott. Hozzátette: a médiatanács átlátható, jogszerű és független eljárás során hozott döntést a három budapesti regionális kereskedelmi rádiós frekvencia ügyében, köztük a Klubrádió esetében is.

A szóvivő kifejtette: a május óta tartó pályáztatási eljárás során a legkülönbözőbb hazai és külföldi szervezetek és magánszemélyek igyekeznek nyomást gyakorolni a testületre annak érdekében, hogy a Klubrádió frekvenciát kapjon, vagy testület az esélyegyenlőséget megsértve a rádióra szabja a pályázatot.

"Ennek az ügynek a kapcsán, de utalva az egy éve tartó nyomásgyakorlásra, kijelentem, hogy a médiatanács nem enged semmiféle nyomásgyakorlásnak" - közölte Kiricsi Karola. Mint mondta, Magyarországon, az európai gyakorlathoz hasonlóan a kizárólagos állami tulajdonban álló rádiós frekvenciák hasznosításáról független, autonóm testület, a médiatanács dönt a törvényi előírásoknak megfelelően.

A szóvivő tudatos provokációnak tekintette például azt, hogy a pályázati eljárás során tartott közmeghallgatáson a Klubrádió nulla forintos, illetve kirívóan alacsony médiaszolgáltatási díjat javasolt.

Kiricsi Karola visszautasította azt is, hogy a médiatanács elvette volna a frekvenciát a csatornától, mint mondta, " a Médiatanács nem vette el a rádió frekvenciáját, nem tiltotta be, és nem szüntette meg a Klubrádiót". Az Klubrádió által használt 95,3 MHz frekvenciát a jogszabályoknak megfelelően megpályáztatta, miután azon a 12 évre szóló médiaszolgáltatási jogosultság idén februárba lejárt. Hozzátette: sem a Klubrádiónak, sem más médiaszolgáltatónak nincs frekvenciája, a rádiók azt a sikeres pályázati eljárás után 7 vagy legfeljebb 12 évig használhatják és utána ismét pályázniuk kell. A frekvencia egyetlen esetben sem kerül a médiaszolgáltató tulajdonába.

Elmondta azt is, hogy a médiatanács pénteken kézbesítette határozatát az érintetteknek, ők a kézhezvételtől számított 15 napon belül kérhetnek felülvizsgálatot jogi eljárásban a Fővárosi Ítélőtáblától.

A szóvivő a nyertes Autórádió Kft.-re vonatkozó kérdésre azt mondta: a szerződéskötésig a törvény szerint a pályázatban szereplő adatokra vonatkozóan nem adhat információt harmadik személyeknek, ugyanis azt a törvény kizárja. Hozzátette: a testület a szerződéskötést követően hozza nyilvánosságra a határozatokat, annak azonban hogy a pályázó maga hozza nyilvánosságra pályázati ajánlatát, annak nincs jogi akadálya.

Azzal kapcsolatban, hogy mennyiben volt látványosan gyenge a Klubrádió pályázata, Kiricsi Karola azt felelte: a csatorna nagyon alacsony díjajánlatot tett, miközben a nyertes pályázó 30-40 százalékkal többet ajánlott a kikiáltási árnál.

"Májusban a Médiatanács nem megváltoztatta a frekvencia pályázati felhívását, hanem akkor tette közzé a pályázati felhívás tervezetét" - válaszolta arra a kérdésre, hogy miért módosította a frekvenciát használó rádió tematikájához képest az arra kiírt pályázatot a tavasszal a testület. Hozzátette: a kiírás mindvégig formátumtól semleges volt, biztosította az esélyegyenlőséget bármilyen műsorformátum számára.

A sajtótájékoztatón jelen volt Vicsek Ferenc, a Klubrádió főszerkesztője is. Azt mondta: számos állítás hamis az elhangzottakból. Ezek között említette, hogy a kiírás a formátumtól semleges lett volna, mert, mint mondta, a műsortervre az Autórádió úgy kapott a lehetséges 12 pontból 9-et, hogy 70 százalékban zenét sugároz, míg a kétszer annyi szöveges tartalmat kínáló Klubrádió ezen szempont szerint csak három ponttal kapott többet, igaz, a maximális 12-t kapta.

Kiricsi Karola erre reagálva elmondta, hogy az Autórádió a szöveges tartalomra”, vagyis az objektív kritériumok közül a helyi közélet” kategóriára is magasabb ajánlatot tett a Klubrádiónál.